Playful strategy for literacy in the fourth year of basic education
Keywords:
literacy, playful strategy, learning difficultiesAbstract
Introduction: This study addresses the issue of learning disabilities in education and aims to develop a playful strategy to address literacy difficulties in fourth-year elementary school students at the Eva Batallas de Falquez School. Specifically, it aims to develop the theoretical foundations for learning disabilities in literacy. Materials and methods: The methodology used to guide this work is descriptive and cross-sectional. A playful strategy is proposed to promote learning and the development of literacy skills. Results: To address literacy problems, it is necessary to implement effective strategies adapted to the individual needs of students. As part of the intervention to reduce the level of the problem among students, a playful strategy is proposed to reinforce knowledge and skills in the classroom through play and interaction. Discussion: Addressing literacy difficulties through playful strategies has a significant impact on the educational community (students, parents, teachers, and administrative staff). Conclusions: By improving literacy skills, students have the opportunity to improve their academic performance, both in grades and behavior, and also strengthen their ability to communicate effectively, which is crucial for their integration and success in society.
References
Alcántara, F. (2022). La escritura escolar y su valorepistémico. Revista Multidisciplinar Ciencia Latina, 6(6), 11021 - 11040. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4183/6398
Arroyo, M., & Carrión, J. (2021). Estrategias de lectoescritura para el desarrollo de la escritura creativa. Universidad San Gregorio de Portoviejo, 1-21. http://repositorio.sangregorio.edu.ec:8080/bitstream/123456789/2493/1/MEDU-2022-044.pdf
Arteaga, Z., Chacha, L., & Chacha, W. (2024). Estrategia para fomentar la animación por la lectura en educación primaria: impacto de los programas de lectura recreativa en el rendimiento académico y desarrollo personal. Revista Polo del Conocimiento, 9(9), 2066 -2075. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/8044
Barahona, Y., Sánchez, J., & Ramírez, M. (2023). Dificultades del aprendizaje y las discapacidades dentro del aula regular. Polo del conocimiento, 8(3), 2849-2860. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9252108
Campoverde, J., & Cabrera, L. (2022). Escape room: Una estrategia didáctica para el uso de la mayúscula en estudiantes universitarios. CIENCIAMATRIARevista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 8(4), 332- 358. https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/855/1404
Candela, Y., & Benavides, J. (2020). Actividades lúdicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de la básica superior. ReHuSo, 5(3), 78-86. https://www.redalyc.org/pdf/6731/673171026008.pdf
Contreras, F. (2016). El aprendizaje significativo y su relación con otras estrategias. Revista Horizonte de la Ciencia, 6(10), 130 -140. https://www.redalyc.org/journal/5709/570960870014/html/
Cuasapud, J., & Maiguashca, M. (2022). Estrategias lúdicas para la mejora de la lectoescritura en alumnos de Educación General Básica. Revista Científica UISRAEL, 10(1), 151-165. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/694/737
Delgado, J., Vera, M., Cruz, J., & Pico, J. (2018). El curriculo de la educación básica ecuatoriana: una mirada desde la actualidad. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación, 3(4), 47 -66. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/1462/1718
Delgado, L. (2021). La lecto escritura en el proceso de aprendizaje en los niños de cuarto y quinto grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa Teniente Coronel Jhon Merino Barreno, en el periodo académico, 2020. Universidad Nacional de Chimborazo. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/8049/1/UNACH-EC-FCEHT-EBAS-2021-000026.pdf
Dorado, D., & Huayaban, C. (2020). Problemas de aprendizaje en estudiantes de 4to grado de primaria de la Institución Educativa Elías Aguirre Romero, San Joaquín de Omaguas en el año 2020. Universidad Científica del Perú. http://repositorio.ucp.edu.pe:8080/server/api/core/bitstreams/74782ec8-2af4-4485-ab39-98659a39c412/content
Espiritu, G., Lindo, R., & Huayta, Y. (2021). Estrategias lúdicas en estudiantes de cinco años: una revisión sistemática. Revista Igobernanza, 4(15), 33 -53. https://igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/126/421
Fraca, L. (2007). El procesamiento psicolingüístico del dictado y sus implicaciones para la enseñanza de la lengua escrita. Revista Investigación y Postgrado, 22(1), 93 -108. https://www.redalyc.org/pdf/658/65822104.pdf
