Economic and financial culture in the training of technologists
Keywords:
Economic and financial literacy, training process, business administrationAbstract
Introduction: This research responds to the need to transform the process of formation of the economic - financial culture in technologists in training in Business Administration, due to the existence of limitations in their preparation manifested in their professional performance, as an expression of the insufficient treatment of the economic - financial content in the training process of the technologist as part of their culture, which becomes a problem. As a way to solve this problem, it is proposed, from a theoretical point of view, a pedagogical model for the formation of economic - financial culture from the educational potential offered by the thematic axes in the training scenarios, the school and the company, it is also proposed the transferential formative method of knowledge associated with the field of Finance as the way to promote economic - financial culture. From a practical point of view, a pedagogical strategy for the formation of economic - financial culture is proposed, which is implemented through its stages containing a system of actions, in correspondence with the structural components of the model. During the research, different theoretical and empirical research methods were applied, allowing us to verify the current shortcomings of the economic and financial literacy development process. It is based on the foundations of the philosophy of good living, materialist dialectics, historical-cultural theory, and holistic-configurational theory, which allowed for its structuring and the establishment of dialectical pairs between its configurations, generating new, qualitatively superior syntheses. The validity of the theoretical and practical contributions of the research was verified through the expert method, socialization workshops, and the pedagogical pre-experiment
References
ALVAREZ DE ZAYAS, CARLOS M. (1999). La escuela en la vida. Editorial Pueblo y Educación, La
Habana, Cuba.
FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO CALIXTO (2000). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior.
Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F. Grant”. Santiago de Cuba. Soporte digital.
ABREU REGUEIRO, ROBERTO Y MARGARITA LEÓN (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía
Profesional. Editorial: Pueblo y Educación, La Habana.
FUENTES GONZÁLEZ, HOMERO CALIXTO (2009). Pedagogía y Didáctica de la Educación Superior.
Universidad de Oriente. Centro de estudios “Manuel F. Grant”. Santiago de Cuba. (Documento en soporte
digital).
DENEGRI CORIA, MARIELA. (2006) Educación económica en la Escuela: hacia una propuesta de
intervención. www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-
&script=sci_arttext - 70k Acceso el 21 de diciembre de 2014
CABRERA ELEJALDE, OLGA ROSA, (2006) ¿Cultura económica, capital humano y pedagogía?
http://www.monografias.com/trabajos66/cultura-economica-pedagogia/cultura-economicapedagogia.shtml Acceso el 16 de enero de 2013
SÁLAS PEREA, RAMÓN (1999). Educación en Salud. Competencia y desempeño profesionales.
Editorial Ciencias Médicas. La Habana, Cuba. CORTIJO JACOBINO, RENÉ (1996): Didáctica de las
Ramas Técnicas. Una alternativa para su desarrollo. ISPETP” Héctor A. Pineda Zaldívar”. La Habana,
Cuba. Soporte digital.
TEJEDA DÍAZ, RAFAEL (2006). La Formación profesional del Ingeniero Mecánico mediante proyectos
de ingeniería. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad
“Oscar Lucero Moya”, Holguín.
LÓPEZ HURTADO, JOSEFINA y OTROS (2002). Marco conceptual para la elaboración de una teoría
pedagógica. En. Compendio de Pedagogía. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.
AGUILERA GONZÁLEZ ANTONIO L (2009). La educación ambiental de los profesionales en formación
de la carrera mecánica. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Holguín,
Cuba.
TEJEDA DÍAZ, RAFAEL (2012). El Aporte teórico en investigaciones asociadas a las Ciencias
Pedagógicas. CECES. Universidad “Oscar Lucero Moya”, Holguín. (Documento en soporte digital).
CORTIJO JACOMINO, RENÉ (1996). Didáctica de las Ramas Técnicas. Una alternativa para su
desarrollo. ISPETP” Héctor A. Pineda Zaldívar”, La Habana. (Documento en soporte digital).
CONCEPCIÓN GARCÍA, RITA Y FÉLIX RODRÍGUEZ E (2006). Rol del profesor y sus estudiantes en el
proceso de enseñanza – aprendizaje. Universidad “Oscar Lucero Moya”, Holguín. (Documento en soporte
digital).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carlos Manuel Varela Patiño, Evelyn Solorzano Fonseca, Belkis Luisa Aranda Cintra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente