Educational strategies for managing disruptive behaviors
Keywords:
Disruption, Strategies, Standards of coexistenceAbstract
Introduction: Individual relationships of students are affected in many cases by inappropriate behavior. The objective of this study was to know the teaching strategies used by teachers to address disruptive behavior of Elementary School students at the Julio María Matovelle Educational Unit. Materials and methods: The methodology used is quantitative-qualitative with a descriptive approach. The study population is the Educational Institution and the sample was elementary school students. Results: The results reveal the concern of parents about the negative impact that behavior has on academic performance. Discussion: Despite the limitations identified in the investigation, it is emphasized that this study will open new paths for future research that will allow us to deepen our knowledge of this phenomenon and develop effective interventions to promote a healthy and enriching learning environment. Conclusions: It is concluded that training for parents and teachers is important because it helps to identify and address cases according to the protocol to improve the standards of coexistence.
References
Alonso, G. T., Paredes, M. J., y Salazar, G. D. (2020). Competencias docentes y conductas disruptivas: Un desafío permanente en el contexto educativo. Ciencias digital, 4(1), 18-31. https://doi.org/10.33262/cienciadigital.v4i4.1.1450
Bandura, A. (1984). La teoría del aprendizaje social (Primera ed.). Espasa.
Barrios-Vanegas, I. F. (2016). Factores psicológicos que influyen en la conducta agresiva de niños y niñas de 8 años de edad. Revista Iberoamericana de Bioeconomía y Cambio Climático, 2(1). https://doi.org/10.5377/ribcc.v2i1.5695
Brackett, M. A., y Rivers, S. E. (2021). Las emociones importan: una guía para la eficacia en el aula. Universidad de Oxford.
Camera, A., Romañuk, S., y Satriano, L. (2022). Estrategias de intervención educativa en conductas disruptivas de la Primera infancia. Instituto de Formación Docente. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/2051/Camera%2C%20A.%2C%20Estrategias.pdf?sequence=2yisAllowed=y
Carrera-Salinas, K. J., Toledo-Rojas, T., y Mera-Macías, I. R. (2023). Las conductas disruptivas: Retos para el docente ecuatoriano en la atención a la diversidad y la inclusión educativa. Polo de Conocimiento, 8(6), 418-432. doi:10.23857/pc.v8i16
Constitución de la República del Ecuador. (2024). Título II. derecho: https://www.lexis.com.ec/biblioteca/constitucion-republica-ecuador
Constitución del Ecuador. (2024). Título II. derecho: https://www.lexis.com.ec/biblioteca/constitucion-republica-ecuador
Cummins, J. (2020). Estrategias de aprendizaje activo para la enseñanza y el aprendizaje. . Nueva York: Routledge.
Del Cid, J. (2022). Las conductas disruptivas en el rendimiento académico de estudiantes del nivel primario. Revista Científica Saperes Universitas, 5(2). doi:https://doi.org/10.53485/rsu.v5i2.231
Figueroa Valencia, K. C., Macas Caiminagua, M. A., y Espinoza Freire, E. E. (2020). Conducta disruptiva en aulas regulares de Machala: estudio de caso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 225-232. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/291
