Didactic strategy to enhance the impact of teacher leadership on the academic performance of eighth grade students

Authors

  • Nancy Lucila Muñoz Macias Unidad Educativa Narciso Cerda Maldonado, Ecuador
  • Jenniffer Senen Tenorio Campos Escuela de Educación General Básica Vidal Vivero Valencia, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

Teacher leadership, academic achievement, didactic strategy, basic education, eighth grade

Abstract

Teacher leadership in the teaching-learning process is of great relevance in current education due to its influence on students' academic performance. The purpose of this study was to develop a didactic strategy to strengthen teacher leadership in the eighth year of basic education at the Narciso Cerda Maldonado Educational Unit (UENCM). To achieve this objective, a comprehensive diagnosis was carried out that covered aspects related to teacher leadership, pedagogical practices and academic performance. This diagnosis involved the application of surveys to 50 eighth grade students at UENCM and interviews with 10 teachers. The qualitative results of these surveys and interviews were interpreted using qualitative analysis methods. The evaluation of the proposed didactic strategy was carried out through the participation of experts, selected according to specific criteria. The findings highlighted the importance of strengthening teacher leadership in the classroom as a means to motivate students and improve their academic performance. The didactic strategy developed offers concrete guidelines aimed at empowering teachers to exercise effective leadership in the educational process. Among the highlights are the promotion of effective communication, the creation of a positive learning environment and the encouragement of students' active participation in their own learning process.

References

Aparicio Molina, C., Sepúlveda López, F., Valverde Huincatripay, X., Cárdenas Merino, V., Contreras Sanzana, G., & Valenzuela Ravanal, M. (2020). Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela. Páginas de Educación, 13(1), 19-41.

Barba Miranda, L. C. ., & Delgado Vadivieso, K. E. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462

Cifuentes-Medina, J. E., González-Pulido, J. W., & González-Pulido, A. (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26). https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1482

Contreras, T. S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y representaciones, 4(2), 231-284.

Cuesta Moreno, O. J., & MorenoMosquera, E. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), 84-99. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj

Darling-Hammond, L. (2023). Response to How Teacher Education Matters. Journal of Teacher Education, 74(2), 157-159. https://doi.org/10.1177/00224871231160378

Fernández, R. G., Ruiz, A. P., Gómez, E. L., & Palacios, S. G. (2019). Explorando el liderazgo pedagógico del docente: su dimensión formativa. Contextos educativos: Revista de educación, (24), 9-25.

Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change. Teachers College Press.

Geraldo Campos, L. A., Mera Sánchez, A. R., & Rocha Perez, E. (2020). Importancia de los estilos de liderazgo: un abordaje de revisión teórica. Apuntes Universitarios, 10(4), 156–174. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.501

González, O., & Cubillán, L. G. (2014). Impacto del estilo de liderazgo del docente universitario en el rendimiento académico del estudiante. Multiciencias, 14(4), 401-409.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill.

Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: visiones y prácticas de los actores. Calidad en la Educación, (51), 350-381. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.687

Pérez, J. M., & Martin, P. P. (2023). Coeficiente de correlación intraclase. Medicina de Familia. SEMERGEN, 49(3), 101907. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2022.101907

Pico, O. M. A., Hernández, C. E. P., Ger, M. C. V., & Nogueira, Y. E. M. (2021). Liderazgo pedagógico y rendimiento académico en los estudiantes del Curso de Investigación Descriptiva en la carrera de Enfermería de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes-Ecuador. Universidad y Sociedad, 13(S3), 77-85.

Riquelme-Castañeda, J. A., Pedraja-Rejas, L. M., & Vega-Massó, R. A. (2020). El liderazgo y la gestión en la solución de problemas perversos. Una revisión de la literatura. Formación universitaria, 13(1), 135-144. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100135

Tirado Gálvez, M. I., & Heredia Llatas, F. D. (2022). Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria. Revista Conrado, 18(85), 246-251.

Valdés Morales, R., & Gómez-Hurtado, I. (2019). Competencias y prácticas de liderazgo escolar para la inclusión y la justicia social. Perspectiva Educacional, 58(2), 47-68.

Vargas Valencia, E., Restrepo Pizarro, L. M., & Villamil, S. G. (2022). Incidencia del liderazgo directivo/docente en el rendimiento académico de instituciones colombianas. PRA, 22(32), 36–70. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.36-70

Published

2023-11-22

How to Cite

Muñoz Macias, N. L., Tenorio Campos, J. S., & Ortiz Aguilar, W. (2023). Didactic strategy to enhance the impact of teacher leadership on the academic performance of eighth grade students. Maestro Y Sociedad, 20(4), 1099–1114. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6286

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)