Model of the dynamics of the scientific investigative formation of the clinical researcher
Array
Keywords:
permanent education; education at work; clinical trials; research personnelAbstract
The scientific-investigative training process of the clinical researcher has been marked and conditioned by the development of clinical trials and the advances of the national and international pharmaceutical and biotechnology industry. Therefore, health professionals are required to have the ability to articulate timely professional practices related to clinical research. Hence the search for training alternatives, which guarantee the correspondence of their professional practice with the cultural process of human and social development that constitutes scientific research that, although they are recognized, there are still shortcomings to be addressed in them. From this perspective, a model was designed from the Scientific Conception of the Configurational Holistic to achieve an ascending transformation in the scientific-investigative training of the clinical researcher from a contextualized professional exercise.
References
2. Álvarez, S. (2017). Acciones para perfeccionar el Sistema de Calidad del Centro Nacional Coordinador de Ensayos Clínicos de Cuba. Revista INFODIR, (24), 4-12. Recuperado de http://www.revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/192
3. Carreño, R., Salgado, L., Fernández, B. y Alonso, M. E. (2009). Factores que intervienen en el proceso de formación de los profesionales universitarios de la salud. Edu. Med Sup., 23(3) Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412009000300008&lng=es&tlng=es
4. Fernández, J. A. (2013). El principio rector de la educación médica cubana. Un reconocimiento a la doctrina pedagógica planteada por Fidel Ilizástigui Dupuy. Educ Med Super., 27(2), 239-248 Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412013000200011&lng=es&tlng=es.
5. Fors, M. M. (2012). Los ensayos clínicos y su contribución a la salud pública cubana. Rev. Cub. Sal. Púb., 38(5), 771-780. Recuperado de http://www.bvs.sld.cu/revistas/spu/vol38_5_12/sup10512.htm
6. Fuentes, H. C., Montoya, R. J., Fuentes, S. L. (2011). La formación en la educación superior desde los holístico, complejo y dialéctico de la construcción del conocimiento científico. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
7. García, C. R., Barrios, I., Menéndez A. T. y Durán, M. (2015). Educación Médica, retos y perspectivas. Humanidades Médicas, 15(3), 392-400.
8. Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y la educación superior. Rev. Ibe. Edu., (42), 1681-5653.
9. Orta, S. D. (2010). Autoridad reguladora de medicamentos cubana. Experiencia y entrenamiento a otras autoridades latinoamericanas en la autorización de ensayos clínicos. Rev. Cub. Sal. Púb. 37(1), 74-105. Recuperado de http://www.scielosp.org/pdf/rscp/v37n1/spu08111.pdf
10. Pascual, M. A. (2013). Los ensayos clínicos en Cuba: Impacto en la biotecnología y en la en la salud pública. (s.p.e.).
11. Peña, M. D. (2013). Estrategia para la preparación de unidades de salud en buenas prácticas clínicas. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 32(2), 196-212. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03002013000200009&lng=es&tlng=es
12. Pérez, M. (2012). Fortalecimiento de las competencias investigativas en el contexto de la educación superior en Colombia. Revista de Investigación UNAD, 11(1), 9-34.
13. Piña, R. (2016). Formación permanente de la cultura científico- investigativa en los tecnólogos de la salud. (Tesis de doctorado). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
14. Pupo, N. L., et al. (2013). Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Edu. Med. Sup., 27(1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412010000100009&lng=es&nrm=iso&tlng=es
15. Salas, R. S. y Salas, A. (2014). Educación médica contemporánea. Retos, procesos y metodologías. Bucaramanga, Colombia: Universidad de Santander.
16. Vela, J. et al. (2016). Planes de estudio de Medicina en Cuba de 1959 a 2010. Educ. Med. Super., 30(1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000100002&lng=es
17. Vela J. et al. (2018). Formación del capital humano para la salud en Cuba. Revista Pan. de Sal. Pub., 42(33). Recuperado de https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.33
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.