The educational orientation and its incidence in the professional preparation of the primary teacher in the province of Huambo, Angola

Authors

  • Osvaldo Tomás Nasso-Malonda Ministerio de Obras Públicas, Huambo
  • Yadira Lisette Álvarez-Castillo Universidad de Oriente, Santiago de Cuba
  • Roberto Pérez-Almaguer Universidad de Holguín, Holguín

Keywords:

educational orientation, professional preparation, primary teacher

Abstract

In Angola, school and family, historically played an important role in the process of socialization of children, adolescents and youth. In the Angolan collegiate institutions are schoolchildren from different ethnic groups and social strata, who are carriers of the culture rooted in the community in which they live. The primary teacher must be well informed about the advances in the sciences, in general and in the pedagogical sciences in particular, occur daily, to be prepared and provide a better service, from the transformation of the pedagogical context in which it participates. The objective of this research is to assess the educational orientation and its impact on the professional preparation of the primary teacher in the province of Huambo, Angola.

References

1. Álvarez de Zayas, C. (1999). Didáctica. La escuela en la vida. La Habana: Pueblo y Educación.

2. Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis

3. Bisquerra, R. (2001). La pràctica de l'orientació i la tutoria. Barcelona: Wolters Kluwer.

4. Cueto M., R. N.; Barrera C., I.; Piñera C., Y. C. (2016). Un estudio pedagógico sobre la orientación profesional vocacional pedagógica con enfoque multifactorial. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article

5. Gainza G., M.; Lahera M., F.; García G., A. (2018). La orientación educativa como recurso de asistencia para el perfeccionamiento del aprendizaje en la educación preuniversitaria. Opuntia Brava, 8(2), 83-92. Recuperado a partir de http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/253

6. González M., V. (1987). Niveles de integración de la motivación profesional. (Tesis de doctorado). UCP “Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

7. López M., A. M.; Mena L., J. A. (2016). La orientación profesional en la especialidad Gestión del Capital Humano. Recuperado de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/

8. Paz, I.; Gámez R., E.; Vinent M., M. B. (2016). La clase como espacio y método fundamental para la orientación educativa. Revista Maestro y Sociedad, (Especial 2), 3-14. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/1675/1665

9. Sánchez C., P. P.; López R., M. M.; Alfoso M., Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Revista Conrado, 14(65), 50-57. Recuperado de https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/815

10. Valdés C., A. G.; Valdés C., A. M.; Fernández O., B. (2016). Estrategia pedagógica para elevar la formación vocacional y orientación profesional de los estudiantes de Enfermería en la Facultad "Gral. Calixto García", 2013-2014. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412016000200004&script=sci_arttext&tlng=en

11. Zassala, C. (2005). O Jovem Angolano e a Escolha Profissional. Luanda: Ediões Kulonga.

Published

2019-02-07

How to Cite

, , & . (2019). The educational orientation and its incidence in the professional preparation of the primary teacher in the province of Huambo, Angola. Maestro Y Sociedad, 16(1), 122–132. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4833

Issue

Section

Artículos