Digital skills in the development of mathematics in upper elementary education
Keywords:
Competencies, digital, developmentAbstract
Introduction: The integration of digital skills into mathematics teaching in upper basic education has become a fundamental educational necessity. This research analyzes this integration at the "Aurelio Salazar" Educational Unit during the 2024-2025 period, identifying the main problem as the limited use of digital tools by teachers and their lack of integration into curriculum planning. Materials and Methods: The study employed a mixed-methods approach (quantitative-qualitative) with a descriptive-explanatory design. A questionnaire was administered to 27 students and an observation checklist was completed with one mathematics teacher, using random sampling to ensure representativeness. Results: Students demonstrated a positive attitude toward technology (67%) and recognized its usefulness for understanding mathematical concepts (78%). However, 52% reported that their teacher never uses digital technologies in class, and when they do, it is mainly limited to smartphones (74%). Teacher observation confirmed limited technological knowledge and a complete lack of integration of digital resources into their lesson planning. Discussion: A significant gap exists between student interest and actual teaching practice. The findings align with the literature highlighting the importance of teachers' digital competencies for improving educational quality. Teacher training emerges as a crucial factor in closing this gap and leveraging the potential of ICT in mathematics learning. Conclusions: There is an urgent need to develop teachers' digital competencies to enable the effective integration of technology into mathematics teaching. It is recommended to implement teacher training programs, guarantee access to technological resources, and promote curriculum planning that systematically incorporates ICT to optimize the development of mathematical thinking in upper basic education.
References
Badaraco Bennett, S. G., & Carrera Quimí, A. A. (2024). El avance de las Matemáticas en Siglo XXI, en la Educación básica superior. Latam, 5(4). https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2296
Benítez Mero, F. A., Chávez Ruano, L. G., Benavides Solís, N. A., & Mora Caicedo, N. X. (2022). La competencia digital en la formación del profesorado de matemáticas. Sampieza.
Camero Reinante, Y., Martínez Casanova, L., & Pérez Payrol, V. (2016). El desarrollo de la Matemática y su relación con la tecnología y la sociedad. Caso típico. Revista Cubana de Educación Superior.
Coromoto Bullones, M., Vivas Cortez, M. J., & Caseres González, E. A. (2015). Actitud de los estudiantes frente al uso de tecnologías educativas para el aprendizaje de la matemática: Una visión desde los estudiantes de ingeniería de la Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado. Educación en Ingeniería.
Díaz Arce, D., & Loyola Illescas, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID-19: una mirada desde la educación. Revista Innova Educación, 3(1). https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.01.006
García Quiroga, B., Coronado, A., & Montealegre Quintana, L. (2011). Formación y desarrollo de competencias matemáticas. Revista Educación y Desarrollo Social.
Giler Sarmiento, J. A., Moreira Velez, L. A., Durán Pico, U. C., & Del Castillo Carrillo, J. L. (2021). Apuntes sobre el aprendizaje significativo en la matemática y el empleo de las Tecnologías Educativas. Polo del Conocimiento, 6(4). https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2339
González-López, M. (2024). El método documental en estudios teóricos educativos. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/377846824_El_metodo_documental_en_estudios_teoricos_educativos
Lara Muñoz, E. M., Rebolledo Méndez, G., & Rojano Cáceres, J. R. (2018). Mejorando el aprovechamiento de las actividades colaborativas por pares de estudiantes utilizando tecnología educativa en matemática. Revista Complutense de Educación.
López, J. C. (2023). Competencias digitales en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación.
Lozada, R., Días, M., & Fuentes, A. (2018). Los Métodos de Resolución de Problemas y el Desarrollo del Pensamiento Matemático. Revista de Investigación Educativa.
Manjarrez Yépez, M., & Cordero, Y. (2022). Competencias digitales docentes en la educación superior. Ciencias y Tecnología.
Montalvo Callirgos, V. M., Villena Guerrero, M. P., & Franco Lescano, G. K. (2022). Competencias digitales en docentes del Perú. Revista de Investigación Científica y Tecnológica Alpha Centauri.
Parra Rozo, O., & Díaz Pérez, V. (2014). Didáctica de las matemáticas y tecnologías de la información y educación. Revista de Educación Matemática.
Paucar Condor, J. X. (2023). Las TIC en la educación matemática postpandemia [Tesis de maestría, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional UPS. https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/26081
Posso Pacheco, R. J., Chango Unapucha, M. C., Pacha Morales, M. A., Simba Pozo, A. R., & Simba Pozo, S. E. (2023). Interacciones docente-estudiante y su relación con el rendimiento académico. Revista de Gestión del Conocimiento, 3(4). https://doi.org/10.63549/rg.v3i4.260
Revelo Rosero, J. E., Lozano, E. V., & Bastidas Romo, P. (2018). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza aprendizaje de la matemática. Espirales, 2(20).
Salas Giler, C. I., Valero Moran, E. E., Maliza Muñoz, W. F., & Pérez Barrera, H. M. (2024). Estrategias pedagógicas innovadoras para potenciar la enseñanza de emprendimiento en entornos digitales. Gaea, 5(1). https://doi.org/10.55813/gaea/ccri/v5/n1/394
Silva, Y. (2025). ¿Qué son las competencias digitales en la educación y por qué son tan importantes? Instituto Raimon Gaja. https://institutoraimongaja.com/que-son-las-competencias-digitales-en-la-educacion-y-por-que-son-tan-importantes/
Telefónica. (2023, 15 de julio). Ventajas y desventajas de las TIC en la educación. https://www.telefonica.com/es/sala-comunicacion/blog/ventajas-desventajas-tic-educacion/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gema Valentina Navarrete Delgado, Eddie José Alcívar Castro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente