Didactic Strategy for learning how science works, from the Introduction to Physics Propedeutic Course

Didactic Strategy for learning how science works, from the Introduction to Physics Propedeutic Course

Authors

  • Luis Manuel Méndez Pérez Universidad de Oriente, Cuba
  • Francisco Rafael Martínez-Sánchez Universidad de Oriente, Cuba
  • Lidia de las Mercedes Ferrer Tellez Universidad de Oriente
  • Idelisa Bergues Cabrales Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Physics education, 01.40.-d, Teaching methods, 01.40.gb, Physics careers, 01.85 f t, Science in school, 01.40.E.

Abstract

Introduction: This work presents the didactic strategy to optimize the teaching-learning process of this Introduction to Physics Propedeutic Course of the first year of the Physics Degree.
Materials and methods: Through a historical-logical analysis of the concepts applied in the teaching of Physics according to the reviewed bibliography, we worked with first-year students of the Physics Degree from the Universidad de Oriente, specifically, in the Propedeutic Course. "Introduction to Physics".
Results: The proposal tends to eliminate the emphasis on the memorization and mechanical use of the equations, usual in secondary education, and to emphasize the methods and ways of acquiring scientific knowledge that, due to its methodological nature, allows organizing the subject and establishing didactic strategies. more in line with the method of Physics.
Discussion: The teaching of science must involve its own nature and take the form of scientific research since the teaching of Physical Sciences in general is reduced to the presentation of knowledge already elaborated and students are not given the opportunity to know the activities characteristic of scientific work.
Conclusions: This strategy should allow changing the preconceptions and work methods of the students, making them feel "discoverers"; allow them to understand more fully the new concepts and the need for generalization of others.

References

Alamino Ortega, D. J., Aguilar Rodríguez, Y. (2018). Hacia una enseñanza de la Física apegada a sus fundamentos. Rev. Cub. Fis., 35(1).

Bravo, B. et al., (2010). Los modelos de la ciencia para explicar la visión y el color: Las complejidades asociadas a su aprendizaje. Enseñanza de las Ciencias, (28), 113 -126.

Brookes, D. T., Etkina, E. (2009). "Force," ontology, and language, Phys. Rev. ST Phys. Educ. Res. 5 0101110.

Cachapuz, A. et al. (2005). A necessária renovação do ensino das ciências. Ed. Cortez.

Candela, M. (1991). Rev. Mex. Fis. 37(3), 512.

Kang, N.-H., Wallace, C., (2004). Secondary Science Teachers´ Use of Laboratory Activities: Linking Epistemological Beliefs, Goals, and Practices. Science Teacher Education, 89, 140-165.

Landa L. y Morales C. (2019). Alternativa metodológica para el uso del método científico experimental en las clases de laboratorio de Física. Rev. Cub. Fis., 36(1), 77.

Méndez Pérez, L. M. (2016). Una presentación histórica e inductiva alternativa del curso de Mecánica. VII Taller Iberoamericano de Enseñanza de la Física Universitaria. http://tibero.uh.cu/

Méndez Pérez, L. M., et al. (2014). Estrategias didácticas para optimizar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en el grado 12 de la Universidad de Oriente e incrementar la motivación hacia la profesión. XIII Simposio y XI Congreso Sociedad Cubana de Física.

Méndez Pérez, L. M., Martínez Sánchez, F. R. (2022). Curso propedéutico de Física para estudiantes de nuevo ingreso a la Licenciatura en Física. VII Taller de Enseñanza de la Física.

Méndez Pérez, L. M., Martínez Sánchez, N., González Martínez, R. (1997). Diseño de un curso de Introducción a la Física General: concebido hacia un cambio conceptual. I Taller Iberoamericano de Enseñanza de la Física Universitaria.

Mes. (1990). Plan de estudio "C". Licenciatura en Física. Comisión Nacional de la Carrera de Física. Ministerio de Educación Superior.

Moreira, M. A. (2021). Predisposición para un aprendizaje significativo de la física intencionalidad, motivación, interés, autoeficacia, autorregulación y aprendizaje personalizado. Rev. Ens. Fis., 33(1), 141- 146.

Published

2023-01-30

How to Cite

Méndez Pérez, L. M. ., Martínez-Sánchez, F. R. ., Ferrer Tellez, L. de las M., & Bergues Cabrales, I. . (2023). Didactic Strategy for learning how science works, from the Introduction to Physics Propedeutic Course: Didactic Strategy for learning how science works, from the Introduction to Physics Propedeutic Course. Maestro Y Sociedad, 20(1), 177–182. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5904

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)