Use of TACS and their relationship with the human talent management module of the San Carlos Educational Unit

Authors

  • Jenniffer Vanessa Chavarría Barberán Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • María Leonor Campana Deca Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Janeth del Carmen Flores Carrillo Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador
  • Sulay María Sampedro Mackliff Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador

Keywords:

human talent, teaching, technological resources

Abstract

Introduction: In order to contribute to the improvement of teaching work at the San Carlos Educational Unit, this educational development project is carried out, whose main objective is to analyze the use of ICT in the Human Talent Management training module in Third Year Accounting students of the Technical Baccalaureate in the 2021-2022 academic period, considering that the application of technologies in the teaching-learning process facilitates the transmission of knowledge and the interaction between teachers and students. Materials and methods: The research used a qualitative-quantitative and field approach methodology, which made it possible to obtain information from primary sources for analysis and interpretation. The research was exploratory and descriptive, which allowed to recognize the actors involved, the bibliographic analysis of previous research and to point out the characteristics of the problem; As research techniques and instruments, direct observation was used, where the daily actions of teachers and students could be known. A survey was applied to teachers in the technical services area and to students to determine the level of employability of digital resources in the educational process, allowing to establish a teacher training plan as a solution proposal, which helps in the identification, selection and use of digital tools in a creative and efficient way. Results: The review of the scientific theory made it possible to determine the importance of using technologies in the training of students, since they facilitate the teaching-learning process, enhancing in them the development of competencies and skills useful for their personal life and professional future. Discussion: The teacher training plan is of great significance for the technical area of the institution, because the application of technological tools such as: web browsers, Mindmeister, Canva and Kahoot, help the teacher to reach the student in a dynamic way, which allows the student to better assimilate the knowledge, achieving a greater understanding of the contents taught. Conclusions: In conclusion, this research helped educators to better adapt to new educational scenarios and to enhance the digital skills of third-year high school students.

References

Casasola, C. (2021). Tecnologías para el Aprendizaje y el Conocimiento (TAC). https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/tecnologias-para-el-aprendizaje-y-el-conocimiento-tac/#Ventajas_de_las_TAC

Cortés, M. (2013). Introducir de forma efectiva las Tac en el proceso de enseñanza-aprendizaje requiere una actualización continúa de conocimientos, habilidades, procesos y estrategias sobre los contenidos, tanto cognitiva como metacognitivas, una nueva conceptualización. https://reunir.unir.net/handle/123456789/1846

Díaz, L., & Rodolfo, M. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategias en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Revista Ánfora, 17-20. https://www.redalyc.org/journal/3578/357863806002/357863806002.pdf

Educación 3.0. (2022). Aplicaciones para trabajar las TAC en el aula. Educación 3.0 Líder Educativo en innovación educativa. https://www.educaciontrespuntocero.com/recursos/aplicaciones-tac/

Febles, A. (2021). Importancia de un buen entorno para el aprendizaje escolar. https://ined21.com/la-importancia-de-un-buen-entorno-para-el-aprendizaje-escolar/

Ferrera, C. (2019). Mindmeister-Recurso Educativo. Consejería de Educación, Universidades, Cultura y Deporte. Gobierno de Canarias. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoescuela/recursosdigitales/2019/03/26/mindmeister/

Fondo social europeo. (2019). Plan de capacitación. Programa integral de capacitación y empleo. https://www.ehu.eus/documents/1432750/5313396/PICE+-+Gu%C3%ADa+del+Plan+de+Capacitaci%C3%B3n.pdf/a35fe37e-ddfe-491e-8795-ead3233bf5cb?t=1458051363000

Granados-Romero, J., López-Fernández, R. A.-M., Luna-Alvarez, D., & Luna-Alvarz, W. (2017). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, las del aprendizaje y del conocimiento y las tecnologías para el empoderamiento y la participación como instrumentos de apoyo al docente de la universidad del siglo XXI. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2751/1452

Granda, L., Espinoza, E., & Mayon, S. (2019). Las TIC como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n66/1990-8644-rc-15-66-104.pdf

Hernández, R. (2017). Aproximación al proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6756270

