Assessment of the academic strategies applied at ESPAM MFL in the virtual distance modality before COVID-19

Assessment of the academic strategies applied at ESPAM MFL in the virtual distance modality before COVID-19

Authors

  • Maryuri Alexandra Zamora Cusme Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL), Ecuador
  • Andrea Sofía Mendoza Zambrano Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL), Ecuador
  • Edwin Wellington Moreira Santos Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL), Ecuador
  • María Juley Viteri Santos Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL), Ecuador
  • Mercedes Pilar Viteri Zambrano Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López (ESPAM MFL), Ecuador

Keywords:

Adoption of strategies, study platform, technological tools, higher education

Abstract

Introduction: Education in the world has been transformed through different modalities of study. Due to the pandemic, the improvements incorporated into education have given way to an evolution, the impossibility of physical contact in the hybrid virtual distance study modality has led educational units to implement academic strategies that allow managing the development of the education in this modality. The objective of this research work was based on evaluating the academic strategies adopted in the hybrid virtual distance modality to propose improvements to the teaching-learning process. Materials and methods: In the development of the research, the deductive and analytical methods were used, through the deductive method the conclusions about the object of study were reached and with the analytical method it was possible to determine the strengths and weaknesses of the academic strategies. Results: Regarding the types of research, the bibliographic and exploratory research was used, the bibliographic research allowed to give theoretical support to the research work, likewise, the exploratory research allowed to study the object of study to understand it in a better way. Discussion: In addition, data collection instruments were applied that contributed to obtaining results, the techniques that were applied were the interview and the survey. Conclusions: The use of ICTs, the accompaniment and follow-up by the teacher through the platform, academic tutorials, synchronous and asynchronous classes; and, multimedia didactic resources are the most significant academic strategies adopted by the institution in this modality of study.

References

Andreucc, P. y Curiche, A. (2017). Tutorías académicas: desafíos de un programa piloto entre pares en una universidad no selectiva. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 357-371. https://www.redalyc.org/pdf/773/77349627023.pdf

Barrera, V. y Guapi, A. (2018). La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html#:~:text=El%20uso%20de%20las%20TICs,de%20apoyo%20en%20el%20aprendizaje.

Cabrera, A. (2020). La educación virtual en tiempos de pandemia. Revista Juventud y Ciencia Solidaria: En el camino de la investigación. 54. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/18970/1/Rev_Juv_Cie_Sol_0511.pdf

Calderón, G., Zamora, R y Molina, G. (2017). La Educación Superior en el contexto de la globalización. Universidad y Sociedad, 9(3), 310-315. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/647/745

Cepeda, L. (2017). Estrategia metodológica del uso de aulas virtuales en el proceso de enseñanza aprendizaje universitario [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/6058/Cepeda_al.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cervantes, M., Llanes, A., Peña, A y Cruz, J. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 581. https://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29063559011/29063559011.pdf

Colmenares, M. (2016). Técnicas de evaluación y selección de estrategias. https://prezi.com/cthv_uewrajk/tecnicas-de-evaluacion-y-seleccion-de-estrategias/

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Informe: La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Cóndor, V. (2017). Nuevas tendencias de la educación superior. La transformación de la universidad ecuatoriana. Universidad y Sociedad, 9(2), 130. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n3/rus22317.pdf

Constitución de la República del Ecuador. (2018). La educación. https://www.ambiente.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/09/Constitucion-de-la-Republica-del-Ecuador.pdf

Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1). https://www.redalyc.org/journal/440/44057415013/html/

Cuevas, A. (2016). La educación superior ante los desafíos sociales. Revista de Educación, 11(1), 101-102. https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746763008.pdf

Díaz, P., Andrade, Y., Hincapié, A y Uribe, A. (2021). Análisis del proceso metodológico en programas de educación superior en modalidad virtual. Revista de Educación a Distancia, 21(65), 2. https://revistas.um.es/red/article/view/450711

Díaz, J., Peñas, D., Ruiz, A y Macías, D. (2020). Percepción del aprendizaje en el contexto de las clases en línea de la Universidad de Guayaquil frente a la COVID-19. Revista Sinapsis, 3(18), 7. https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/425/626

Digión, L y Álvarez, M. (2020). Experiencia de enseñanza-aprendizaje con aula virtual en el acompañamiento pedagógico debido al Covid-19. Apertura,13(1), 20-35.

