Economic and financial culture in the training of technologists

Authors

  • Carlos Manuel Varela Patiño Instituto Superior Tecnológico Bolibariano de Tecnología, Ecuador
  • Evelyn Solorzano Fonseca Instituto Superior Tecnológico Bolibariano de Tecnología, Ecuador
  • Belkis Luisa Aranda Cintra Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

Economic and financial literacy, training process, business administration

Abstract

Introduction: This research responds to the need to transform the process of formation of the economic - financial culture in technologists in training in Business Administration, due to the existence of limitations in their preparation manifested in their professional performance, as an expression of the insufficient treatment of the economic - financial content in the training process of the technologist as part of their culture, which becomes a problem. As a way to solve this problem, it is proposed, from a theoretical point of view, a pedagogical model for the formation of economic - financial culture from the educational potential offered by the thematic axes in the training scenarios, the school and the company, it is also proposed the transferential formative method of knowledge associated with the field of Finance as the way to promote economic - financial culture. From a practical point of view, a pedagogical strategy for the formation of economic - financial culture is proposed, which is implemented through its stages containing a system of actions, in correspondence with the structural components of the model. During the research, different theoretical and empirical research methods were applied, allowing us to verify the current shortcomings of the economic and financial literacy development process. It is based on the foundations of the philosophy of good living, materialist dialectics, historical-cultural theory, and holistic-configurational theory, which allowed for its structuring and the establishment of dialectical pairs between its configurations, generating new, qualitatively superior syntheses. The validity of the theoretical and practical contributions of the research was verified through the expert method, socialization workshops, and the pedagogical pre-experiment

References

ALVAREZ DE ZAYAS, CARLOS M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación, La

Habana, Cuba.

FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO CALIXTO (2000). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior.

Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F. Grant”. Santiago de Cuba. Soporte digital.

ABREU REGUEIRO, ROBERTO Y MARGARITA LEÓN (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía

Profesional. Editorial: Pueblo y Educación, La Habana.

FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO CALIXTO (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior.

Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F. Grant”. Santiago de Cuba. (Documento en soporte

digital).

DENEGRI CORIA, MARIELA. (2006) Educación económica en la Escuela: hacia una propuesta de

intervención. www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-

&script=sci_arttext - 70k Acceso el 21 de diciembre de 2014

CABRERA ELEJALDE, OLGA ROSA, (2006) ¿Cultura económica, capital humano y pedagogía?

http://www.monografias.com/trabajos66/cultura-economica-pedagogia/cultura-economicapedagogia.shtml Acceso el 16 de enero de 2013

SÁLAS PEREA, RAMÓN (1999). Educación en Salud. Competencia y desempeño profesionales.

Editorial Ciencias Médicas. La Habana, Cuba. CORTIJO JACOBINO, RENÉ (1996): Didáctica de las

Ramas Técnicas. Una alternativa para su desarrollo. ISPETP” Héctor A. Pineda Zaldívar”. La Habana,

Cuba. Soporte digital.

TEJEDA DÍAZ, RAFAEL (2006). La Formación profesional del Ingeniero Mecánico mediante proyectos

de ingeniería. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad

“Oscar Lucero Moya”, Holguín.

LÓPEZ HURTADO, JOSEFINA y OTROS (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría

pedagógica. En. Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.

AGUILERA GONZÁLEZ ANTONIO L (2009). La educación ambiental de los profesionales en formación

de la carrera mecánica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín,

Cuba.

TEJEDA DÍAZ, RAFAEL (2012). El Aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias

Pedagógicas. CECES. Universidad “Oscar Lucero Moya”, Holguín. (Documento en soporte digital).

CORTIJO JACOMINO, RENÉ (1996). Didáctica de las Ramas Técnicas. Una alternativa para su

desarrollo. ISPETP” Héctor A. Pineda Zaldívar”, La Habana. (Documento en soporte digital).

CONCEPCIÓN GARCÍA, RITA Y FÉLIX RODRÍGUEZ E (2006). Rol del profesor y sus estudiantes en el

proceso de enseñanza – aprendizaje. Universidad “Oscar Lucero Moya”, Holguín. (Documento en soporte

digital).

Published

2025-10-23

How to Cite

Varela Patiño, C. M., Solorzano Fonseca, E., & Aranda Cintra, B. L. (2025). Economic and financial culture in the training of technologists. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2883–2889. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7204

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)