The employment of Appinventor in the education like a powerful tool to be introduced in the knowledge of the programming

Authors

  • Mirialis Greysel Guerrero Lagar Universidad de Oriente, Cuba
  • Oscar García Fernández Universidad de Oriente, Cuba
  • Margarita Figueroa Hernádez Universidad de Oriente, Cuba
  • Frandy Despaine Fuente Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

AppInventor, programming, interface, logic blocks

Abstract

Introduction: Block programming is an excellent educational alternative for introducing people, especially younger ones, to the world of programming. Instead of dealing with the complex syntax of a coding language such as C/C++ or Python, block programming uses a graphical interface where users assemble programs using logic blocks. These blocks represent instructions and are connected to each other to create functionalities. Materials and methods: This study is based on qualitative research, with a critical analysis of the information collected from authors' criteria regarding the importance of using App Inventor in the development of educational applications, in order to reach conclusions about its contributions to the development of teaching and learning of block programming. Results: The authors consulted agree on the ease with which App Inventor is used to create educational applications. The criteria obtained from the various authors highlight the advantages and benefits of its use in the educational context. Discussion: A recurring argument is the use of block programming, which makes it possible for teachers and students, even without extensive programming knowledge, to develop educational mobile applications. Conclusions: Using pedagogical strategies to develop mobile applications with App Inventor can improve learning outcomes in both computer science and programming-related disciplines and beyond.

References

Alvarez-López, E. F. (2022). Estrategia Didáctica Para el Fortalecimiento de la Comprensión Lectora Integrando app Inventor en los Estudiantes del Grado 4° de la Institución Educativa la Floresta.

Barrera, C. C. F., Vega, J. A. N., & Morales, F. H. F. (2020). Desarrollo de competencias digitales en programación de aplicaciones móviles en estudiantes de noveno grado a través de tres estrategias pedagógicas. BoletínRedipe, 9(4), 179-191.

Chapoñan Valdera, V. A. (2023). Diseño de una aplicación móvil educativa mediante App Inventor para potenciar el aprendizaje de sólidos geométricos en estudiantes de primer grado de secundaria–Chiclayo 2022.

Duque-Romero, M. V., & Acero-Quilumbaquín, E. C. (2022). Herramientas educativas como apoyo en la enseñanza. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1099-1108.

Fonseca Barrera, C. C. (2020). Estrategias pedagógicas utilizando las TIC para el desarrollo de competencias en programación de aplicaciones móviles (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia).

Gómez, D. N. Q., & Gómez, M. Q. (2022). Estrategia didáctica mediada por App Inventor para fortalecer la comprensión lectora en quinto grado.

López Solórzano, J. G., & Ángel Rueda, C. J. (2023). Revisión sistemática de los entornos digitales inmersivos tridimensionales en la enseñanza de la programación.

López Guzmán, G. A. (2021). Aprendizaje de Conversiones de Unidades en el Área de Física de los Estudiantes del Grado Décimo, Mediante APP Inventor.

Lugo García, J. A. (2021). Algoritmo general para determinar criterios de divisibilidad en cualquier base numérica mediada por el entorno virtual App-Inventor.

Monsalve, E. Q., & Monsalve, A. M. S. (2021). Incorporación de un software educativo como estrategia pedagógica para la enseñanza de la lógica computacional. CITAS, 7(1).

Quishpe-López, C., & Vinueza-Vinueza, S. (2021). Diseño de una aplicación móvil educativa a través de App Inventor para reforzar el proceso de aprendizaje en operaciones con números enteros. Cátedra, 4(2), 39-54.

Ramos-Martinez, M. A. (2022). Desarrollo de Estrategia Didáctica Mediada por app Inventor Para el Fortalecimiento de la Comprensión Lectora en Quinto Grado.

Rodríguez Fórtiz, M. J. (2022). Tutorial formulario conversion moneda APP INVENTOR.

Rodríguez Fórtiz, M. J. (2022). Tutorial formulario variado y TinyBD con APP INVENTOR.

Román Bastidas, E. Y. (2022). Mit App Inventor en el aprendizaje de la lectura. [Master'sthesis. Universidad Tecnológica Indoamérica].

Pico-Cardenas, M. (2023). App Inventor Usando Samr Para Fomentar la Comprensión Lectora en los Estudiantes de Grado de Tercero

Portilla Rodríguez, W. M. (2024). Material interactivo elaborado en app inventor como apoyo para el desarrollo del pensamiento lógico en estudiantes de segundo año básico de la Unidad Educativa del Milenio Carlos Romo Dávila [Master'sthesis].

Wilches-Villamizar, L., & Wilches-Villamizar, L. (2023). App Inventor Como Estrategia de Enseñanza Aprendizaje en la Asimilación del Léxico Básico de Inglés Para Grado Sexto 01.

Published

2025-08-16

How to Cite

Guerrero Lagar, M. G., García Fernández, O., Figueroa Hernádez, M., & Despaine Fuente, F. (2025). The employment of Appinventor in the education like a powerful tool to be introduced in the knowledge of the programming. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2125–2132. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7102

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)