The curricular design by competences

Authors

  • Daniela Estefanía Valarezo-Serrano Universidad Técnica de Machala, Machala
  • Francisco Israel Sare-Ochoa Ministerio de Educación del Ecuador
  • María Gabriela Calvas-Ojeda Ministerio de Educación del Ecuador

Keywords:

design, curriculum, competitions

Abstract

The objective of the present article consists on being able to investigate a positive answer about the importance of implementing the competitions inside the curricular plan as potentiate end the development that can achieve the educating inside the social context and in the educational environment and to meditate the complex competitions can be applied in the currículum for the development and strengths of the same one about how. With this purpose a consistent methodological strategy was used in the revision and bibliographical critic, as well as in the use of theoretical and empiric methods, besides technical and instruments like the interviews group and in depth, the participant observation and the application of questionnaires, what allowed to obtain derived theoretical results of the analysis and the author's experience and to arrive to the conclusions that finally are exposed.

References

1. Bogoya, D.; et al. (2000). Competencias y proyecto pedagógico. Santafé de Bogotá, D. C: Unibiblos.

2. Espinoza F., E.; Rivera, R. A.; Tinoco, C. N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas, 1(33), 18-31.

3. Espinoza F., E. E. (2017). Interdisciplinaridad un reto a la enseñanza superior. Revista Conrado, 13(60), 253-260.

4. Espinoza-Freire, E. E. (2018). La planeación interdisciplinar en la formación del profesional en educación. Maestro y Sociedad, 1(15), 77-91. Recuperado de https://revistas.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3311

5. Hernández, C. (1998). Exámenes de Estado: Una propuesta de evaluación por competencias. Bogotá: Javegraf.

6. Maurino, D. E.; et al. (1995). Beyond aviation: Human factors. Avebury: Aldershot.

7. Parlamento Europeo. (2006). Resolución legislativa del relativo a la propuesta de Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Recuperado de http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/pr/609/609848/609848 es.pdf

8. Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.

9. Tobón, S. (2001). Aprender a emprender. Un enfoque curricular. Medellín: Funorie.

10. Tobón, S. (2002). Modelo pedagógico basado en competencias. Medellín: Corporación Lasallista.

11. Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: ECOE Ediciones.

12. Tobón, S. (2006a). Las competencias en la educación superior. Políticas de calidad. Bogotá: ECOE.

13. Tobón, S. (2006b). El diseño del plan docente en información y documentación acorde con el espacio europeo de educación superior. Madrid: Editorial Universidad Complutense de Madrid.

14. Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica, (16), 14-28.

15. Vasco, C. E. (2003). Objetivos específicos, indicadores de logros y competencias ¿y ahora estándares? Educación y Cultura, (62), 33-41.

16. Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Madrid: Narcea.

Published

2018-10-23

How to Cite

, , & . (2018). The curricular design by competences. Maestro Y Sociedad, 15(4), 701–715. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4556

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)