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5904762

Instituto Tecnológico Superior Japón. (2019). Programa de capacitación docente. Dirección académica de Instituto Tecnológico Superior Japón. https://itsjapon.edu.ec/wp-content/uploads/2020/10/PLAN-DE-CAPACITACI%C3%93N-ISTJ-19-20.pdf

Ionos. (2020). ¿Qué son los navegadores? Digital Guide Ionos. www.euskadi.eus/navegadores-web/web01

Lanuza, F., Rizo, M., & Saavedra, L. (2018). Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje. https://www.lamjol.info/index.php/FAREM/article/view/5667/5379

León, A. (2007). ¿Qué es la Educación? http://ve.scielo.org/pdf/edu/v11n39/art03.pdf

López, M. (2015). Uso de las TIC en el aula. https://www.nubemia.com/uso-de-las-tic-en-el-aula/#:~:text=

Lozano, R. (2011). De las TIC a las TAC: tecnologías del aprendizaje y del conocimiento. https://thinkepi.profesionaldelainformacion.com/index.php/ThinkEPI/article/view/30465/16032

Ministerio de Educación. (2011). Bachillerato técnico. Portal Ministerio de Educación - Bachillerato técnico. https://educacion.gob.ec/bachillerato-tecnico/#:~:text=El%20bachillerato%20t%C3%A9cnico%20es%20una,sector%20productivo%20y%20prioridades%20nacionales.

Ministerio de Educación. (2016). Guía para la elaboración del desarrollo curricular de los módulos formativos de las figuras profesionales de Bachillerato Técnico y Bachillerato Técnico Productivo. Ministerio de Educación - Dirección Nacional de Currículo.

Ministerio de Educación. (2017a). Enunciado General del Currículo - Contabilidad. Ministerio de Educación - Dirección Nacional de Currículo.

Ministerio de Educación. (2017b). Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2017/02/Ley_Organica_de_Educacion_Intercultural_LOEI_codificado.pdf

Parra, H., López, J., González, E., Moriel, L., Vásquez, A., & González, N. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y del conocimiento (TAC) y la formación integral. Facmed UNAM. https://www.medigraphic.com/pdfs/invedumed/iem-2019/iem1931i.pdf

Pinto, A., Díaz, J., & Alfaro, C. (2016). Modelo Espiral de Competencias Docentes TICTACTEP aplicado al Desarrollo de Competencias Digitales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6280715

Ramírez, R., Espíndola, C., Ruíz, G., & Hugueth, A. (2019). Gestión del Talento Humano: Análisis desde el Enfoque Estratégico. https://scielo.conicyt.cl/pdf/infotec/v30n6/0718-0764-infotec-30-06-00167.pdf

Rimisp. (2021). El Bachillerato Técnico es una herramienta que fortalece el desarrollo de un país. Centro Latinoamericano para el desarrollo rural. https://www.rimisp.org/noticia/el-bachillerato-tecnico-es-una-herramienta-que-fortalece-el-desarrollo-de-un-pais/

Rodríguez, J., & González, M. (2016). Foración y desarrollo de habilidades técnicas en el Bachillerato Técnico. Revista Didasc@lia: D E., 245-250. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6651448

Unesco. (2021). Las TIC en la Educación. Unesco. https://es.unesco.org/themes/tic-educacion

Unir. (2021). ¿Qué es la pedagogía? Universidad Internacional de la Rioja. https://mexico.unir.net/educacion/noticias/que-es-pedagogia/

Valarezo, J., & Santos, O. (2019). Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente. Revista Conrado, 180-186. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n68/1990-8644-rc-15-68-180.pdf

Vargas, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. http://www.scielo.org.bo/pdf/chc/v61n1/v61n1_a10.pdf

Zetina, I., Nieto, M., & Esquivel, C. (2021). Teorías del aprendizaje. Conisen. https://conisen.mx/Memorias-4to-conisen/Memorias/1769-554-Ponencia-doc-%20LISTO.docx.pdf

Published

2024-08-29

How to Cite

Chavarría Barberán, J. V., Campana Deca, M. L., Flores Carrillo, J. del C., & Sampedro Mackliff, S. M. (2024). Use of TACS and their relationship with the human talent management module of the San Carlos Educational Unit. Maestro Y Sociedad, 21(3), 1270–1279. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6492

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)