Figueroa, K., Macas, M., y Espinoza, E. (2020). Conducta disruptiva en aulas regulares de Machala: estudio de caso. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas,, 3(2), 225-232. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/291/320
Finol, M., y Solórzano, J. (2020). Paradigmas, enfoques y métodos de investigación: análisis teórico. Mundo Recursivo, 3(1), 1-24. https://atlantic.edu.ec/ojs/index.php/mundor/article/view/38
Gómez, M., y Cuña, A. (2017). Estrategias de intervención en conductas disruptivas. Porto Alegre, 8(2), 278-293. doi: https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.27976
Gross, J. (2015). Regulación de las emociones: estado actual y perspectivas futuras. Investigación psicológica, 26(1), 1-26. doi:https://doi.org/10.1080/1047840X.2014.940781
Haro-Lara, A. P., Bonifaz-Díaz, F., y Tite-Naranjo, N. I. (2023). Conductas disruptivas y rendimiento académico. Revista Científica y Arbitrada de Ciencias Sociales y Trabajo Social ‘‘Tejedora’’, 6(12), 31-41. doi:https://doi.org/10.56124/tj.v6i12.0092
Hernández Sampieri, R., Fernández Colado, C., y Baptista Luicio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (Sexta. ed.). Mc Graw Hill]. https://www.esup.edu.pe/wp-content/uploads/2020/12/2.%20Hernandez,%20Fernandez%20y%20Baptista-Metodolog%C3%ADa%20Investigacion%20Cientifica%206ta%20ed.pdf
Intriago Basurto, M. J., Tarazona Meza, A. K., y Maitta Rosado, I. S. (2020). Resiliencia en adolescentes con problemas de la conducta, con un enfoque de género en estudiantes del 10mo grado. Revista Científica Sinapsis, 1(16). doi:https://doi.org/10.37117/s.v1i16.350
Jurado de los Santos, P., y Lafuente Carrasco, A. (2020). Conductas disruptivas en educación secundaria obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos educativos., 25, 219-236. doi: http://doi.org/10.18172/con.3827
Jurado de los Santos, P., Lafuente, A., y Justiniano, M. (2020). Conductas disruptivas en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos Educativos. Revista De Educación(25), 219-236. doi:https://doi.org/10.18172/con.3827
Katembu, S., Zahedi, A., y Sommer, W. (2023). El trauma infantil y el comportamiento violento en adolescentes se relacionan diferencialmente con los déficits cognitivo-emocionales. Frente de Salud Pública. doi:10.3389/fpubh.2023.1001132
Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2021). https://gobiernoabierto.quito.gob.ec/Archivos/Transparencia/2021/04abril/a2/anexos/procu_loei.pdf
Lozada García, R., y Acle Tomasini, G. (2021). Problemas de conducta en el aula: Construcción del concepto desde la perspectiva de las maestras de primaria. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(3), 131-143. doi:https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.14312
Macias, E., y Alarcón, L. (2021). Manejo de las conductas disruptivas en la convivencia estudiantil en la bósica superior. Dominio De Las Ciencias, 7(4), 411–432. https://doi.org/10.23857/dc.v7i4.2100
Marqués, S. (2020). Magisterio. https://www.magisnet.com/2020/02/conductas-disruptivas-el-enemigo-no-1-de-los-docentes/
Martínez-Vicente, M., y Valiente-Barroso, C. (2020). Ajuste personal y conductas disruptivas en alumnado de primaria. Actualidades en Psicología, 34(129), 71-89. doi: https://dx.doi.org/10.15517/ap.v34i129.37013
Mestre, V., Marín, C., y Samper, P. (2022). Disciplina positiva en el aula: Estrategias para establecer rutinas y límites. Palgrave Macmillan.
