System of actions to enhance the vocational training process of the students of the José Dessy Bousac Miller Basic Secondary School

Authors

  • Deuris Moya-Trutié Universidad de Oriente
  • Juan Pérez-Moro Universidad de Oriente
  • Odalis Piña-Batista Universidad de Oriente
  • Yamilia Portuondo-Maurelo Universidad de Oriente

Keywords:

action system, professional orientation, basic secondary

Abstract

Vocational Training, a process that takes place throughout people's lives, from the earliest ages and lasts throughout their professional life. In Cuba, this process is carried out properly from an early age; However, the desired level is not achieved in the basic secondary school, considering it is pertinent to consider as a scientific problem: inadequacies that are manifested in the professional education of adolescents, limiting their preparation to choose their continuity of studies or future profession in the José Dessy basic secondary school. The results offered are evidenced in a system of actions for the vocational training process of students in basic secondary school, based on the unit of actions of the educational community.

References

1. D' Angelo, O. (2012). Personalidad, desarrollo y autorrealización. En D' Angelo, O. et al. (2015). Psicología de la Personalidad. La Habana: Ed. Ciencias Sociales.

2. D' Angelo, O. (2013). Unidad de los enfoques sociológicos y psicológicos en el estudio de las orientaciones profesionales de la personalidad. Rev. Cubana de Ciencias Sociales, (2), 75-90.

3. Diccionario Enciclopédico de Filosofía. (1983). Moscú: Editorial Enciclopedia Soviética.

4. Fuentes, H. (1999). Didáctica de la Educación Superior. Santiago de Cuba: UCP FPG.

5. Fuentes, H. et al. (2011). La formación en la Educación Superior. Santiago de Cuba: UCP FPG.

6. García G., J. (1980). Bosquejo Histórico de la Educación en Cuba. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

7. González M., V. (1993). El maestro y la orientación profesional. Reflexiones desde un enfoque humanista. [Cd-Rom].

8. Mined. (1981). Decreto Ley No. 63 del Comité Ejecutivo del Consejo de Ministros sobre la Formación Vocacional y Orientación Profesional. La Habana: Empresa Impresora Gráfica.

9. Mined. (1982). Metodología de las actividades de Orientación Vocacional y Formación Profesional. La Habana: Empresa Impresora Gráfica.

10. Mined. (2018) El tercer perfeccionamiento del sistema nacional de educación. Cambios más significativos. La Habana: Mined.

11. Parra, K. (2011). El Docente de Aula: perspectivas y demandas en tiempos de reformas educativas. Revista de Investigación, 35(72). Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010

Published

2019-10-07

How to Cite

, , , & . (2019). System of actions to enhance the vocational training process of the students of the José Dessy Bousac Miller Basic Secondary School. Maestro Y Sociedad, 16(4), 818–828. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5014

Issue

Section

Artículos