Pedagogical professional orientation in students at the Polytechnic Institute of Saurimo-Lunda-Sul, Angola
Keywords:
pedagogical orientation, professional orientation, secondary schoolAbstract
Introduction: The article characterized the current state of pedagogical professional orientation in students of the Instituto Politécnico de Saurimo- Lunda- Sul. Materials and methods: The bibliometric method was applied to the pedagogical professional orientation category, using the Dimensions platform. A questionnaire was elaborated and applied to 47 students (70.1% of the population). Results: This reflected little research on the subject from the initial formative process in Angola and low levels of professional motivation in 23.4% of the students; as well as little preparation to promote the pedagogical vocation in Secondary Education in 10% of the students. Discussion: For the first time a study of this type is carried out in the referred institute. Conclusions: It is concluded the need to improve the motivation, social perception and theoretical-practical training of students to strengthen their professional orientation towards pedagogical careers.
References
Alberto, L., Cassuqui, W., Escuela, P., & Profesores, D. F. De. (2018). La orientación profesional pedagógica y su desarrollo en la República de Angola. 1-6. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382018000300023
Balmaseda, K., Benítez, M. A. y Becalli, H. E. (2023). La Inteligencia Emocional en la orientación profesional hacia las carreras pedagógicas del área de las Humanidades. Retos XXI, 7, 1-15. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/94156/Balmaseda%2C%2BBen%C3%ADtez%2By%2BBecalli%2B%282023%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Barrera Cabrera, I., Reyes Torres, A. C., & Cueto Marín, R. N. (2018). Estrategia de orientación profesional pedagógica con enfoque grupal para el desarrollo de intereses profesionales pedagógicos. Mendive. Revista De Educación, 16(4), 517–548. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1421
Castillo, A. E. C., & Rojas, J. A. N. (2005). Procesos Y Procedimientos De Orientación Vocacional / Profesional / Laboral Desde Una Perspectiva Sistémica. Hallazgos, 2(4), 144-165. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2005.0004.12
CEPAL. (2016). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/40155
Cient, R. (2022). La orientación profesional de los estudiantes del segundo ciclo en la república de Angola. Necesidad social de la preparación de los profesores para su desarrollo.
Dachala, H. J., & Paulo, A. M. (2022). O contributo da orientação escolar e profissional na materialização da política nacional de educação especial orientada para inclusão educativa em angola. Revista Educação Especial. https://doi.org/10.5902/1984686x65861
Fergunson-Sutherland, I., & Hernández-Hernández, O. (2024). La reafirmación profesional hacia la carrera de licenciatura en enfermería en estudiantes del primer año en Cabinda. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 49, e3656. https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/3656
Ferreira, S., & Azevedo, R. (2020). Orientação Profissional E Formação Humana Integral Na Educação Profissional Técnica De Nível Médio. Educação Profissional e Tecnológica em Revista, 4(1), 107-129. https://doi.org/10.36524/profept.v4i1.488
Gamboa Frómeta, Y., Mesa Vazquez, J., Velázquez Labrada, Y. R., & Alarcón Borges, R. Y. (2022). Estudio de la producción científica sobre zonificación de playas: un análisis. Orange Journal, 4(8), 55-64. https://doi.org/10.46502/issn.2710-995x/2022.8.05
Gando, M. Sc. E. V., & Calunga, L. Y. A. (2018). La orientación profesional pedagógica: fundamentos para su diagnóstico desde edades tempranas. Varona, 66, 1-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?
Gómez, Y. L., & Hernández, E. A. (2021). La Formación de Vivencias Positivas en la Orientación Profesional Pedagógica. Revista Científica Hallazgos 21, 6(1), 47-54. https://doi.org/10.69890/hallazgos21.v6i1.506
Hernández Hernández, JR, Becalli Puerta, LE, & Rouco Alonso, D. (2018). Claves para el perfeccionamiento de la labor de orientación profesional pedagógica. Atenas, 3 (43), 132-147. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055153009
Inocêncio, A. (2016). Modelo pedagógico para la orientación profesional de los estudiantes en los primeros años de formación pedagógica superior en Angola. EduSol, Vol.16, No.56, jul.-sept., 2016, pp.167-181. https://biblat.unam.mx/hevila/RevistaEduSol/2016/vol15/no56/15.pdf
Lauermann, F., & König, J. (2016). Teachers’ professional competence and wellbeing: Understanding the links between general pedagogical knowledge, self-efficacy and burnout. Learning and Instruction, 45, 9-19. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.06.006
Madalena, E., Cananga, F., Vigo, I. P., Titular, P., Educacionales, E., Pedag, C., Jos, E., Guti, M. C., Titular, P., Pedag, C., & Jos, E. (2022). Acercamiento epistemológico a la orientación profesional para su contextualización en la República de Angola. 28(118), 1-9.