Guerra, J. (2020). El constructivismo en laeducación y el aporte de la teoría socio cultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimientoen el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(77), 1-21. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2033/2090
Guilca, M., Fernandez, H., Guanoluisa, L., & Aimacaña, I. (2023). Dificultades de Aprendizaje en el Siglo XXI: Nuevas Perspectivas y Estrategias de Enseñanza Innovadoras. Polo del conocimiento, 8(12), 1509-1524. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/6359
Maina, M., & Papalini, V. (2020). Lectura(s): hacia una revisión del concepto. Álabe Revista de la Red de Universidades Lectoras(23), 1 - 22. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/alabe/article/view/7667/6298
Maldonado, F. (2017). Estrategia para el desarrollo de las habilidades intelectuales de los alumnos de 1° y 2° grado de primaria en el aprendizaje de la escritura de palabras con sílabas compuestas o trabadas. Revista Investigación Educativa, 10(17), 50 -57. https://editorialupd.mx/revistas/index.php/ined/article/view/176/194
Ministerio de Educación. (2021). Currículo priorizado con énfasis en competencias comunicacionales, matemáticas, digitales y socioemocionales. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/12/Curriculo-priorizado-con-enfasis-en-CC-CM-CD-CS_Elemental.pdf
Morales, A., & Esteves, Z. (2023). Estrategias didácticas interactivas para el desarrollo de la lectoescritura en. Revista Arbitrada Interdisciplinaria KOINONIA, 8(1), 118 - 134. https://ve.scielo.org/pdf/raiko/v8s1/2542-3088-raiko-8-s1-118.pdf
Noblecilla, A., Idrovo, P., & Troya, B. (2023). La lectoescritura en básica media: Base fundamental para la comprensión lectora. Revista INVECOM, 3(2), 1 -10. https://revistainvecom.org/index.php/invecom/article/view/1636/163
Payá, A. (2007). La actividad lúdica en la historia de la educación española contemporánea. Universitat de València. https://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/3153/La%20actividad%20l%c3%badica%20en%20la%20historia%20de%20la%20educaci%c3%b3n%20espa%c3%b1ola%20contempor%c3%a1nea.pdf
Paz, A., Laheri, F., & Pérez, V. (2023). Teoría sociocultural: potencialidades para motivar la clase de Historia. Revista EduSol, 23(83), 1-14. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v23n83/1729-8091-eds-23-83-14.pdf
Pisco, J., & Bailón, A. (2023). La lectoescritura como elemento fundamental en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de Básica Media. Revista Digital Publisher, 1(1), 328 -347. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1658
Pisco, J., & Navarrete, Y. (2021). El fortalecimiento de la lectoescritura: una necesidad en estudiantes de Educación General Básica. Estudios Del Desarrollo Social: Cuba Y América Latina, 9(2), 19 -34. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/3742/3279
Puñales, L., Fundora, C., & Torres, C. (2017). La enseñanza de la lectoescritura en la Educación Primaria: reflexión desde las dificultades de aprendizaje. Atenas Revista Científico Pedagógica, 1(37), 125-138. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/228/376
Saltos, A., & Rodríguez, M. (2020). Los problemas de aprendizaje. Revista Atlante, 1-11. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/03/problemas-aprendizaje2.pdf
Sanango, C., & Narvaez, A. (2022). Uso de una estrategia lúdica para el proceso enseñanza-aprendizaje de la temática “Seres vivos y su ambiente” de la asignatura de Biología. Revista RUNAE(7), 69 - 82. https://revistas.unae.edu.ec/index.php/runae/article/view/752/673
Sarango, G., & Arroyo, Z. (2024). Estrategia Lúdica para el Fortalecimiento de la Lectura en Estudiantes de Tercer Grado de Educación Básica. Revista Ciencia Latina, 8(1), 3023-3044. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/9634/14244
Vásquez, G., & Pérez, M. (2020). Estrategias lúdicas para la comprensión de textos en estudiantes de educación primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 1 - 15. https://www.redalyc.org/journal/5216/521662150029/html/
Velázquez, N., Gómez, J., Zambrano, E., & Guzmán, R. (2024). La formación de habilidades de lectoescritura en los estudiantes de 4to año básico de la Escuela Santa Rosa de Esmeraldas-Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 10(3), 2225 - 2248. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/4032/8367
Vinces, M. (2020). La vida es dulce. Casa Word Editorial.
Yépez, G., & Núñez, G. (2022). Dificultades en el proceso de la lecto-escritura en niños de cuarto año de EGB en la Unidad Educativa Abelardo Moncayo. Ibarra: Universidad Técnica del Norte. https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/12414/2/FECYT%203962%20TRABAJO%20DE%20GRADO.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Neli Silvana Calero Mocha, Magdalena del Cisne Ortiz Vera, Nelly Hodelin Amable

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente