Training process in connection with the community in nursing technicians. Historical analysis

Array

Authors

Keywords:

Superior technician in Infirmary, community, work of prevention, prevention of illnesses, formative process

Abstract

The new University Bolivariana of the Ecuador (UBE), it assumes among their careers to the technical professional in infirmary, formed in the Technological University Superior Institute Bolivariano, Institution that has a trajectory that makes it participant of the transformations in the relationship education-health, for the good of the quality of life inside the Ecuadorian society. The authors make a rule, and it is inserted in the historical evolution of this career. Sustained in methods of theoretical level, the documental revision is used of political, normative and educational regulations of institutions of health, as well as literature specialized in the Ecuadorian context, the one that will allow to define general characteristics of how this process has been.

References

1. Altamirano, L. (2016). Reseña histórica del proceso de formación profesional del Técnico Superior en Enfermería en relación a la competencia investigativa. Revista Maestro y Sociedad, 13(3). http://maestroysociedad.uo.edu.cu
2. Alzate, (2016). Concepción pedagógica socioeducativo del aprendizaje cooperativo asistencial en la carrera de Técnico Superior en Enfermería. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
3. Caicedo, (2016). La formación del Técnico Superior en Enfermería para la prevención de enfermedades desde el vínculo con la comunidad. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
4. Díaz Galo, (2013). La prevención educativa en los adolescentes en el contexto de la escuela y la familia. Tesis doctoral. Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero. Holguín.
5. Ecuador, (2010). Ley Orgánica de Educación Superior. Ley Orgánica de Educación Superior. Lexis S.A. N° 298. Disponible en http://www.ces.gob.ec
6. Ecuador (2008). Constitución de la República del Ecuador. Disponible en: http://www.oas.org
7. Ecuador (2012). Modelo del Instituto Tecnológico Superior Bolivariano de Tecnología. Disponible en https://repositorio.itb.educ.ec
8. Ecuador. (2012). SEMPLADES. Plan Nacional de Desarrollo del Buen Vivir (2013-2017). Disponible en: http://documentos.senplades.gob.ec
9. Grunauer, (2016). La formación para la promoción de la salud del Técnico Superior en Enfermería. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
10. López, (2012). Propuesta para la realización de la práctica comunitaria. FACSO. Facultad de Psicología de la Universidad Central de Quito-Ecuador.
11. Placencio, (2016). Las prácticas comunitarias en la formación del Técnico Superior en Enfermería: un enfoque desde la atención primaria de salud. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba
12. Rodríguez, (2012). La salud pública basada en la evidencia. http://lalineadefuego.info/2012/05/28/ecuador
13. Tapia, (2016). La formación continua de los docentes de las carreras técnicas en salud en el uso de las TIC. Tesis de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.
14. Tolozano, M. (2016). Modelo de gestión educativa institucional para la formación de técnicos y tecnólogos en el Instituto Tecnológico Bolivariano de tecnología de Ecuador. Universidad de Oriente.

Published

2022-05-03

How to Cite

, & . (2022). Training process in connection with the community in nursing technicians. Historical analysis: Array. Maestro Y Sociedad, 19(2), 9013–912. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5587

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)