Educational methodological strategies based on ICT to improve the learning process in students with mild hearing problems

Authors

  • Cecilia Yumara Reyes Mejía Universidad Técnica de Manabí, Ecuador
  • Ana Rosa Macias Cedeño Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

Inclusion; Learning; Education; Hearing Impairment; Digital Ramps

Abstract

Introduction: This article analyzes the current state of inclusive education, and thus mild hearing impairment; all people are equal and will enjoy the same rights and opportunities. Consequently, inclusion promotes the safe learning and participation of all involved parties; their environments must be safe and allow for adequate attention to educational needs while promoting justice, equity, and ultimately, the success of students. Considering any risks, it aims to have a prepared and sensitized teaching collective to meet the requirements and demands of the student population with mild hearing impairment, seeking to enhance the academic training of these students. The objective is to design a methodological strategy based on ICT to improve the learning process for students with mild hearing problems at the Ángel Héctor Cedeño school. Materials and methods: Digital ramps based on Universal Design for Learning (UDL) facilitate the inclusion of children with mild hearing impairments in educational environments. Here is a summary of the key strategies and resources. Results: Among the strategies, the use of devices with subtitles and graphics, as well as online educational games, should be implemented, allowing students to choose their preferred way of learning. Implementing a methodological strategy based on ICT at the Ángel Héctor Cedeño school, in both the teaching and learning processes of students, is crucial. In this context, the inclusive pedagogical training of school teachers, especially to attend to students with hearing impairments, constitutes a solid reason to guarantee better educational conditions. Conclusions: The expectations for the implementation and application of ICT within the institution will benefit both the institution and the students.

References

Ayabaca, D, Alba, J., & Guamán, E. (2019). Implementación de las TIC en el ámbito educativo ecuatoriano. Sociedad & Tecnología, 2(2), 45-53.

Balladares, G., Viteri, M., Caiza, S., Córdova, A., Pilaguano, A., & Singo, S. (2024). Las TIC en la Educación Inclusiva: Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 8854-8869.

Blanco, G. (2006). La Equidad y la Inclusión Social: Uno de los Desafíos de la Educación y la Escuela Hoy. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(3), 1-15.

Carbajal, B. (2025). Delimitación, visualización y metalenguaje: Hacia un diseño curricular de las emociones guiado por principios del DUA. Revista Española de Lingüística Aplicada/Spanish Journal of Applied Linguistics, 38(1), 1-25.

Coronel, P., Herrera, D., Álvarez, J., & Zurita, I. N. (2020). Las TIC como mediadoras en el proceso enseñanza–aprendizaje durante la pandemia del COVID-19. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(1), 121-142.

Chávez, A. P. V. (2016). Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA). http://www.educadua.es/doc/dua/dua_pautas_intro_cv.pdf

Duk, C., & Murillo, F. (2020). El Derecho a la Educación es el Derecho a una Educación Inclusiva y Equitativa. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 11-13.

García, M, López R. (2012). Explorando, desde una perspectiva inclusiva, el uso de las TIC para atender a la diversidad. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 16(1), 277-293.

Gallent-Torres, C., Romero, B., Adillón, M., & Foltýnek, T. (2024). Inteligencia Artificial en educación: entre riesgos y potencialidades. Praxis educativa, 19.

Guzmán, V. (2021). El método cualitativo y su aporte a la investigación en las ciencias sociales. Gestionar: revista de empresa y gobierno, 1(4), 19-31.

Hernández, R. Orrego R., & Quiñones, S. (2018). Nuevas formas de aprender: La formación docente frente al uso de las TIC. Propósitos y representaciones, 6(2), 671-685.

Integrada, M. A. (2022). Actividades para niños con discapacidad auditiva. Mi aula integrada, 22.

Jara, N. C. P., Villacreses, S. E. R., Cisneros, M. G. V., & Muñoz, B. R. C. (2024). Implementación de enfoques inclusivos en la educación superior: impacto del aprendizaje basado en proyectos (ABP) y el diseño universal para el aprendizaje (DUA) en la motivación y rendimiento académico de los estudiantes. Revista Social Fronteriza, 4(6), e46516-e46516.

Juárez, M., Comboni, S., & Garnique, F. (2010). De la educación especial a la educación inclusiva. Argumentos México, DF.

Juárez, M., Rasskin, I., & Mendo, S. (2019). El Aprendizaje Cooperativo, una metodología activa para la educación del siglo XXI: una revisión bibliográfica. Revista Prisma Social, (26), 200-210.

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI: um desafío para a educação do século XXI. Educación y educadores, 11(2), 191-210.

Loor, M., Vargas, E., Catota, P., & Toro, D. (2021). Lengua de señas y su importancia en la formación de docentes de Educación Inicial de la Ciudad de Quito. Revista Científica Élite, 3, 1.

Luna, A. Jaramillo, F. & Romero, H. (2018). Formación docente en el uso de las TIC. Universidad Ciencia Y Tecnología, (02), 7-7.

Martínez, D., Suárez, E., & Gordon, Y. (2022). Aplicación móvil como estrategia de enseñanza para iniciar el proceso de lectura a estudiantes en condición de discapacidad auditiva. Información tecnológica, 33(4), 1-12.

Mendías, J. S., Espigares, A. M., & Fernández, S. R. (2025). Análisis del Diseño Universal de Aprendizaje-DUA y las TIC: Una visión del profesorado mediante Focus Group. Aula Abierta, 54(1), 29-37.

Moscoloni, N. (2005). Complementación metodológica para el análisis de datos cuantitativos y cualitativos en evaluación educativa. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 10(2), 1-10

OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. Olivar, A., & Daza, A. (2007). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) y su impacto en la educación del siglo XXI. Negotium: revista de ciencias gerenciales, 3(7), 2.

Ortiz, F. (2019). Los retos de las innovaciones educativas hoy: Los docentes, las escuelas y los centros de innovación. Educación y ciudad, (37), 91-101.

Quintero, J., & Castro, J. (2022). Diseño universal para el aprendizaje a través de las TIC, una estrategia hacia la educación inclusiva. https://repositorio.cuc.edu.co/entities/publication/f21c246c-7ab9-4799-a1a6-132a1852960f

Rodríguez, A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. La inclusión educativa, una apuesta valerosa, 8.

Summo, V., Voisin, S., & Téllez, B. (2016). Creatividad: eje de la educación del siglo XXI. Revista iberoamericana de educación superior, 7(18), 83-98.

Trucco, D., Sunkel, G. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina Algunos casos de buenas prácticas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) Santiago de Chile.

UNESCO. (2015). Education 2030. Incheon Declaration and Framework for Action.

Vargas, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos hospital de clínicas, 58, 68.

Vázquez, L., & Perales, J. (2024). Explorar los matices: aprendizaje personalizado y adaptativo en la educación digital. Revista Digital Universitaria, 25(1), 1-20.

Published

2025-07-08

How to Cite

Reyes Mejía, C. Y., & Macias Cedeño, A. R. (2025). Educational methodological strategies based on ICT to improve the learning process in students with mild hearing problems. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1450–1464. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6967

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)