Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included
Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included
Keywords:
Educational inclusion, pshyco-pedagogical care, professional trainingAbstract
The demands of the transition process in special education determine that hearing impaired children transition to general education at the end of the sixth grade, needing psycho- pedagogical care that responds to their individual educational needs, the analysis of the progress of the process reveals the existence of recently graduated professionals who show a lack of preparation to work with this type of student. The work aims to socialize a strategy for professionals´ of education training during the stage of preparation for employment, as methods were used analysis and synthesis for the evaluation of documents related to the subject and the modeling that allowed the design of the proposed pedagogical strategy that is provided. It favors the preparation of professionals for the educational care of the hearing impaired included.
References
Argota-Pérez, G., et al. (2020). Formación investigativa parael aprendizaje prospectivo y metodológico en estudiantes universitarios. http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3442
Arnaiz, P. (2004). La educación inclusiva: dilemas y desafíos. Educación, desarrollo y diversidad, 2 (7),
Borges, R. S. y Orozco, M. M. (2013). Educación Especial y Educación Inclusiva. Un Horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Pedagogía 2013. Ministerio de Educación.
De Tezanos, A. (2007).Formación de profesores: Una reflexión y una propuesta. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 57-75.
Ferry, G. (1997). La formación del estudiante universitario. Revista Universidad–Sociedad 2.
Mafran, Y. (2019). La formación de la competencia orientadora en estudiantes de carreras pedagógicas. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente].
Mutaza, D., Méndez, D. y Basto, M. (2022). Formación del docente: mirada interdisciplinaria en la integración en el accionar pedagógico profesional. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Olivares, P., Travieso, R., González, G. y Novo, R. (2021). La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. Maestro y Sociedad, 18(3), 848-859. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
ONU. (2015). Agenda 2030 para el desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Paz, I. M. y Gámez, E. (2017). Reflexiones y aportaciones en torno a la formación como categoría pedagógica. [Cd-Room]. II Convención Internacional de Ciencias Sociales y Ambientales.
Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: Dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, (22), 185-206.
Walter, V. Asanza, L., Olivares, G. y Rodríguez, V. (2022). Estrategia didáctica para la formación profesional del Tecnólogo de Imagenología y Radiofísica Médica desde la asignatura Matemática Aplicada. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Mayelin Comas-Garrido, Nuris Avila Saint-Felix, Félix Lázaro Huepp-Ramos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.