Narváez, J. H., y Obando, L. M. (2020). Conductas disruptivas en adolescentes en situación de deprivación sociocultural. Psicogente, 23(44), 1-22. doi:https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3509
Orellana Román, I., Alemany Arrebola, I., y Ruiz Garzón, F. (2022). La conducta disruptiva en las aulas de secundaria: la percepción de los docentes. Revista Fuentes, 24(3), 345-357. doi:https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.20326
Paredes-Aulestia, G., Pullas-Tapia, J., y Tabares-Rosero, X. (2024). Estrategias de intervención psicopedagógica para estudiantes con problemas conductuales. 593 Digital Publisher CEIT, 9(1), 173-186. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9314985
Pérez Egües, M. A., Torres Zerquera, L. d., y López Rodríguez del Rey, M. M. (2021). Virtualización del servicio de orientación del gabinete. Conrado, 17(83), 142-152. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2069
Polanía, C., Cardona, F., Castañeda, G., Vargas, I., Calvache Salazar, O. y Abanto, W. (2020). Metodología de investigación Cuantitativa y Cualitativa. Institución Universitaria Antonio José Camacho. https://repositorio.uniajc.edu.co/handle/uniajc/596
Rodríguez García, V. (2021). https://www.campuseducacion.com/blog/revista-digital-docente/el-manejo-de-las-conductas-disruptivas-en-el-aula/
Rodríguez, A., y Pérez, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN,(82), 179-200. doi:https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647
Rodríguez, L., Gutiérrez, I., y Moreno, A. (2021). Diseño de estrategias metodológicas para la disminución de las conductas disruptivas en niños y niñas del colegio integrado nuevo mundo Floridablanca 2021. . Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/10656/13315/1/Boletin%20No.%2056_Intellingenstia-Oct%202021.pdf#page=22
Saco, I., González, I., Martín, M. y Bejarano, P. (2022). Conductas disruptivas en el aula. Análisis desde la perspectiva de futuros docentes de Educación Primaria. Education in the Knowledge Society (EKS), 1-12. doi:https://doi.org/10.14201/eks.28268
Saco-Lorenzo, I., González-LópezI., Martín-Fernández, M. A. y Bejarano-Prats, P. (2022). Comportamiento disruptivo en el aula. Análisis desde la perspectiva de los futuros docentes de educación primaria. Educación en la Sociedad del Conocimiento, 23. https://revistas.usal.es/tres/index.php/eks/article/download/28268/28621?inline=1
Sánchez, T., Bazantes y Ramos, C. (2020). Aplicación de estrategias metodológicas para evitar la conducta disruptiva en los estudiantes de la Unidad Educativa “Adolfo María Astudillo”. Magazine De Las Ciencias: Revista De Investigación E Innovación, 5(CISE). https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/1156
Santillán Acevo, L. M., y Samada Grasst, Y. (2023). Programa de capacitación a docentes para actuación ante conductas disruptivas en niños de Educación Inicial. Revista San Gregorio, 1(53), 51–69. doi:http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v0i53.2243
Tamayo, A., y Restrepo, J. (2016). El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. . Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), 105-128. doi:https://www.redalyc.org/pdf/1341/1341
Tinitana, M., Morales, N., y Villavicencio, C. (2023). Estilos de crianza y conductas disruptivas en niños en tiempos de pandemia. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 25(25), 45-68. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttextypid=S2071-081X2023000100005ylng=esytlng=es.
Toala Ponce, S., Quiñónez Ortiz, E., y Gómez Pinillo, L. (2020). La indisciplina y sus factores en la enseñanza aprendizaje. MLS Psychology Research, 3(1), 21-38. doi:10.33000/mlspr.v2i2.392
Universidad del Internet. (2019). Conductas disruptivas en el aula: qué son y cómo abordarlas desde una perspectiva psicopedagógica. Unir: https://www.unir.net/educacion/revista/conductas-disruptivas-en-el-aula/
Vergara Plazarte, J. A., y Jama Zambrano, V. (2022). La conducta disruptiva en el rendimiento académico de las/os estudiantes de Básica Superior. Dominio de la Ciencia., 8(3), 1686-1702. doi:http://dx.doi.org/10.23857/dc.v8i3
Villavicencio, C. E., Armijos, T. R., y Castro, M. C. (2020). Conductas disruptivas infantiles y estilos de crianza. Revista Iberoamericana de Psicologí, 13(1), 139-150. doi:https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.13113
Zambrano, W., Uribe, A., y Tomalá, M. (2021). Conductas disruptivas en niños y niñas de Educación Inicial. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 9(2), 20-32. doi:https://doi.org/10.26423/rcpi.v9i2.422
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Clemencia Elizabeth Ojeda Cueva , Yadira Mariuxi Rodríguez Honores, Nelly Hodelín Amable

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.