Theoretical-methodological approach to reading comprehension with the use of digital texts
Theoretical-methodological approach to reading comprehension with the use of digital texts
Keywords:
reading comprehension, digital texts, digital nativesAbstract
Introduction: The work offers theoretical-methodological assumptions for the improvement of the methodological work of the teacher of Spanish-Literature of Pre-university, determined by the need to provide didactic-methodological orientations for the treatment of reading comprehension, it focuses on the cognitive, communicative approach and sociocultural and aims to: offer levels of help for the didactic orientation of this process with the use of digital text. Materials and methods: Scientific methods were used: theoretical, empirical and mathematical-statistical, which allowed to carry out the entire process of review, analysis and bibliographic evaluation, diagnose and elaborate the solution proposal in the educational praxis of the Rafael María de Urbano Pre-University Institute. Mendive from Santiago de Cuba using all the resources available for the development of the teaching-learning process and some personal resources of students and teachers (mobile phones, tablets, laptops). Results: It made it possible to determine theoretical and methodological insufficiencies that limit the adequate treatment of reading comprehension and corroborated the relevance of the aids that focus on the teaching-methodological work of the Spanish-Literature teacher from the Grade Group for the direction of an activity interactive teacher with a digital native student, taking advantage of the potential offered by the use of the Internet to promote the development of reading comprehension and favor interdisciplinary humanistic integration. Discussion: The theoretical referents revealed the need for change that should be adopted by the methodological work of the Spanish-Literature teacher that favors didactic orientation and self-regulated, interactive and developer learning in reading comprehension classes with the use of digital texts. Conclusions: Digital native students have a participatory attitude in relation to the read text that encourages an active exchange with the text and allows them to complete the meanings and provide their own nuances.
References
Abello Cruz, A. M. y Montaño Calcines, J. R. (2014). Renovando la enseñanza del español y la literatura. Editorial Pueblo y Educación.
Albear, M. I. (1999). La comprensión lectora, una nueva concepción. En Mañalich, R. (Ed.) Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación.
Álvarez Socarrás, N. (2012). Propuesta de orientaciones metodológicas para el análisis de la novela Cecilia Valdés de la unidad 3 del programa de Español-Literatura en 9. grado. [Tesis de maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”].
Báez Villalón, M. (2008). Estrategia de superación científico-metodológica dirigida a garantizar la preparación de los docentes de 1. grado para el tratamiento a la comprensión y producción de textos. [Tesis de maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”].
Barreras Jiménez, A. D. (2013). Tratamiento metodológico de los componentes funcionales. Enseñanza de la comprensión de textos. Editorial Pueblo y Educación.
Cabrera Rodríguez, N. (2022). La orientación didáctica de la comprensión lectora con el empleo de textos digitales. [Tesis de Especialidad de Posgrado. Universidad de Oriente].
Cassany, D. (2007). Tras las líneas, sobre la lectura contemporánea. Editorial Anagrama.
Cisneros Garbey, S. (2009). (Ed.). Complejo didáctico para la comprensión de textos en clases, videoclases y proyectos educativos de centro en preuniversitario. Pedagogía 2009.
Cisneros Garbey, S. (2018). La orientación didáctica en la formación de profesionales de Español-Literatura. [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona].
Cisneros Garbey, S. (2021). (Ed.). Concepciones y buenas prácticas. Editorial Universo Sur.
Cisneros Jústiz, R. (2020). Las primeras campanas de Santiago de Cuba. Cronistas y viajeros miran la ciudad. Editorial Oriente. http://dialnet.unirioja.es
Díaz Berenger, S. (2016). La extrapolación desde una visión didáctica en el preuniversitario. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].
Domínguez García, I. (2010). (Ed.). Lenguaje y Comunicación. Editorial Pueblo y Educación.
Domínguez García, I. (2014). Comunicación y texto. Editorial Pueblo y Educación.
Figueroa Corrales, E. (2020) Lectura del texto cinematográfico en la sociedad hipermedial. Revista Didáctica XXI, (24).
García Caballero Á. M., Puerta Cruz F. C., & Fierro Chong, B. M. (2013). La lectura intertextual en la comprensión y análisis del texto literario en la formación inicial de estudiantes de Español-Literatura. Conrado, 9(40), 25-33. http://conrado.ucf.edu.cu
Girón Vaillant, D. (2011). La integración interdisciplinaria humanística en Secundaria Básica, a partir de la comprensión del texto martiano. [Tesis de doctorado. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García].
