A System of contextualizedactivitiesfortheinvestigativetraining of GeographyTeachers in Pre-UniversityEducation
Keywords:
Investigatives kills, teacher training, contextualized activity system, professional performanceAbstract
Introduction: This study a imstodevelop a system of contextualized activitiesalignedwith General Geography contenttoenhancethe investigative kills and professional performance of teachers.
Materials and Methods: Thestudy employstheoretical, empirical, and mathematical-statistical methods for both qualitative and quantitative assessments.
Results: The proposed system consists of 10 activities, carriedout during methodological training, includingworkshops, updateconferences, scientific-methodological sessions, and the presentation of a scientificarticleor conference paper.
Discussion: The diagnosis of the currentstate of investigativeskills training among Geography teachers highlightsstrengths, weaknesses, and theneedforscientific-methodologicalpreparationspacesforeducators in this subject.
Conclusions: Consultation with specialists and methodological triangulation confirm there levance and feasibility of the proposedactivities.
References
Batista Y .(2024). Las habilidades investigativas en la formación del Profesor de la ETP. Tesis de Maestría. Santiago de Cuba
Chirino, M. V. y Paulo, A. M. (2012). El desarrollo de habilidades investigativas en las Universidades de Ciencias Pedagógicas de Cuba y Bié (Angola). Consultado en Revista Congreso Universidad. Vol. I, No. 2, 2012, ISSN: 2306-918X
Colectivo de Autores. (2023). Geografía General 10. grado. La Habana. Editorial Pueblo y Educación
Congo, R. Bastidas, A. Santiesteban, I. (2018). Algunas consideraciones relación Pensamiento y Lenguaje http.//conrado.ucf.edu.cu/index
Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española, (23.8. 2024), Disponible en, https://www.rae.es
García, G. (2010). La formación investigativa del educador: Aportes e impacto. Tesis de grado científico de Doctor en Ciencias. La Habana Universidad de la Habana.
García, L. (2023). Conferencia: la gestión investigativa en la formación continua de docentes. Simposio1, Innovación educativa para el desarrollo humano sostenible III Convención Internacional Ciencia y Conciencia. Universidad de Oriente.
Gel, A. (2024). Curso sobre: Redacción de Artículos científicos y uso de Normas APA. Maestría de Educación. Santiago de Cuba.
González, O. (2024). La preparación del docente para la orientación educativa en el tratamiento de contenidos sobre cambio climático. Material Docente. Santiago de Cuba
Hernández, R. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C. V. ISBN: 978-1-4562-6096-5.Ciudad de México
High-Flyer (2025). Deepseek (V3-HostGator), Pytthon. En: https://www.hostgator.mx.
Horruitinier, P. (2009). La Universidad cubana. El Modelo de Formación. La Habana, Editorial Universitaria.
La Rosa, D. (2018). La formación investigativa de los estudiantes de la carrera de Arquitectura y Urbanismo en la Universidad Técnica de Angola. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba
Labrada Y. (2016). Concepción didáctica para el tratamiento de la Geografía local en la formación permanente de los profesores de geografía. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba
Lage, A. (2021). La ciencia y sus nuevas responsabilidades http//www.cubadebate.cu .15 enero. Consultado 2-04-2023.
Lestapier T.M. (2019).La educación en desastres naturales en la formación de los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Primaria. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba
Microsoft (2025). Copilot (Abril versión 4.7), Lenguaje Grande (LLM). En: https://copilot.microsofdt.com
MINED Resolución Ministerial/ 200 (2014). Reglamento del trabajo Metodológico del Ministerio de Educación (23-12-2014). Cuba. La Habana
Moreno, G. (2021) Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3. ( p.520-540).
Pérez M. (2018). La educación ambiental en los alumnos de secundaria básica desde los contenidos geográficos. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba
Rodríguez Z. (2015). La formación de la actitud pedagógica ambiental en estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación Biología – Geografía. (Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Santiago de Cuba
Salazar, S.J. (2021). Formación científico investigativa en estudiantes de ingeniería mecánica. (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Educación). Santiago de Cuba.
UNESCO. (6 de enero de 2009). Conferencia Mundial sobre Educación Superior: la nueva dinámica de la Educación Superior y la Investigación para el cambio social y el desarrollo. Obtenido de http:// www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_ es.pdf.
Yera, A. (2020). La formación laboral e investigativa en las Carreras Pedagógicas de Ciego de Ávila. Revista "Educación y Sociedad". No. 3 ,( 89-106).
Valle, A. (2012). La investigación pedagógica otra mirada. La Habana: Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Eddy Gabriel GómezMéndez, Eulogio Gámez Rodríguez, Librada García Leyva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente