The curricular design by competences
Keywords:
design, curriculum, competitionsAbstract
The objective of the present article consists on being able to investigate a positive answer about the importance of implementing the competitions inside the curricular plan as potentiate end the development that can achieve the educating inside the social context and in the educational environment and to meditate the complex competitions can be applied in the currículum for the development and strengths of the same one about how. With this purpose a consistent methodological strategy was used in the revision and bibliographical critic, as well as in the use of theoretical and empiric methods, besides technical and instruments like the interviews group and in depth, the participant observation and the application of questionnaires, what allowed to obtain derived theoretical results of the analysis and the author's experience and to arrive to the conclusions that finally are exposed.
References
2. Espinoza F., E.; Rivera, R. A.; Tinoco, C. N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas, 1(33), 18-31.
3. Espinoza F., E. E. (2017). Interdisciplinaridad un reto a la enseñanza superior. Revista Conrado, 13(60), 253-260.
4. Espinoza-Freire, E. E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad, 1(15), 77-91. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3311
5. Hernández, C. (1998). Exámenes de Estado: Una propuesta de evaluación por competencias. Bogotá: Javegraf.
6. Maurino, D. E.; et al. (1995). Beyond aviation: Human factors. Avebury: Aldershot.
7. Parlamento Europeo. (2006). Resolución legislativa del relativo a la propuesta de Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/pr/609/609848/609848 es.pdf
8. Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
9. Tobón, S. (2001). Aprender a emprender. Un enfoque curricular. Medellín: Funorie.
10. Tobón, S. (2002). Modelo pedagógico basado en competencias. Medellín: Corporación Lasallista.
11. Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE Ediciones.
12. Tobón, S. (2006a). Las competencias en la educación superior. Políticas de calidad. Bogotá: ECOE.
13. Tobón, S. (2006b). El diseño del plan docente en información y documentación acorde con el espacio europeo de educación superior. Madrid: Editorial Universidad Complutense de Madrid.
14. Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica, (16), 14-28.
15. Vasco, C. E. (2003). Objetivos específicos, indicadores de logros y competencias ¿y ahora estándares? Educación y Cultura, (62), 33-41.
16. Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.