Elacqua, G y Schady, N. (2020, 18 de mayo). La educación ante el Covid-19 en América Latina: Retos y alternativas de política. Banco Interamericano de Desarrollo. https://iadb.org/educacion/es/retosyalternativasdepoliticaeducativa/

Fernández, E. (2020). Análisis de estrategias metodológicas docentes apoyadas en el uso de TIC para fomentar el Aprendizaje Cooperativo del alumnado universitario del Grado de Pedagogía. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34(2), 79-90. https://www.redalyc.org/journal/274/27468087004/html/

Freiberg, A., Ledesma, R y Fernández, M. (2017). Estilos y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de Buenos Aires. Revista de Psicología, 35(2), 537-541. http://www.scielo.org.pe/pdf/psico/v35n2/a05v35n2.pdf

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1),12. https://www.redalyc.org/jatsRepo/3314/331464460001/331464460001.pdf

Guevara, G. (2015). Entornos virtuales aplicados al proceso de enseñanza-aprendizaje y su incidencia en el aprendizaje autónomo y colaborativo de los estudiantes del Instituto Tecnológico Superior Babahoyo [Tesis de Maestría, Universidad Técnica de Babahoyo]. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/1689/T-UTB-CEPOS-MDC-0000036.pdf;jsessionid=47C13602BCB6FAA27DC25CF379048129?sequence=1

Inga, D y Aguirre, F. (2021). El enfoque de la educación virtual desde una perspectiva holístico frente a la pandemia del COVID – 19. Revista Cátedra, 4(1), 82.

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020, 14 de abril). Informe del IESALC analiza los impactos del #covid19 y ofrece recomendaciones a gobiernos e instituciones de educación superior. http://www.iesalc.unesco.org/2020/04/14/iesalc-insta-a-los-estados-a-asegurar-el-derecho-a-la-educacion-superior-en-igualdad-de-oportunidades-ante-el-covid-19/

Lara, K. y Freire, T. (2022). Estrategias didácticas con actividades sincrónicas y asincrónicas en el aprendizaje de nomenclatura inorgánica. INNOVA Research Journal, 7(2), 40-56. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/2003/1979

Ley Orgánica de Educación Superior. (2018). Fines de la educación superior. https://www.epn.edu.ec/wp-content/uploads/2018/08/LOES.pdf

Lastre, K. y De la Rosa, L. (2016). Relación entre las estrategias de aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes. Revista Encuentros, 14(1), 89. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v14n1/v14n1a06.pdf

Macías, E., López, J., Ramos, G y Lozada, F. (2020). Los entornos virtuales como nuevos escenarios de aprendizaje: el manejo de plataformas online en el contexto académico. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 5(3), 64. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/2603

Mera, A. (2019). Educación a distancia: Un reto para la educación superior en el siglo XXI. Dominio de las Ciencias, 4(4), 359. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v5i1.1049

Molina, L., Vall, A., Carina, R., Clery, A. y Santa María, G. (2016). El sistema universitario ecuatoriano. Revista Científica y Tecnológica UPSE, 3(3), 84.

Montoya, J., Yanza, G., Montoya, E y Chávez, V. (2021). Las tutorías académicas virtuales y el rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Polo del Conocimiento, 6(2), 837-858.

Morán, F.E., Morán, F.L., Morán, F.J y Sánchez, J. (2021). Tecnologías digitales en las clases sincrónicas de la modalidad en línea en la Educación Superior. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 27(3), 317-330. https://www.redalyc.org/journal/280/28068740020/28068740020.pdf

Navarro, N., Falconí, A y Espinoza, J. (2017). El mejoramiento del proceso de evaluación de los estudiantes de la educación básica. Universidad y Sociedad,9 (4), 59. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n4/rus08417.pdf

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49, 1-3. http://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v49n194/0185-2760-resu-49-194-1.pdf