Girón Vaillant, D. (2016). El trabajo metodológico interdisciplinario humanístico en secundaria básica. Una dimensión de la integración interdisciplinaria humanística. Revista IPLAC, 6, 17-28.
González Albear, M. I. (1999). La comprensión lectora: una nueva concepción. En: Mañalich Suárez, R. (Ed.). Taller de la palabra. Editorial Pueblo y Educación.
González Cruz, M. (2014). Orientaciones didácticas para la realización del trabajo independiente en la educación superior. Universidad Vladimir Ilich Lenin.
González Soto, A. P. (1999) Más allá del currículo: la educación ante el reto de las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación. URV.
González, A. H., Esnaola, F., & Martín, M. (2012). (Ed.). Propuestas educativas mediadas por tecnologías digitales. http://hdl.handle.net/10915/25803
Jiménez Rodríguez, V. (2004). Metacognición y comprensión de la lectura: evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (escolar). [Tesis de doctorado. Universidad Complutense de Madrid].
Martín, J. G., & Martín, S. G. (2021). Uso de herramientas digitales para la docencia en España durante la pandemia del covid 19. Revista Española de Educación Comparada, 38(38), 151–173. https://doi.org/10.5944/REEC.38.2021.27816
Martín, María Mercedes. (2015). Mediación Didáctica y Entornos Virtuales: La construcción de las relaciones didácticas en entornos mediados por tecnologías en Educación Superior. UNC–CEA–MPEMPT.
Mero-Ponce, J. I. (2021). Herramientas digitales educativas y el aprendizaje significativo en los estudiantes. Dominio de Las Ciencias, 7(1), 712–724. https://n9.cl/31a86
Ministerio de Educación. (1977). Reglamento de inspección, control y supervisión. Resolución Ministerial 205/77. MINED.
Ministerio de Educación. (1979). Reglamento metodológico. Resolución Ministerial 300/79. MINED.
Ministerio de Educación. (1981). Reglamento del Trabajo metodológico. Resolución Ministerial 596/81. MINED.
Ministerio de Educación. (1999). Reglamento del Trabajo metodológico. Resolución Ministerial 85/99. MINED.
Ministerio de Educación. (2008). Reglamento del Trabajo Metodológico Resolución Ministerial 119/2008. MINED.
Ministerio de Educación. (2010). Reglamento del Trabajo metodológico. Resolución Ministerial 150/2010. MINED.
Ministerio de Educación. (2014). Reglamento del Trabajo metodológico. Resolución Ministerial 200/2014. MINED.
Mulis, I., Kennedy, A. M., Martin, O., Sainsbury, M. (2006). Estudio Internacional de Progreso en Comprensión Lectora. PIRLS Marcos teóricos y especificaciones de evaluación. Segunda Edición. Libro digital.
Otero, J. (2000). Comprensión de textos educativos y su investigación. Universidad de Alcalá de Henares.
Pavot Vargas, G. (2008). Propuesta de actividades para potenciar la habilidad comprensión de textos desde la concepción del aprendizaje desarrollador en la asignatura Lengua Española. [Tesis de maestría. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Frank País García”].
Pérez González, J. C. et al. (2004). (Ed.). El trabajo metodológico a la luz de las tecnologías de la información y la comunicación. En Didáctica teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.
Rivera Pérez, S. J. et al. (2016). Un modelo teórico sistémico estructural-funcional para el desarrollo de la habilidad de comprensión de lectura. http://www.ucpejv.rimed.cu
Rodríguez Zorrilla, Y. (2016). Las reglas de proyección semántica durante la formación inicial en carreras pedagógicas no filológicas. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente].
Roméu Escobar, A. (2011). Conferencia magistral: Acercamiento didáctico a la comprensión textual desde el enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural. UCP José Martí.
Roméu Escobar, A. et al. (2013). (Ed.). Didáctica de la Lengua Española y la Literatura. Tomo I. Editorial Pueblo y Educación.
Roméu Escobar, A. et al. (2007). (Ed.). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Ed. Pueblo y Educación.
Saldivar, M. L. (2021). Propuesta de estrategias interactivas para potenciar la comprensión lectora en estudiantes del quinto grado de educación primaria. Libro digital.
Van Dijk, Teun A. (2000). La ciencia del texto. Fondo de Cultura Económica.
Vigotsky, L. S. (1982) Pensamiento y Lenguaje. Editorial Pueblo y Educación, La Habana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Darmis Girón Vaillant, Norka Cabrera Rodríguez, Mariam Arco Hernández, Omara Fernández Bravo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.