Environmental mainstreaming for self-esteem educability and socio-labor training in adolescents with mild intellectual disabilities

Array

Authors

  • Ivette Aranda-Salas Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Maira Elena Salas-Vinent Universidad de Oriente, Santiago de Cuba https://orcid.org/0000-0002-5034-1124
  • Noel Aranda-Rodríguez Universidad de las Artes, Filial de Santiago de Cuba

Keywords:

mild intellectual disability, environmental mainstreaming, self-esteem educability, socio-labor training

Abstract

The current global environmental context has among its most crucial demands that students with mild intellectual disabilities can receive during the teaching-learning process, curricular contents that allow them to describe, think, perceive and value that reality. The work provides an epistemological view that points towards the need to incorporate the environmental dimensions of the special schools within the curricular contents of the third cycle (7th, 8th, 9th and 9th Complementary), seen from interdisciplinarity and transversal axis that propitiates important way the educability of self-esteem and socio-labor training. The Dialectical Hermeneutic method is used and conclusions issued argue the essentiality of the theoretical budgets analyzed and the imprint of this reinterpretation of the environmentalist educational dynamics offered to this educational process.

References

Alonso, B. (2010). Historia de la Educación Ambiental. La Educación ambiental en el siglo XX. Asociación Española de Educación Ambiental. Recuperado de http://ae-ea.es/wp-content/uploads/2016/06/Historia-de-la-educacion-ambiental.pdf
2. Aranda S., I (2018). La formación sociolaboral desde la educabilidad de la autoestima. [Cd-Rom].
3. Aznar, P. (2002). La escuela y el desarrollo humano sostenible: retos educativos a nivel local. Teoría de la Educación, 14, 151-183.
4. Campaner, G., y De Longhi, A. (2007). La argumentación en Educación Ambiental. Una estrategia didáctica para la escuela media. Reec, 6(2), 442-446.
5. Coca B., N., Morales, P., y Álvarez I., M. (2019). La educación especial en las escuelas especiales. Revista EDUSOL. Universidad de Guantánamo.
6. González, E. (2003). ¿Réquiem por un sueño? La educación ambiental en riesgo. Revista Agua y Desarrollo Sustentable, 1, 19-22.
7. Lucas, A. (1972). Environment and Environmental Education: Conceptual issues and Curriculum Implications. (PhD Dissertation). Ohio State University, Ohio, Unit States of America.
8. Perales P., F. J. (2017). Educación Ambiental y Educación Social: el punto de vista de los estudiantes. Granada: Universidad de Granada.
9. Quintana A., R. F. (2009). El “verdadero” guardian del oro verde verde, estudio etnobotánico en la comunidad indígena de Macedonia. (Tesis de licenciatura). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, D. C., Colombia.
10. Quintana A., R. F. (2016). Reconfiguración simbólica del territorio en una comunidad Indígena Amazónica. Revista Chilena de Antropología Visual, 22, 91-114.
11. Quintana A., R. F. (2015). Etnodesarrollo y medio ambiente: el conocimiento tradicional como estrategia para fomentar el desarrollo sustentable y la identidad cultural de la comunidad indígena Tikuna del alto amazonas, Macedonia. (Tesis de maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, D.C., Colombia.
12. Quintana A., R. F. (2015). La escuela occidental: mediadora de estabilidad territorial al revalorizar el universo indígena. Bío-Grafía, 8(14), 50-75.

Published

2020-05-28

How to Cite

, , & . (2020). Environmental mainstreaming for self-esteem educability and socio-labor training in adolescents with mild intellectual disabilities: Array. Maestro Y Sociedad, 68–81. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5180

Issue

Section

Número Especial