Scientific methodological work in Higher Medical Education Scientific
Keywords:
Methodological Work, Methodological Teaching Work, Scientific Methodological WorkAbstract
The methodological work energizes the results of university academic efficiency. The present work is a qualitative research
that aims to systematize the theoretical foundations that support the methodological scientific work in Higert Medical
Education. The analysis synthesis methods and documentary review passed through the entire research process. It is
confirmed that the theorical foundations that support the forms of methodological work Higert Education have been
addressd worldwide and in Cuba, but insufficient in relation to scientific methodological work, being necessary a training
management strategy that serves as a guide for the teacher for the development of scientific methodological work at
the organizational levels of the teaching process.
References
Botero, M. (2018). Lo que llamamos liderazgo: consideraciones críticas de lo que ocurre en diversas organizaciones. Perspectivas Psicológicas, 3(4), 134-144. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pp/v3-4/v3-4a15.pdf
Becerra, F. Á., Andrade, L., Orbe, L., y Díaz Gásperi, I. (2018). Sistema de gestión de la calidad para el proceso de investigación. Universidad de Otavalo, 19(1), 1-32.
Caicedo-Monserrate, L. y Petita Morán-Rodríguez, S. (2018). Estrategia para el trabajo científi-co metodológico, una necesidad operativa en la universidad técnica de Babahoyo. OLIMPIA, 15(47).
Chavez, G. y Benavides Martínez, B. (2011). Los profesores universitarios entre la exi-gencia profesional y el compromiso ético social. http//www.scielo.org.mx/scielopid=S1665-109X2011000200003&script=sc
Etienne, C. F. (2018). Cuba hacia la Salud Universal. RevPanam Salud Pública. 2018; 42:e64. https://doi.org/10.26633/RPSP. 2018.64
Fariñas Barrios, E. y Pérez Cano, R. (2019). Trabajo metodológico en el centro universitario municipal de Jagüey Grande, Cuba: particularidades y experiencias. Revista de la escuela de ciencias de la educación, 14(2), 41-50.
Fonseca Arias, B., Robert Hechavarria, R. y Martinez Sanchez, N. B. (2017). El trabajo metodológico colectivo una experiencia desde la dirección de formación profesional. https://maestroysociedad.uo.edu.cu
Gamboa, J. G. (2018). El trabajo científico metodológico: una herramienta lógica. Revista Electrónica Científico Pedagógica, (3).
García González, M. C., Varela de Moya, H. S., y Espíndola Artola, A. (2019). Las formas del trabajo docente metodológico en el contexto actual de la educación superior. Rev Hum Med, 19(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300607
Guerra Bretaña, R. M., Ramos Azcuy, F. J., y Jaya Escobar, A. I. (2019). El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritura-cientificadocente.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1901escritura-cientifica-docente
Mena Silva, A., Lopez Calichs, E. y Silva Rojas, L. (2020). Una Nueva Mirada Sistema Para El Trabajo Metodológico en Disciplinas Complejas. https://mendive.upr.edu.cu
Mesa Carpio, N., Salvador Jiménez, R., García Martínez, M. y Rodríguez Ramos, R. (2004). El trabajo metodológico: Evolución y perspectivas. Varela, 4(6). http://revistavarela.uclv.edu.cu/articulos/rv0605.pdf
Ministerio de Educación Superior. (2022). Resolución ministerial 47/2022. Trabajo metodológico. En: Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Ministerio de Educación Superior.
Molina-García, F., Macías-Loor, P. y GentryJone, M. Á. (2019). Papel del trabajo metodológico de la Educación Superior en Latinoamérica. Pol. Con., 4(12), 234-253.
Morales Ojeda, R., et al. (2018). Transformaciones en el sistema de salud en Cuba y Estrategias Actuales para su consolidación y sostenibilidad. Rev Panamericana de la salud.
Ramírez-Lahera, L. M., González-Ramírez, J. y Castañeda Velazquez, A. (2018) El trabajo científico-metodológico en las instituciones educativas de la Educación Técnica y Profesional. Un modelo de su dirección. Revista didáctica y educación, IX(6).
Salas, P. S. y Salas, M. A. (2017). Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas y metodológicas. Ed. Ciencias Médicas.
Tapia Claro, I., Estrada Mancebo, M., Rivero, O. y Moreno Toiran, G. (2022). Trabajo metodológico en los colectivos de años academicos un enfoque por procesos. Universidad y Sociedad, 14(2),132-141.
Vela Valdés J. (2015). Regulaciones e importancia del trabajo metodológico en la Educación Médica Superior. Educ Med Super, 29(4). http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/781/292
Velis Martínez, E. D. (2015). Eficiencia del trabajo científico metodológico, ¿quimera o reali-dad? EDUMECENTRO; 7(4), 1-8.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yusimy Barrios López, Celia Teresa Ledo Royo, Clemente Couso Seoane
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.