The experience in history from José Martí. Potentialities for the improvement of the work of the teacher in the didactics of the History of Cuba

Array

Authors

Keywords:

experience in history, didactic transposition, work with Martian texts

Abstract

The Martian work is a source that allows the teacher's preparation to improve it in any education, particularly in pre-university education, given the inadequacies of its students in the activation of the cognitive-affective relationship, demotivation because it is necessary to use resources that consolidate rational thinking and emotions and consequently the experiences in history. In this sense, Martian thought and work constitute an inexhaustible source to achieve this and contribute to the formation of the necessary historical awareness for citizen formation. The objective is to systematize the role of historical experience in the Martian text to improve the foundation of citizen education in the training of education professionals for which different methods such as didactic transposition, historical method, analysis and synthesis and systematization.

References

1. Álvarez, L. (1995). Estrofa, imagen, fundación: La oratoria de José Martí. La Habana: Casa de las Américas.
2. Barrabí, N. (2019). El tratamiento didáctico a la memoria histórica en la formación inicial del profesional de la educación primaria. (tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
3. Bestard, B. (2018). Tratamiento didáctico a la empatía histórica desde las potencialidades del pensamiento martiano en la formación inicial del profesional de la educación. (tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
4. Díaz, H. (2009). Cinco pautas martianas para la labor de los maestros y profesores. En Algo más que piedras, Edición Especial. 50 Aniversario del Triunfo de la Revolución. Palacio de las Convenciones y Memorial José Martí, La Habana, Cuba.
5. Le Riverand, J. (1985). Martí en la historia. Martí historiador. Anuario del Centro de Estudios Martianos, 8, 174-185
6. Hart, A. (2006). Ética, Cultura y Política. La Habana: Editorial Orbe Nuevo.
7. Espinosa, R. y Moreno, E. (2015). Una fuente formativa de humanidad y humanidades. La Edad de Oro. Maestro y Sociedad, 12(3), 23-31
8. Fuentes, M. (2014). Modelo para la formación ético- estética para los gestores culturales desde una perspectiva martiana. (tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
9. Justis, O. y Espinosa, R. (2019). Teoría y práctica de la transposición didáctica en la didáctica de la Historia. España: Editorial académica española.
10. Mengana, W. (2015). La historia local en el desarrollo de la cultura histórico-profesional pedagógica. (tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
11. Moreno, E. y Espinosa, R. (2015). Un enfoque cultural de la enseñanza de la Historia de Cuba: Necesidad actual. Maestro y Sociedad, 12(3), 38-47.
12. Pacheco, M. y Pupo, R. (2012). José Martí: la educación como formación humana. La Habana: Ediciones Colibrí y Centro de Estudios Martianos.
13. Pastrana, E. y Arrollave, M. (2017). Diferencias entre la memoria histórica de las víctimas de la ley 1448 y la memoria histórica militar. En Police Paper, 5 Construcción de la memoria histórica: aportes conceptuales y metodológicos. Centro de investigación en conflicto y memoria histórica militar. Colombia. Disponible. www.memoriahistóricamilitar.ml.co
14. Pupo, R., (2006). El hombre, la Actividad humana, la Cultura y sus mediaciones fundamentales. (tesis inédita de doctorado). Universidad de La Habana, La Habana, Cuba.
15. Rüsen, J. (2016). Contribuições para uma teoria da didática da história. Curitiba: W.A Editores.

Published

2020-10-13

How to Cite

, , , & . (2020). The experience in history from José Martí. Potentialities for the improvement of the work of the teacher in the didactics of the History of Cuba: Array. Maestro Y Sociedad, 173–187. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5272

Most read articles by the same author(s)