Theoretical didactic proposal for the integration of contents and objectives in the multigrade class

Array

Authors

  • María Luz Rodríguez-Cosme Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Silvia Liset Smith-Salazar Facultad Ciencias de la Educación, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba

Keywords:

rural education, interdisciplinary attention, quality, unique class

Abstract

Studies about rural education have increased in America, and the world. There is a lot to do to achieve an education of quality and learning in students. The objective is to analyze through a theoretical-practical reflection, how to develop actions that facilitate, a treatment to the integration of the contents in rural schools. The application of empirical instruments in II Frente in Santiago de Cuba permitted to identify the difficulties that teachers still have to integrate the contents in one lesson in rural areas. The workshops instrumented and applied in the selected schools permitted this debate about the topic and the proposal of activities created together with local teachers and teachers in charge of those areas. This made possible to introduce in two places of the territory a variant for the attention to the treatment of the mother tongue from an interdisciplinary view in a lesson where different grades are present.

References

1. Abós, P., Boix, R., y Bustos, A. (2016). Una aproximación al concepto pedagógico de aula multigrado. España: Editorial Grao.
2. Ames, P. et al. (2001) ¿Libros para todos? Maestros y textos escolares en el Perú Rural. Lima: Centro de estudios peruanos.
3. Busto J., A. (2016). La didáctica multigrada y las aulas rurales: perspectivas y datos de sus análisis. Revista Innovación Educativa, (24), 25-32.
4. Labrada, G., y Quiñones R., D. (2016). La escuela rural multigrado un acercamiento didáctico y metodológico. La Habana: Ministerio de Educación.
5. Montaño C., J. R., y Bello, A. M. (2015). Leer y escribir. ¡Tarea de Todos! La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
6. Rico, P., et al. (2004). Modelo de escuela primaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
7. Rodríguez C., M. L. (2009) Folleto didáctico para el tratamiento a las tradiciones orales en el II ciclo de la escuela primaria. En Actas del Simposio Internacional de Comunicación Social (pp. 120-124). Santiago de Cuba: Centro de Lingüística Aplicada.
8. Rodríguez C., M. L. (2018). La integración de contenidos para las escuelas rurales multigrados en Cuba. En La Educacao na América Latina (pp. 69- 74). Brasil: Editora Oikos.
9. Rodríguez I., J. (2015). Escuela multigrado y la clase única, tendencias de la Educación en sector rural cubano. Recuperado de http://www.tvsantiago
10. Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. España: Editorial, Grijalbo.

Published

2020-09-22

How to Cite

, & . (2020). Theoretical didactic proposal for the integration of contents and objectives in the multigrade class: Array. Maestro Y Sociedad, 17(4), 663–676. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5237

Issue

Section

Artículos