Physical activity in the academic performance of students at the Eloy Alfaro Lay University of Manabí, Chone Extension
Keywords:
Physical activity, academic performance, university students, cognitive performance, educational well-beingAbstract
Introduction: The present research aimed to analyze the relationship between physical activity and academic performance of nursing students at ULEAM Extensión Chone during the 2024-2022 academic period. Materials and methods: For this purpose, two instruments were applied: a survey directed to 103 students, focusing on the frequency, duration and intensity of their physical activity, and an observation form on the academic records of the 103 students, in which general averages, failed subjects and recovery processes were recorded. Results: The results revealed that, although the majority of students reported engaging in physical activity with some regularity and perceiving positive effects on their concentration and productivity, there was also evidence of a lack of institutional consistency in the promotion of extracurricular physical activities. From the academic analysis, it was observed that, although the averages were high in general, 18 of the 103 students presented recovery processes in multiple subjects, which suggests deficiencies not visible only in quantitative grades. Discussion: The comparison between the survey results and academic records established a direct but significant correlation between regular physical activity and greater stability in academic performance. Conclusions: It is concluded that promoting physical activity in the university setting can contribute to both the overall well-being and the strengthening of students' academic performance. It is recommended that institutional physical activity programs be strengthened and monitoring mechanisms established that integrate health, motivation, and educational outcomes in an integrated manner.
References
Andrades-Suárez, K., Faúndez-Casanova, C., Carreño-Cariceo, J., López-Tapia, M., Sobarzo-Espinoza, F., Valderrama-Ponce, C., Villar-Cavieres, N., Castillo-Retamal, F., & Westphal, G. (2022). Relación entre actividad física, rendimiento académico y funciones ejecutivas en adolescentes: Una revisión sistemática. Revista Ciencias de la Actividad Física, 23(2), 1-17. https://doi.org/10.29035/rcaf.23.2.10
Ávila, F. D. J., Méndez, J. C., Silva, J. M., & Gómez, O. Á. (2021). Actividad física y su relación con el rendimiento académico. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(23). https://doi.org/10.23913/ride.v12i23.1030
Bonifaz-Arias, I. G., Gustavo-Díaz, L., Trujillo-Chávez, H. S., Tocto-Lobato, J. G., Bonifaz-Arias, I. G., Gustavo-Díaz, L., Trujillo-Chávez, H. S., & Tocto-Lobato, J. G. (2024). Efectos de la actividad física personalizada en la concentración y motivación de estudiantes universitarios. Revista Médica Electrónica, 46. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1684-18242024000100074&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Cárdenas, B. (2022). Relación entre la actividad física moderada y el estrés académico en estudiantes universitarios. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 1(1), 82-90. https://doi.org/10.56200/mried.v1i1.2119
Cervantes, M. J., Llanes, A., Peña, A. A., & Cruz, J. (2020). Estrategias para potenciar el aprendizaje y el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Venezolana de Gerencia, 25(90), 579-594.
Chairez, G. I. M., Díaz, M. J. T., & Cepeda, V. L. R. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1-17.
Chávez, G. I. A. (2025). Niveles de Actividad Fisica y Conductas Sedentarias en Estudiantes Universitarios. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 4(10), Article 10. https://doi.org/10.56200/mried.v4i10.9112
Codella, R. (2018). El ejercicio estimula la actividad del cerebro y desvía la atención por el azúcar. Salud(i)Ciencia, 23(1), 70-71.
Creswell, J., & Creswell, D. (2017). Diseño de la investigación Enfoques cualitativos, cuantitativos y de métodos mixtos (Sexta). Publicaciones SAGE, Inc. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design/book270550
García, W. F. (2019). Sedentarismo en niños y adolescentes: Factor de riesgo en aumento. RECIMUNDO, 3(1), 1602-1624. https://doi.org/10.26820/recimundo/3.(1).enero.2019.1602-1624
Guevara, G., Verdesoto, A., & Castro, N. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción) | RECIMUNDO. Saberes del Conocimiento, 4(3), 163-173.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). McGraw-Hill Interamericana.
Luque-Illanes, A., Gálvez-Casas, A., Gómez-Escribano, L., Escámez-Baños, J. C., Tárraga-Marcos, L., & Tárraga-López, P. J. (2021). ¿Mejora la Actividad Física el rendimiento académico en escolares? Una revisión bibliográfica. Journal of Negative and No Positive Results, 6(1), 84-103. https://doi.org/10.19230/jonnpr.3277
Malla, A. L. (2023). Actividad física y su influencia en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. Revisión sistemática. MENTOR revista de investigación educativa y deportiva, 2(5), 281-299. https://doi.org/10.56200/mried.v2i5.5694
Mosqueda, A. (2021). Importancia de la realización de actividad física en la tercera edad. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2943
OMS. (2020). “OMS | Salud del niño. World Health Organization. https://www.who.int/topics/child_health/es/
Orellana, M. B. P., Cortez, K. E. T., Gualán, M. D. C. G., Aguilera, A. G. F., Centeno, M. V. C., & Albán, S. M. L. (2024). El impacto de la motivación en el rendimiento académico. South Florida Journal of Development, 5(10), e4458. https://doi.org/10.46932/sfjdv5n10-004
Pérez, I., Ramírez Terán, M., Aizaga, M., & Domenech, N. (2023). Unidades de bienestar en instituciones de educación superior privadas: Abordaje desde la reforma a la ley orgánica de educación superior. Qualitas Revista Científica, 25(25). https://doi.org/10.55867/qual25.08
Piñera, H. J., & Ruiz, L. A. (2022). Influencia de la actividad física en los procesos cognitivos. Revista Cubana de Medicina, 61(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0034-75232022000300017&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Rodríguez, D., & Guzmán, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo: Variables personales que moderan su influencia. Perfiles Educativos, 41(164), 118-134. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2019.164.58925
Rubiano, S. S., & Martínez, J. C. (2024). El Desempeño Académico como un Comportamiento en el Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5247-5261. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i2.10941
Silva-Ramos, M. F., López-Cocotle, J. J., & Meza-Zamora, M. E. C. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia, 28(79), 75-83.
Siteneski, A., Sánchez, J., & Olescowicz, G. (s. f.). Neurogénesis y Ejercicios Físicos: Una Actualización. Neurogenesis And Physical Exercise: An Update. revecuatneurol - Revista Ecuatoriana de Neurología. https://revecuatneurol.com/magazine_issue_article/neurogenesis-ejercicios-fisicos-actualizacion-neurogenesis-physical-exercise-update/
Sucunota Suqui, M. G. (2024). Ventajas de la Educación Física para Mejorar el Bienestar Integral de los Estudiantes de Noveno Grado de la Unidad Educativa Ciudad de Azogues. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 3708-3726. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11583
Villavicencio, Y. A., & Ávila, C. M. (2022). Actividad física innovadora para disminuir el sedentarismo en los estudiantes. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 7(34), e210974. https://doi.org/10.46652/rgn.v7i34.974
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Javier Fernando Solórzano Acosta, Henry Xavier Mendoza Ponce

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente