Didactic strategy to strengthen the link attention-learning in computer students of the technical high school

Array

Authors

Keywords:

didactic strategy, attention, learning, teaching-learning process

Abstract

In the search for a teaching-learning process increasingly suited to the needs of students, teachers organize didactic strategies that allow them, at different educational levels, to do more efficient and structured work to specify basic learning in different contexts. This work considers essential elements, around the behavior of the didactic strategies used in the technical baccalaureate, associated with the development of attention and learning in students of the Computer science specialty. The exploratory process was associated with the application of various methods and techniques: observation, interview and documentary analysis. The triangulation of the results obtained evidenced the shortcomings and potentialities of the training process in the Computer Science specialty, as a starting point for the implementation of transformative actions of the professional performance of teachers in the educational institution under study, with a view to its favorable impact on the learning of the students.

References

1. Anijovich R y Capelletti G. (2018). La práctica reflexiva en los docentes en servicio. Posibilidades y limitaciones, en Espacios en Blanco. Revista de Educación, 28, 75-90.
2. Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Grupo Aique Editor.
3. Añaños, E. (1999). Psicología de la atención y de la percepción, guía de estudio y evaluación personalizada. Barcelona: Universitat autónoma de Barcelona, Servei de publicacións.
4. Barchini, G. E. (2005). Métodos “I + D” de la Informática. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales 2(5), 16-24.
5. Bernabéu, E. (2017). La atención y la memoria como claves del proceso de aprendizaje. Aplicaciones para el entorno escolar. ReiDoCrea, 6(2), 16-23.
6. Constitución de la República del Ecuador. (2008).
7. Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos en Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una Interpretación constructivista. McGraw-Hill.
8. Díaz, M. J. y Kempa, R. F. (1991). Los alumnos prefieren diferentes estrategias didácticas de la enseñanza de las ciencias en función de sus características motivacionales. Enseñanza de las Ciencias, 9(l), 59-68.
9. Fernández, Sonsoles (2017). Evaluación y Aprendizaje, en marco ELE, Revista de Didáctica Español como Lengua Extranjera, 24, 1-43.
10. Galimberti, U. (2002). Diccionario de Psicología. Siglo XXI Editores, S.A.
11. García, J. (1997). Psicología de la Atención. Síntesis Psicológica.
12. García, J. (2013). Cómo mejorar la atención del niño. Pirámide.
13. Jané, M. (2004). Evaluación del aprendizaje: ¿problema o herramienta? Revista de Estudios Sociales (20), 93-98.
14. Kaufman, R. & Sandilos, L. (2018). Mejorar las relaciones con los profesores para proporcionar apoyos esenciales para el aprendizaje. Universidad de Virginia, pp.12-66.
15. Londoño, L.P. (2009). La atención: un proceso psicológico básico. Pensando Psicología 5, (8).
16. Ojeda, D. M. (2014). Influencia de la atención y las estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico.
17. Reynosa, E., Serrano, E. A., Ortega-Parra, A. J., Navarro, O., Cruz-Montero J. M. & Salazar, E. O. (2019). Estrategias didácticas para investigación científica: relevancia en la formación de investigadores. Universidad y Sociedad, 12(1), 259-266.
18. Rosselló, J. (1994). Psicología de la Atención. Manual introductorio al estudio del mecanismo atencional. https://www.researchgate.net/publication/209416144
19. Serrano de Moreno, S. (2002). La evaluación del aprendizaje. Dimensiones y prácticas innovadoras. EDUCERE, ARTÍCULOS, 6, (19).
20. Tobón, M. (2010). Formación integral y competencia, Pensamiento Complejo, diseño curricular y didáctica. ECOE. Bogotá Colombia.
21. Tuay, R. N. y Céspedes, N. Y. (2017). Modelos y modelización como estrategia didáctica para abordar la dualidad-onda partícula. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias.
22. Vásquez, F. (2010). La didáctica: una disciplina para aquilatar el quehacer docente, En Estrategias de enseñanza: investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/fce-unisalle/20170117011106/Estrategias.pdf
23. Woolfolk, A. (2010). Psicología educativa. Pearson Educación.

Published

2022-01-06

How to Cite

, , & . (2022). Didactic strategy to strengthen the link attention-learning in computer students of the technical high school: Array. Maestro Y Sociedad, 19(1), 175–195. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5491

Issue

Section

Artículos