The emerging knowledge from the perspective of ethical learning: challenge to teacher training

Authors

  • Ana Felicia Celeiro-Carbonell Universidad de Guayaquil
  • Luis Manuel Maceo-Castillo Universidad de Guayaquil
  • Wilson Romero-Dávila Universidad de Guayaquil

Keywords:

science, technology, techno-science, new epistemology, ethical learning

Abstract

Contemporary society is experiencing a so-called "Revolution of Knowledge" that must be characterized by an increasingly humanistic scientific culture, which requires a rethinking of philosophical, axiological and praxeological positions, whose essence seeks to integrate knowledge more and more, through the dialogue of knowledge, in a new epistemology. A social challenge emerges: a process of humanistic formation which implies the need to strengthen the dynamics of the instructive, the educational and the orienting, where ethical learning becomes the dynamic axis; Thus, a set of thematic alternatives is proposed for its contextualization in the macro, meso and micro curricular design of the respective levels of education, according to the relevant area of knowledge; These have a theoretical and practical meaning as responses to the training demands that are being raised in the contemporary educational context.

References

1. Celeiro, A. (2014). Metodología para la formación ético-axiológica humanista del profesional desde una perspectiva pedagógica. La Habana: Memorias del 9no Congreso Internacional de Educación Superior “Universidad 2014”.

2. Celeiro, A. (2015). La sociedad del Buen Vivir: un reto a la Educación Superior Ecuatoriana. Revista Maestro y Sociedad, 12(3). Recuperado de http://www.revistas.uo.edu.cu

3. Celeiro, A. (2017). La formación ética del profesional de la educación: una perspectiva pedagógica. Guayaquil: Editorial UG.DIPA.

4. Fabelo, J. R. (2008). De la vida como autopoiesis a la vida como fundamento último de la ética. Revista Cubana de Filosofía (29). Recuperado de revista.filosofia.cu/articulo.php?id=503

5. González, et al. (1996). Ciencia, tecnología y sociedad. Una introducción al estudio social de la ciencia y la tecnología. Madrid: Editorial Tecnos.

6. Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. París. UNESCO

7. Núñez, J. (1999). La ciencia y la tecnología como procesos sociales. Lo que la educación científica no debería olvidar. La Habana: Editorial Félix Varela.

8. Zamudio J. (2012). Epistemología y Educación. México: Editorial Red Tercer Milenio.

Published

2018-10-01

How to Cite

, , & . (2018). The emerging knowledge from the perspective of ethical learning: challenge to teacher training. Maestro Y Sociedad, 15(4), 559–568. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4351

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)