Recreational activities for sports interaction with low vision and deaf people

Array

Authors

Keywords:

recreational activities, interrelation, people with low vision, deaf people

Abstract

The fundamental objective of this research is to develop recreational activities for integration through Athletics with low vision and deaf students from the special provincial schools of Santiago de Cuba. The main antecedents of this research are: Bell Rodríguez and López (2016); Fernández (2017); Gomendio (2019); Pascual (2019). These authors, even when they highlight the importance of physical activity in disabled people, do not cover, from their proposals, the most appropriate forms for a sports relationship. In solving the problem, various methods were used: theoretical, analysis-synthesis, observation, investigation techniques, including the interview and the survey. The results provide recreational activities in which low vision and deaf people are integrated. The proposal also contributes to orienting and developing a didactic process for attention to diversity.

References

Almond, L. (2018). El ejercicio físico y la salud en la escuela. Nuevas perspectivas en la Educación Física. Barcelona: Editorial Inde.
2. Arvez P., M. (2014). Estrategia docente para promover el aprendizaje desarrollador sustentado en vivencias emocionales. (Tesis de doctorado). UCP, La Habana, Cuba.
3. Barreras E., A. (2016). Filosofía y Ciencia de la salud. La Habana: Editorial MINSAP.
4. Bell R., R., y López M., R. (2016). Convocados por la diversidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
5. Bermúdez S., R., y Rodríguez R., M. (2016). Teoría y Metodología de la Enseñanza y el Aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Fernández N., Y. (2017). Prevención de las Necesidades Educativas Especiales (NEE). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
7. Gomendio, M. (2019). Educación Física para la integración de niños con necesidades educativas especiales. Programa de actividad física para niños de 6 a 12 años. Madrid: Editorial Deportiva Gymnos.
8. Hernández V., F. J. (2014). Actividades Físicas Adaptadas: perspectiva interdisciplinar y bases conceptuales. Medellin: Editorial Apunts.
9. López M., R. (2015). Educación de alumnos con necesidades educativas especiales. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
10. Pascual F., A. (2019). Actividad física adaptada, Educación especial. La Habana: Editorial Deportes.

Published

2020-05-28

How to Cite

, & . (2020). Recreational activities for sports interaction with low vision and deaf people: Array. Maestro Y Sociedad, 57–67. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5179

Issue

Section

Número Especial