Hybrid method to determine the identity symbols of the university heritage

Array

Authors

Keywords:

method, symbols, identity, heritage, university

Abstract

The issue of identity symbols is a necessity given by the improvement of training processes in the management of the education system. The objective is to base the hybrid method to determine the symbols of identity with patrimonial value from the perspective of the University of Oriente. For this, a combination of qualitative and quantitative research methodology was used with emphasis on hermeneutics; the application of content analysis techniques, semi-structured interviews, focus groups and observation. The result is the introduction of the hybrid method in the management of knowledge and information to determine the identity symbols that are part of the heritage of the organization. It is formed by the integrated analysis of various sciences that recognize characterize, classify and determine symbols with heritage value, using a correlation matrix. In conclusion, the hybrid method facilitates the recognition of the set of identity symbols of the organization in order to promote its safeguarding as cultural heritage.

References

1. Antúnez, C., J., Figueroa, C. E, Burgal C., C. J. & Aranda, R. Y. (2020). La clase como método científico. Maestro y Sociedad, 17(3), 426-436. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
2. Arjona, P. M. (1986). Patrimonio Cultural e identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
3. Brull, G. M. (2020). Método para conceptualizar carteles digitales. Maestro y Sociedad, 17(4), 619-634. Recuperado de http://maestroysociedad.uo.edu.cu
4. Cañizares G., F. P., Quevedo A., N. V., & García A., N. (2021).Formación humanística y dimensión axiológica en la formación del profesional. Conrado, 17(S1), 340-348. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
5. Carrión, W. M. (2020). De bien cultural a patrimonio cultural: El patrimonio como símbolo. Recuperado de https://www.academia.edu/keypass
6. Correa G., J. P. (2012). Semiótica. México: Editorial Tercer Milenio. Recuperado de http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/comunicacion/Semiotica.pdf
7. Dormaels, M. (2012). Identidad, comunidades y patrimonio local: una nueva legitimidad social. Revista Alteridades, 22(43), 9-19. Recuperado de https://www.google.com/ Revista+Alteridades%2C+22(43)%2C+9-19.
8. Fonseca, A., & Brull, M. (2020). Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Revista Conrado, 16(74), 379-386. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
9. García, C. N. (2006). Culturas híbridas: estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Editorial Paidós.
10. González R., B. M. (2021). Modelos de formación del profesor universitario: un tema de inaplazable innovación. Revista Atenas, 2(54), 174-188. Recuperado de http://atenas.umcc.cu
11. González. J.M. (2019). Signo y símbolo en la Sociedad, retos educativos. Revista Con-Ciencia 7(1), 81-89. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scielo
12. Hernando, G. A. (2009). El Patrimonio: entre la memoria y la identidad de la Modernidad Facultad de Geografía e Historia. Universidad Complutense de Madrid. Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico. Revista Ph, (70), 88-97. Recuperado de https://www.academia.edu/3984947/El Patrimonio entre la memoria y la identidad de la Modernidad
13. Lotman, M. I. (2000). La semiesfera III. Semiótica de las artes y de la cultura. Madrid: Editorial Frónesis.
14. Mariano, C. & Conforti, M. (2013). Del registro al patrimonio, un camino con curvas cerradas. Gestión del patrimonio arqueológico y comunicación pública de la ciencia. Revista Colombiana de Antropología, 49(1), 279-300. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/
15. Marrero, H. & Romero, R. (2020). La competencia comunicativa en la formación de los profesionales universitarios. Revista EduSol, 20(72), 95-109. Recuperado de http://edusol.cug.co.cu
16. Massó, G. E. (2006). La identidad cultural como patrimonio inmaterial: relaciones dialécticas con el desarrollo. Revista Theoria, 15(1), 89-99. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2991510
17. Peirce, S. Ch. (1986). La Ciencia de la Semiótica. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
18. Rivero, P. J. & Martínez, V. S. (2016). Cultura e identidad. Discusiones teóricas-epistemológicas para la comprensión de la Contemporaneidad. Universidad de Jaén. Revista Antropología Experimental, 16(8), 116-118. Recuperado de http://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae
19. Tello, M. I. (2017). Entre signo y símbolo: una diferencia que afecta la axiología del patrimonio cultural inmueble. Revista Gremium, 4(8), 81-96. Recuperado de https://editorialrestauro.com.mx/gremium/index.php/gremium
20. Valdez, Z. A., Huerta F., D. A., & Flores Z., M. F. (2019). La Construcción de identidad universitaria: propuesta de una metodología para las Instituciones de Educación Superior. Espirales. Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica, 3(31), 74-92. Recuperado de https://doi.org/10.31876/er.v3i31.694

Published

2021-07-08

How to Cite

(2021). Hybrid method to determine the identity symbols of the university heritage: Array. Maestro Y Sociedad, 18(3), 1120–1136. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5398

Issue

Section

Artículos