Professional development of rural teachers for the construction of the text in complex multigrade schools
Keywords:
professional development, teachers, multigrade school, text constructionAbstract
Introduction: Professional development for teachers in multigrade rural schools is crucial to addressing the specific teaching challenges of these contexts. In Cuba, although the Third Improvement of the Educational System addresses this need, specific shortcomings have been identified in teachers' theoretical and methodological preparation for teaching text construction, limiting the development of written communication skills in students. Materials and methods: A qualitative study was conducted at the "Antonio Álvarez" rural school in El Cobre, Santiago de Cuba, with a sample of 4 teachers and 32 students from a complex multigrade classroom. Empirical methods were applied, including classroom observations, teacher interviews, and document analysis (professional development plans, methodological visit reports). Results: The diagnostic assessment revealed limited theoretical knowledge about texts and deficiencies in their pedagogical approach, especially among novice teachers. As a proposal, a professional development activities system was designed and implemented, including reflection workshops ("What do I know about the text?"), a scientific debate, and a networking workshop, emphasizing the use of technology and collaborative dialogue. Discussion: The importance of contextualized professional development that integrates knowledge of the community's sociocultural environment as a fundamental pedagogical resource is highlighted. The proposed activities, which were very well received, promote reflective and collaborative learning, aligned with the demands of the Cuban educational model and the cognitive, communicative, and sociocultural approach. Conclusions: The need for specific theoretical and methodological preparation for rural multigrade teachers was evident. The implemented professional development strategy, unique, inclusive, and diversified, positively impacted teacher performance and student motivation toward meaningful text production.
References
Abreu, C. (2019). Programa de superación profesional para profesores universitarios de idioma inglés. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, 21(1), 156-170.
Abós, P. (2011). Las escuelas rurales en el medio rural y su presencia en los planes de estudio de los grados de maestro de Educación Infantil y Primaria de las universidades españolas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 15(2), 39-52. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/43421
Añorga, J. (1989). El perfeccionamiento del sistema de superación de los profesores universitarios [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona"]. La Habana, Cuba.
Barba, J. J. (2011). El desarrollo profesional de un maestro novel en la escuela rural desde una perspectiva crítica [Tesis doctoral, Universidad de Valladolid]. http://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/822/1/TESIS96-110331.pdf
Boix, R. (1995). La escuela rural: funcionamiento y necesidades. Edicions de la Universitat de Lleida.
Bustos Jiménez, A. (2004-2018). Docente de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía [Investigación]. Universidad de Granada, España.
Castillo, T. (2003). Un modelo para la dirección de la superación de los docentes desde la escuela secundaria básica [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona"]. La Habana, Cuba.
Céspedes, A. (2009). La formación del docente rural: un reto para la educación en el siglo XXI. Editorial Pueblo y Educación.
Chaparro, F., & Santos, M. L. (2018). La escuela rural: características y desafíos. Revista Iberoamericana de Educación, 76(1), 9-28.
Corchón, E. (2000). La escuela rural: pasado, presente y perspectivas de futuro. Oikos-Tau.
Domínguez, I. (2010). Comunicación y texto. Editorial Pueblo y Educación.
Fernández, R. M. (2014). La superación profesional: una mirada desde la práctica educativa. Editorial Académica Española.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
Fuego, M. R. (2003). La escuela rural y su relación con la comunidad. Editorial Pueblo y Educación.
Guerra, S. (2014). Estrategias de superación profesional para docentes. Editorial Universitaria.
Guilarte, H. (2003). La formación del maestro para la escuela rural multigrado [Tesis de maestría, Instituto Superior Pedagógico "Frank País García"]. Santiago de Cuba, Cuba.
Handal, B., Watson, K., Petocz, P., & Maher, M. (2018). Choosing to teach in rural and remote schools: The zone of free movement. Education Research and Perspectives, 45, 1-25.
Herrera, J. L. (2024). Tendencias actuales en la superación profesional docente. Editorial Félix Varela.
Kearns, P., Knipe, S., & Foster, J. (2009). The impact of rurality on innovation and good practice in primary schools. Journal of Research in Rural Education, 24(7), 1-15.
López, Z. S., & Collazo, M. A. (2018). Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Revista Cubana de Educación Superior, 37(3), 134-148.
Ministerio de Educación Superior. (2017). Reglamento de Educación de Posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 140/2019. https://www.mes.gob.cu/es/conocenos/resoluciones/resolucion-no-1402019-reglamento-de-educacion-posgrado
Rayón, L., & De Las Heras, M. A. (2012). La relación escuela-comunidad en contextos rurales. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 169-184.
Santos, J. (2005). La superación profesional: base para la calidad educativa. Editorial Pueblo y Educación.
Santos, J. (2010). Compendio de trabajo de posgrado para la Educación Técnica y Profesional. La formación permanente del profesor de la Educación Técnica y Profesional: La superación, el trabajo metodológico y la actividad científica como componentes principales (2da. parte). Editorial Pueblo y Educación.
Silva Téllez, N., Alfonso Cruz, I., & Fernández Chelala, R. M. (2014). La superación profesional de los maestros primarios de la escuela rural. Revista Mendive, 12(4), 318-324.
Silva Téllez, N., Alfonso Cruz, I., & Fernández Chelala, R. M. (2022). Estrategia para la dirección del trabajo metodológico del maestro de la escuela multigrado. Revista Científica Hallazgos21, 7(3), 295-308. http://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/
Valcárcel, N. (1998). La superación profesional: un reto para el docente del siglo XXI. Editorial Academia.
Valle, A. (1997). Teoría y práctica de la superación profesional de los docentes. Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Leydis Suárez Sánchez, Adia Gell Labañino, Olmides Frómeta Díaz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente