Didactic strategy to enhance the impact of teacher leadership on the academic performance of eighth grade students
Keywords:
Teacher leadership, academic achievement, didactic strategy, basic education, eighth gradeAbstract
Teacher leadership in the teaching-learning process is of great relevance in current education due to its influence on students' academic performance. The purpose of this study was to develop a didactic strategy to strengthen teacher leadership in the eighth year of basic education at the Narciso Cerda Maldonado Educational Unit (UENCM). To achieve this objective, a comprehensive diagnosis was carried out that covered aspects related to teacher leadership, pedagogical practices and academic performance. This diagnosis involved the application of surveys to 50 eighth grade students at UENCM and interviews with 10 teachers. The qualitative results of these surveys and interviews were interpreted using qualitative analysis methods. The evaluation of the proposed didactic strategy was carried out through the participation of experts, selected according to specific criteria. The findings highlighted the importance of strengthening teacher leadership in the classroom as a means to motivate students and improve their academic performance. The didactic strategy developed offers concrete guidelines aimed at empowering teachers to exercise effective leadership in the educational process. Among the highlights are the promotion of effective communication, the creation of a positive learning environment and the encouragement of students' active participation in their own learning process.
References
Aparicio Molina, C., Sepúlveda López, F., Valverde Huincatripay, X., Cárdenas Merino, V., Contreras Sanzana, G., & Valenzuela Ravanal, M. (2020). Liderazgo directivo y cambio educativo: Análisis de una experiencia de colaboración Universidad-Escuela. Páginas de Educación, 13(1), 19-41.
Barba Miranda, L. C. ., & Delgado Vadivieso, K. E. (2021). Gestión escolar y liderazgo del directivo: Aporte para la calidad educativa. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 25(1), 284–309. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i1.1462
Cifuentes-Medina, J. E., González-Pulido, J. W., & González-Pulido, A. (2020). Efectos del liderazgo escolar en el aprendizaje. Panorama, 14(26). https://doi.org/10.15765/pnrm.v14i26.1482
Contreras, T. S. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y representaciones, 4(2), 231-284.
Cuesta Moreno, O. J., & MorenoMosquera, E. (2021). El concepto de liderazgo en los espacios educativos: alcances y límites de un término elástico. Sophia, 17(1), 84-99. http://dx.doi.org/10.18634/sophiaj
Darling-Hammond, L. (2023). Response to How Teacher Education Matters. Journal of Teacher Education, 74(2), 157-159. https://doi.org/10.1177/00224871231160378
Fernández, R. G., Ruiz, A. P., Gómez, E. L., & Palacios, S. G. (2019). Explorando el liderazgo pedagógico del docente: su dimensión formativa. Contextos educativos: Revista de educación, (24), 9-25.
Fullan, M. (2015). The new meaning of educational change. Teachers College Press.
Geraldo Campos, L. A., Mera Sánchez, A. R., & Rocha Perez, E. (2020). Importancia de los estilos de liderazgo: un abordaje de revisión teórica. Apuntes Universitarios, 10(4), 156–174. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.501
González, O., & Cubillán, L. G. (2014). Impacto del estilo de liderazgo del docente universitario en el rendimiento académico del estudiante. Multiciencias, 14(4), 401-409.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mcgraw-hill.
Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: visiones y prácticas de los actores. Calidad en la Educación, (51), 350-381. http://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.687
Pérez, J. M., & Martin, P. P. (2023). Coeficiente de correlación intraclase. Medicina de Familia. SEMERGEN, 49(3), 101907. https://doi.org/10.1016/j.semerg.2022.101907
Pico, O. M. A., Hernández, C. E. P., Ger, M. C. V., & Nogueira, Y. E. M. (2021). Liderazgo pedagógico y rendimiento académico en los estudiantes del Curso de Investigación Descriptiva en la carrera de Enfermería de la Universidad Regional Autónoma de Los Andes-Ecuador. Universidad y Sociedad, 13(S3), 77-85.
Riquelme-Castañeda, J. A., Pedraja-Rejas, L. M., & Vega-Massó, R. A. (2020). El liderazgo y la gestión en la solución de problemas perversos. Una revisión de la literatura. Formación universitaria, 13(1), 135-144. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100135
Tirado Gálvez, M. I., & Heredia Llatas, F. D. (2022). Liderazgo transformacional en la gestión educativa: una revisión literaria. Revista Conrado, 18(85), 246-251.
Valdés Morales, R., & Gómez-Hurtado, I. (2019). Competencias y prácticas de liderazgo escolar para la inclusión y la justicia social. Perspectiva Educacional, 58(2), 47-68.
Vargas Valencia, E., Restrepo Pizarro, L. M., & Villamil, S. G. (2022). Incidencia del liderazgo directivo/docente en el rendimiento académico de instituciones colombianas. PRA, 22(32), 36–70. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.22.32.2022.36-70
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nancy Lucila Muñoz Macias, Jenniffer Senen Tenorio Campos, Wilber Ortiz Aguilar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.