Culture training in industrial property: case study

Array

Authors

Keywords:

Training, industrial property, culture in industrial property

Abstract

Promoting culture in industrial property has been a constant in the aspiration of many investigations. Consequently, the objective of this research is to corroborate the feasibility and relevance of the improvement methodology for the formation of the culture in industrial property of the university graduate of Engineering in Automation. A qualitative methodology was applied, emphasizing the methods of expert criteria, case study, user criteria and methodological triangulation to draw up the conclusions. The results of the study demonstrated the need to incorporate the formation of culture in industrial property in the preparation for employment of university graduates, which will allow increasing creativity and technological innovation.

References

1. Ballesteros-García, S. y Bulla-De La Hoz, J. (2016). Incidencia de la propiedad intelectual en el desarrollo nacional y empresarial en el contexto de globalización actual. Revista La Propiedad Inmaterial, (22). Recuperado de http://revistas.uexternado.edu.co/index.php/propin/article/download/4772/5565
2. Cortés, P. (2011). El sentido de las historias de vida en investigaciones socioeducativas. Una revisión crítica. En Hernández, Sánchez y Rivas (coord.). Historia de vida en educación. Biografías en contexto. (68-74). Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/15323/7/HistoriasdevidaenEducacion.Biog
3. Cordero, M. Ch. (2012). Historia de vida: Una metodología de investigación cualitativa. Revista Griot, 5(1). Recuperado de https://revistas.upr.edu/index.php/griot/article/view/1775
4. Cornejo, M., Rojas, R. C. & Mendoza, F. (2008). La investigación como relato de vida: Pista y opciones del diseño metodológico. Psykhe, (17), 29-39. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-22282008000100004
5. Concepción-Sánchez, M. J. (2018). Propiedad Industrial: Patentes, Marcas y Diseños Industriales. Recuperado de http://www.oepm.es/export/sites/oepm/comun/documentos-relacionados/ponencia/123-00-seminariosantander-uimp.2018.pdf
6. Contreras-Villavicencio, D. M., Suárez-Gutiérrez, E., Moreno-Cruz, M. M. y Correa-Álvarez, P. (2017). Propiedad industrial para la gestión de ciencia, tecnología e innovación en empresas estatales cubanas. Revista La Propiedad Inmaterial, (23), 147-169, Recuperado de https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/propin/article/view/4980/6070
7. Consejo de Ministros de la República de Cuba. (2018). Decreto No. 341. De la Oficina Cubana de la Propiedad Industrial. (GOC- 2018- 509- EX40). Gaceta Oficial No. 40. Recuperado de http://www.gacetaoficial.gob.cu
8. Cruz, M. y Martínez, M. (2012). Perfeccionamiento de un instrumento para la selección de expertos en investigaciones educativas. Recuperado de http://www.redie.uabc.mx/vol14no2/contenido-cruzmtnz2012.html
9. García, L. (2012). El criterio de usuarios. Un método para la evaluación de la factibilidad de los resultados de la investigación educativa. Recuperado de http://www.ilustrados.com/publicar.html
10. González-Río, M. J. (1997). Metodología de la investigación social. Técnicas de recolección de datos. Revista Aguaclara, Madrid, España.
11. Hamui-Sutton, A. y Varela-Ruíz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Metodología de investigación en educación médica, 2(1), 55- 60. Recuperado de http://www.elsevier.com.mx
12. Matos, Z. y Matos, C. (2006). El método de criterio de usuarios. Su utilización en la investigación educativa. Guantánamo: Instituto Superior Pedagógico Raúl Gómez García.
13. MES. (2018). Instrucción No. 01 de fecha 4 de mayo de 2018, perfeccionamiento de las Normas y procedimientos para la gestión del posgrado. La Habana: Ministerio de Educación Superior. Recuperado de https://instituciones.sld.cu/cirah/files/2019/01/instruccionPOSGRADONo.1-2018.pdf
14. MES. (2019, 18 de julio). Resolución No. 140/ 2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Recuperado de https://www.gacetaoficial.gob.cu/pdf/GOC-2019-O65.pdf
15. Skulmoski, G. J., Hartman, F.T., Krahan, J. (2007). The Delphi methods for graduate. Journal of Information Technology Education, 6, 1-27. Recuperado de https://eric.ed.gov
16. Yin, R. K. (1984). Investigación sobre estudio de casos. Diseño y método. Recuperado de https://panel.inkuba.com/sities/2/archivos/yinRobert.pdf
17. Yin, R.K. (1989). Case study research design and methods. Recuperado de https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/YIN%20ROBERT%20.pdf
18. Vargas Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: Nuevas tendencias y retos. Revista CAES, 3(1), 119-139. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3945773

Published

2021-04-04

How to Cite

, , , & . (2021). Culture training in industrial property: case study: Array. Maestro Y Sociedad, 18(2), 609–627. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5362

Issue

Section

Artículos