Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included

Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included

Authors

  • Mayelin Comas-Garrido Universidad de Oriente, Cuba
  • Nuris Avila Saint-Felix Universidad de Oriente, Cuba
  • Félix Lázaro Huepp-Ramos Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

Educational inclusion, pshyco-pedagogical care, professional training

Abstract

The demands of the transition process in special education determine that hearing impaired children transition to general education at the end of the sixth grade, needing psycho- pedagogical care that responds to their individual educational needs, the analysis of the progress of the process reveals the existence of recently graduated professionals who show a lack of preparation to work with this type of student. The work aims to socialize a strategy for professionals´ of   education training during the stage of preparation for employment, as methods were used analysis and synthesis for the evaluation of documents related to the subject and the modeling that allowed the design of the proposed pedagogical strategy that is provided. It favors the preparation of professionals for the educational care of the hearing impaired included.

References

Argota-Pérez, G., et al. (2020). Formación investigativa parael aprendizaje prospectivo y metodológico en estudiantes universitarios. http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/3442

Arnaiz, P. (2004). La educación inclusiva: dilemas y desafíos. Educación, desarrollo y diversidad, 2 (7),

Borges, R. S. y Orozco, M. M. (2013). Educación Especial y Educación Inclusiva. Un Horizonte singular y diverso para igualar las oportunidades de desarrollo. Pedagogía 2013. Ministerio de Educación.

De Tezanos, A. (2007).Formación de profesores: Una reflexión y una propuesta. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 57-75.

Ferry, G. (1997). La formación del estudiante universitario. Revista Universidad–Sociedad 2.

Mafran, Y. (2019). La formación de la competencia orientadora en estudiantes de carreras pedagógicas. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente].

Mutaza, D., Méndez, D. y Basto, M. (2022). Formación del docente: mirada interdisciplinaria en la integración en el accionar pedagógico profesional. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Olivares, P., Travieso, R., González, G. y Novo, R. (2021). La actuación profesional como dimensión de la profesionalización docente en la Educación Médica. Maestro y Sociedad, 18(3), 848-859. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

ONU. (2015). Agenda 2030 para el desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Paz, I. M. y Gámez, E. (2017). Reflexiones y aportaciones en torno a la formación como categoría pedagógica. [Cd-Room]. II Convención Internacional de Ciencias Sociales y Ambientales.

Vaillant, D. (2013). Formación inicial del profesorado en América Latina: Dilemas centrales y perspectivas. Revista Española de Educación Comparada, (22), 185-206.

Walter, V. Asanza, L., Olivares, G. y Rodríguez, V. (2022). Estrategia didáctica para la formación profesional del Tecnólogo de Imagenología y Radiofísica Médica desde la asignatura Matemática Aplicada. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

Published

2022-10-16

How to Cite

Comas-Garrido, M. ., Saint-Felix, N. A. ., & Huepp-Ramos, F. L. . (2022). Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included: Strategy for professionals´ of education training in the care of the hearing impaired children included. Maestro Y Sociedad, 19(4), 1538–1550. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5706

Issue

Section

Artículos