The teaching-learning of the General University Chemistry with the use of professionalized teaching tasks
Keywords:
teaching-learning, educational task, General ChemistryAbstract
In the world the interest to study Chemistry has decreased and that situation must be changed with educational innovations. In this context, the purpose of this paper was to develop some professionalized teaching tasks for use in the Teaching-Learning Process of General Chemistry in the Mechanical Engineering career. After having made a diagnosis to students of the University of Camagüey, it was decided to select the subject of the teaching task for constituting the basic cell of the process and professionalizing it to link the contents of Chemistry with the professional profiles of university careers. Orientations are proposed to teachers for the development and use of these tasks, they have been based on laws and teaching principles and sociohistorical cultural approach. Different tasks developed and used by the authors are shown as examples.
References
2. Addine, F.; Recarey, S. (2003). Didáctica, teoría y práctica. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
3. Álvarez, C. (1999). La Escuela en la Vida. Recuperado de http://www.conectadel.org/wp-content/uploads/downloads/2013/03/La_escuela_en_la_vida_C_Alvarez.pdf
4. Campanario, J., Moya , A. (1999). ¿Cómo enseñar ciencias? Principales tendencias y propuestas. Enseñanza de las Ciencias, 17(2), 179-192.
5. Cardelline, L. (2012). Chemistry: Why the subject is difficult? Educación Química, 23(Extraordinario 2), 295-310.
6. Carrera, C. N. (2007). Plan de estudio D Carrera Ingeniería Mecánica. La Habana: Mes.
7. Castellanos, D. (2005). Aprender y enseñar en la escuela: una concepción desarrolladora. La Habana : Editorial Pueblo y Educación.
8. Chamizo , J. A.; Castillo, D.; Pacheco, I. (2012). La naturaleza de la química. Educación Química, 23(extraordinario 2), 298-304.
9. Escámez, J. (2013). La excelencia en el profesor universitario. Revista española de Pedagogía, 13-25.
10. Galagovsky, L. (2007). Enseñar Química vs Aprender Química: una ecuación que no está balnceada. Química viva, 6(Especial). Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx
11. Soler-Contreras, M. G.; Cárdenas-Salgado, F. A.; Hernández-Pina, F.; Monroy-Hernández, F. (2017). Enfoques de aprendizaje y enfoques de enseñanza: origen y evolución. Educación y Educadores, 20(1), 65-88.
12. Towns, M. H. (2013). New Guidelines for Chemistry Education Research Manuscripts and future Directions of the Field. Journal of Chemical education, 90, 1107-1108.
13. Urbina, J. E. (2016). El arte de aprender con pasión. Cómo aprenden los estudiantes universitarios cuando estudian con pasión. Encuentros, 14(01), 15-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.