Ormaza, M., Aveiga, A., Quijije, M y Sabando, R. (2020). Evaluación de la modalidad híbrida “distancia – virtual” Implementada en el semestre académico abril-septiembre 2020 por la emergencia sanitaria ocasionada por la Pandemia covid-19 caso ESPAM MFL [Proyecto de Investigación, Escuela Superior Politécnica Agropecuaria de Manabí Manuel Félix López]. http://sigloxxi.espam.edu.ec/Ponencias/IX/CongresoII/TPPES/TPPES-01.pdf

Pachay, M y Rodríguez, M. (2021). La deserción escolar: Una perspectiva compleja en tiempos de pandemia. Polo del Conocimiento, 6(1), 131-134. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2129/html

Parra, Y., García, D., Ávila, C y Erazo, J. (2020). Plataformas Virtuales: retos y perspectivas a partir de Docentes. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 5(5), 233-249.

Picón, G., González, G y Paredes, J. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19.

Polo, A. y Gallardo, M. (2020). Uso de la Plataforma Classroom como herramienta virtual a nivel de Educación media general. Revista de Educación: Mérito, 2(5), 95-109.

https://revistamerito.org/index.php/merito/article/view/137/413#:~:text=A%20trav%C3%A9s%20de%20la%20aplicaci%C3%B3n,ello%20el%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%2D

Rizo, M. (2010). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12). https://www.lamjol.info/index.php/multiensayos/article/download/10117/11796?inline=1

Ruay, R. (2018). La evaluación: una estrategia para desarrollar aprendizajes profundos en el estudiante. Boletín virtual, 7, 50.

Ruiz, L., Torres, G y García, D. (2017). Desafíos de la educación superior. Consideraciones sobre el Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(2), 14. https://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/617/577

Sandí, J. y Cruz, M. (2016). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje para innovar la educación superior. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, 17(36), 9-19. https://www.redalyc.org/pdf/666/66648525006.pdf

Santana, G., Gutiérrez, J., Zambrano, V y Castro, R. (2020). La Educación Superior ecuatoriana en tiempo de la pandemia del Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6(3), 760. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i3.1428

Soria, D., García, P., Espinoza, P y Mena, E. (2020). Los Desafíos de la Educación Superior frente al COVID 19 en Ecuador. FIPCAEC, 5(4), 244. DOI: https://doi.org/10.23857/fipcaec.v5i4.307

Suni, R. y Vásquez, A. (2018). Estrategias de enseñanza y su relación con la capacidad emprendedora de los estudiantes de la especialidad de tecnología del vestido, de la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán Valle 2016 [Tesis de Grado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán Valle]. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/1898/T025_70200814T.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Valverde, A. y Solís, B. (2021). Estrategias de enseñanza virtual en la educación superior. Polo del Conocimiento, 6(1), 1127. DOI: 10.23857/pc.v6i1.2211

Velasco, P. (04 de mayo, 2020). Impacto de la Covid-19 en la educación superior del Ecuador: posibles acciones de mitigación. https://confirmado.net/2020/05/04/impacto-de-la-covid-19-en-la-educacion-superior-del-ecuador-posibles-acciones-de-mitigacion-o-patricio-antonio-velasco-s/#

Vidal, M., González, M y Armenteros, I. (2021). Impacto de la COVID-19 en la Educación Superior. Educación Médica Superior, 35(1), 2-10.

Viñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas. Letras, 1 (6), 157-169. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8497/pr.8497.pdf

Zambrano, G., Moreira, M., Morales, F., Amaya, D. (2021). Recursos virtuales como herramientas didácticas aplicadas en la educación en situación de emergencia. Polo del Conocmiento,6(4), 73-87.

Published

2023-05-19

How to Cite

Zamora Cusme, M. A., Mendoza Zambrano, A. S., Moreira Santos, E. W., Viteri Santos, M. J., & Viteri Zambrano, M. P. (2023). Assessment of the academic strategies applied at ESPAM MFL in the virtual distance modality before COVID-19: Assessment of the academic strategies applied at ESPAM MFL in the virtual distance modality before COVID-19. Maestro Y Sociedad, 20(2), 283–293. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6033

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)