Didactic strategy to strengthen the teaching-learning process of addition and subtraction operations in second grade students of the elementary sublevel

Authors

  • Shirley Mireya Cárdenas Reyes Unidad Educativa “Juan Pío Montúfar” de Quito, Ecuador
  • María Magdalena Loor Zambrano Unidad Educativa “José Joaquín de Olmedo” de Guayaquil, Ecuador
  • Katia Lisset Fernández Rodríguez Universidad de Guayaquil, Ecuador
  • Wilber Ortiz Aguilar Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

strategy, teaching strategy, addition operation, subtraction operation

Abstract

Introduction: The research addresses calculation operations in the second grade and its objective is to develop a didactic strategy to strengthen the teaching-learning process of addition and subtraction operations in second grade students of the Elementary sublevel in the “Juan Pío Montúfar” Educational Unit, which delimits the field of action to the teaching-learning process of addition and subtraction operations. Materials and methods: The research is developed from a quantitative approach with a descriptive scope, it is also supported from a strategic point of view in field work through the use, mainly, of techniques such as survey, direct pedagogical observation and documentary review. in addition to theoretical methods. Two pedagogical tests were applied, the first allowed us to verify the identified problem and the second the effectiveness of the didactic strategy. Results: The results obtained in the research show a significant impact of the didactic strategy to strengthen the teaching-learning process of addition and subtraction operations in second grade students in the “Juan Pío Montúfar” Educational Unit. An increase in the academic performance of the students who were intervened with the application of the teaching strategy was observed. Discussion: This corroborates what Gastón Mialaret (1986) warned that learning addition and subtraction is not something spontaneous but a process that unfolds in different stages. Conclusions: The teaching strategy represents an important contribution to the field of educational research in general and mathematics education in particular

References

Alsina, Á. (2020). La Matemática y su didáctica en la formación de maestros de Educación Infantil en España: crónica de una ausencia anunciada. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 23(2), 373-387. https://www.researchgate.net/profile/Alsina-Angel/publication/342000363.

Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós.

Cazares, N., & Romero, M. (2015). Actividades Lúdicas en la calidad de aprendizaje de Matemáticas. (s.e.).

Constitución República del Ecuador. (2018). https://lc.cx/uUH6dY

Díaz, F. y Hernández, G. (1999). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo: Una interpretación constructivista. McGRAWHILL INTERAMERICANA, S.A.

Flores, M., (2002). El conocimiento matemático en problemas de adición y sustracción. Un estudio sobre las relaciones entre conceptos, esquemas y representación. [Tesis de doctorado. Universidad Autónoma de Aguascalientes].

García, H. Y. (2018). Proyecto De Aula Para La Enseñanza De Las Operaciones Suma Y Resta A Estudiantes De Primer Grado De Primaria”. Universidad Nacional de Colombia.

García, N., (2001). Desarrollo de las operaciones de sumar y restar: comprensión de los problemas Verbales. . http://webs.ucm.es/BUCM/tesis/psi/ucm-t25308.pdf

García, O., (2014). Solución de problemas matemáticos de suma y resta en alumnos con dificultades para aprender. Atenas, 2(26), 38-53.

Gastón, M. (1986). Etapas en el Aprendizaje de las Operaciones. Aprendizaje Visor.

Gastón, M. (1988). Las matemáticas, cómo se aprende, cómo se enseñan. Aprendizaje Visor.

Godinov, J. D. (2003). Matemática y su didáctica para maestros. Departamento de Didáctica de la Matemática.

González, R., Valle, A., Núñez, J.C., González, J.A. (1996). Una aproximación teórica al concepto de. metas académicas y su relación con la motivación escolar. Psicothema, 8, 45-61.

Guárate, A. Y. y Cruz Hernández, A. (2018). Qué son las estrategias de enseñanza. Recuperado de: https://lc.cx/Ir0T14.

INNEVAL. (2023). Informe Nacional de resultados Ser Estudiante. Sub Nivel Básica Elemental año lectivo 2021-2022. https://lc.cx/rkHtTc

Jiménez, A. y Robles,J.,(2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Revista EDUCATECONCIENCIA. 9(10). https://lc.cx/_A2QJK.

Ley Orgánica Reformatoria a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. https://lc.cx/J345Hh

Márquez Rodríguez, A. (2000). Un enfoque integrador para el desarrollo de la excelencia y la creatividad. GIDEC.

MinEduc. (2022). Plan Estratégico Instituciona 2021-2025. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/02/PLAN-ESTRATEGICO-INSTITUCIONAL_2021-2025.pdf

MinEduc. (2022). Plan Nacional de Formación permanente. https://lc.cx/uUH6dY

Oliveros, E. (2022). Metodología de la enseñanza de la matemática. Ecuador.

Primicias.ec. (2024). Estudiantes ecuatorianos apenas 'pellizcan' los conceptos mínimos de su nivel formativo. https://www.primicias.ec/noticias/sociedad/estudiantes-calificaciones-materias-examen-educacion/

Velasco, T. (2011). Acercándonos desde la teoría de la suma y la resta a la educación infantil. Revista PEDAGOGÍA MAGNA, (11).

Vigotsky, S. (1989). El proceso de formación de la Psicología Marxista. (s.e.).

Vila, A., y Callejo, M. L. (2004). Matemáticas para aprender a pensar. El papel de las creencias en la resolución de problemas. Narcea.

Walberg, H. y Paik, S. (2006). Prácticas eficaces. Centro Nacional de Evaluación para la Educación Superior, AC.

Published

2024-04-08

How to Cite

Cárdenas Reyes, S. M., Loor Zambrano, M. M., Fernández Rodríguez , K. L., & Ortiz Aguilar, W. (2024). Didactic strategy to strengthen the teaching-learning process of addition and subtraction operations in second grade students of the elementary sublevel . Maestro Y Sociedad, 21(1), 300–312. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6367

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)