Environmental education from an environmental communicative perspective in the Angolan university context

Authors

  • Inocencio José Lumbo Dombaxe Universidad Agostinho Neto, Angola
  • Adaris Parada Ulloa Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

perspective, communication, environmental, context, university

Abstract

Environmental problems constitute one of humanity's greatest concerns. The relationship that should exist between nature and society is becoming increasingly controversial, and its development leads to environmental degradation, where social inequality, extreme poverty, and the risk of ecological collapse are some of the signs of the crisis in this globalized world. In Angola, the level of environmental pollution is very high, which leads to reflection and for communities to participate in social projects to combat ignorance regarding environmental problems and the urgency of addressing them. Specifically, the paper presented addresses, from the Introduction, the scientific justification of the problem at hand. Hence, the objective is to show the results achieved in the research, the result of which is aimed at promoting appropriate behavior among university students regarding the environment and its problems at the Bengo Higher Pedagogical School in Angola, by developing environmental education from an environmental communication perspective. The methods and techniques used in the diagnosis and development of the proposal, as well as its validation, are presented. The summarized results link the regularities that denote the internal logic of the theoretically modeled process. The conclusions show their relationship to the research objective, considering that the designed proposals can constitute an alternative solution to the shortcomings of environmental education in the university context from an environmental communication perspective.

References

Almanza. (2022). La formación ambiental con enfoque axiológico del profesional de Geografía. Visión desde la perspectiva martiana. EduSol, 22(Especial).

Bongo et al. (2015). La historia de la Educación Ambiental una mirada en Angola.

Cervantes Oliva, J. (2006). Estrategia Educativa para la formación ambiental del Ingeniero Electricista. [Tesis de Doctor. Universidad de Oriente].

Clavel Hernández, I. (2016). La formación de la identidad ecológica en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación. Biología-Geografía. [Tesis de Doctor. Universidad de Oriente].

Díaz-Granado, L. M. (2016). Modelo de formación de la cultura científico–ambiental con enfoque martiano en la educación preuniversitaria. [Tesis de Doctor. Universidad de Granma].

Ferrer Carbonell, E. A. (2006). Estrategia para la formación ambiental de los ingenieros del perfil Geólogo Minero Metalúrgico. [Tesis de Doctor. Universidad de Oriente].

Francisco, M. C. (2015). Relevancia de la educación ambiental para la formación de los jóvenes angolanos. [Tesis de Master. Escuela Superior de Educación Bragança].

Martínez. (2004). La Educación Ambiental para el desarrollo del trabajo comunitario en las influencias educativas”. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Holguín. Cuba

Mc Pherson et al. (2004). La Educación Ambiental en la formación de docentes. Editorial Pueblo y Educación.

Pedro, C. H. (2018). La educación ambiental y el desarrollo sostenible. Revista orbita pedagógica, 6(1).

Rodríguez. (2015). Tendencias históricas del desarrollo de la educación ambiental en la formación inicial de futuros profesionales de la educación. Revista Didasc@lia: Didáctica y Educación, VI(2).

Roque, M. (2003). Estrategia educativa para la formación de la cultura ambiental de los profesionales cubanos del nivel superior orientada al desarrollo sostenible. [Tesis de Doctor. Universidad Pedagógica “Enrique José Varona”].

Velázquez, Y. R. (2016) La formación holística ambiental en estudiantes de carreras pedagógicas del área de Ciencias Naturales. [Tesis de Doctor. Universidad de Oriente].

Víctor, J. D. (2013), Dinámica de la formación de los modos de actuación socio-profesional para un desarrollo sostenible como parte de la política empresarial cubana. Revista jurídica del ministerio de público del estado de minas Gerais, 13.

Published

2025-07-01

How to Cite

Lumbo Dombaxe, I. J., & Parada Ulloa, A. (2025). Environmental education from an environmental communicative perspective in the Angolan university context. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1346–1350. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6945

Issue

Section

Artículos