Miranda Pérez, C., Reyes Torres, A. C., & Barrera Cabrera, I. (2022). Orientación profesional en la educación media y desarrollo local. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. 6(1), 49–56. https://doi.org/10.47230/UNESUM-CIENCIAS.V6.N1.2022.620
Morales Trejos, C., & Washburn Madrigal, S. (2022). Propuesta didáctica para la construcción de un proceso de intervención en Orientación Socioeducativa. Innovaciones Educativas, 24(37), 106–118. https://doi.org/10.22458/IE.V24I37.3711
Ortiz Sánchez, N. L., González Zamora, M., Vásquez Lugo, M., Rodríguez González, D. Á., & Álvarez Aragón, M. (2020). Folleto de orientación profesional hacia las carreras de las Ciencias Médicas: Salud te orienta. Anatomía Digital, 3(1), 17-29. https://doi.org/10.33262/anatomiadigital.v3i1.1110
Passas, I. (2024). Bibliometric Analysis: The Main Steps. Encyclopedia, 4(2), 1014-1025. https://doi.org/10.3390/encyclopedia4020065
Quiroga-Garza, M. E., Flores-Marín, D. L., Cantú-Hernández, R. R., Eraña Rojas, I. E., & López Cabrera, M. V. (2020). Effects of a vocational program on professional orientation. Heliyon, 6(4), 4-7. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03860
Ramos Romero, G. (2016). La orientación educativa universitaria mediante el método de historia de vida profesional. Maestro Y Sociedad, 52–62. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1776
Remón Fonseca, D. B. ., Gómez Morales, Y. ., & Arribas Llópis, P. E. . (2019). La orientación profesional. un reto educativo. Didáctica Y Educación, 10(6), 91–103. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1085
Ruiz Ducasse, D., Ferrer Miyares, V. A., Pérez Pelipiche, N. & Quiala Ferrer, L.(2021). La práctica laboral, una vía para la reafirmación profesional en los estudiantes de carreras pedagógicas. Revista Sociedad & Tecnología, 4(2), 191-204 https://institutojubones.edu.ec/ojs/index.php/societec/article/view/104
Sardi, G. A. S., Santana, J. A. G., Cevallos, F. A. M., & Palma, P. A. E. (2021). La orientación vocacional y profesional como estrategia en la comunicación educativa universitaria. South Florida Journal of Development, 2(1), 900-912. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n1-066
Sharapova, N., Zholdasbekova, S., Arzymbetova, S., Zaimoglu, O., & Bozshatayeva, G. (2023). Efficacy of school-based career guidance interventions: A review of recent research. Journal of Education and e-Learning Research, 10(2), 215-222. https://doi.org/10.20448/jeelr.v10i2.4554
Tchitawe Savilombo, A., & Guerra Rubio, L. M. (2016). La orientación profesional en la República de Angola: una necesidad. ISLAS, (180), pp. 95–105. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/8
Valera-Fernández, A. O., Barreto- Palmero, D., & Calderón-Rico, M. (2025). La preparación a la familia en la reafirmación de la orientación profesional pedagógica. Educación Y Sociedad, 23(1), 252–271. https://doi.org/10.5281/zenodo.14743305
Velázquez-Ramírez, K., & Hernández-Freeman, L. (2020). La formación vocacional y orientación profesional pedagógica: prioridad en las Escuelas Pedagógicas. Luz, 19(3), 131-136. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589165783012
Vera, K. L. T., Cevallos, F. A. M., Sardi, G. A. S., & Palma, P. A. E. (2021). Sistema de orientación vocacional profesional en la construcción de proyectos de vida. South Florida Journal of Development, 2(2), 3405-3415. https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-178
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 David Chissola, Irela Margarita Paz Domínguez, Yunior Ramón Velázquez Labrada

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente