Professional pedagogic identity in the running Labor Information-Technology Education

Authors

  • Ana Ricci-Vilaseca Suárez Universidad de Oriente
  • Celia Teresa Ledo-Royo Universidad de Oriente
  • Thais María García Ribeaux Universidad de Oriente

Keywords:

Professional, identity, professional pedagogic identity

Abstract

In the contemporary university context a process of change in the institutions is visualized, in relation to the educational process of the pedagogical professional identity where the management of these is required. An exploratory study was carried out in the career of Labor-Informatics Education, in the period from september 2016 to december 2017 with the aim of diagnosing the current state of the pedagogical professional identity, in the educational process of the career Labor Education-Computing. Theoretical methods such as analysis and synthesis, the historical - logical, as well as the empirical methods were used: the observation, individual and group interviews of the current state of the object. The proposal allowed the management of professional pedagogical identity through the relationships established between the values of the profession and the way of acting.

References

1. Álvarez, R. M. (1997). Hacia un currículo integral y diferenciado. La Habana: Editorial Academia.

2. Barbier, J. M. (1993). La evaluación de los procesos de formación. Barcelona: Ediciones Paidós.

3. Bastardas, B. A. (1995). Comunicación humana y paradigmas holísticos. CLAVES de razón práctica, (51), 78-80.

4. Vecino, F. (2003). La universalización de las universidades: Retos y Perspectivas. Pedagogía. La Habana: MES.

5. Carbonneau, M. (1993). Modales de formation et proffesionalisation de l'enseignant: analuse critique de tendences nord-américaines. Revue des sciences de l'éducation, XIX(1), 33-57.

6. Castillo, M. E. (2002). La formación del modo de actuación profesional del profesor de Historia. Una propuesta metodológica desde la enseñanza de la Historia de Cuba. (Tesis de doctorado). UCP, Pinar del Río, Cuba.

7. Del Pino, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior pedagógica. Una propuesta desde el enfoque problematizador. (Tesis de doctorado). ISP Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

8. Despaigne H., M. (2011). El proyecto educativo: una alternativa para el desarrollo de la identidad profesional pedagógica en los docentes en formación. Recuperado de http://www.ucp.s.rimed.cu/pag/sitios/webmaestro/temp/vol18/margaritapdf

9. Fuentes, G. H. (2004). La diversidad en el proceso de investigación científica. Reto actual en la formación de investigadores. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

10. Fuentes, G. H.; et al. (2003). La universidad y su gestión; una mirada dialéctico–holística. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.

11. González, C.; Aquín, N. (1992). El Trabajo Social en relación a las Políticas Sociales: algunos interrogantes y posibles respuestas. Recuperado de http://tsocial.ulagos.cl/ensayos/trabajos/trabajo%grupal.doc

12. González, R. N.; Alfaro, L. Z. (2005). Técnicas participativas y juegos didácticos de educadores cubanos. (Tomo IV). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

13. Ubieta G., E. (1993). Ensayos de identidad. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Published

2019-07-01

How to Cite

, , & . (2019). Professional pedagogic identity in the running Labor Information-Technology Education. Maestro Y Sociedad, 16(3), 458–471. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4947

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)