Adoption of virtual sign language interpreters at universities: perception at the Technical University of Manabí
Keywords:
Inclusion; hearing impairment; virtual interpreter; Ecuadorian sign language; higher educationAbstract
Introduction: The inclusion of people with hearing disabilities in the university environment represents a significant challenge in Ecuadorian education. Objective: This study analyzes the perceptions of students and teachers at the Technical University of Manabí (UTM) regarding the adoption of a virtual Ecuadorian Sign Language (LSE) interpreter as a support tool for inclusive education. Materials and Methods: Using a mixed methodology, data were collected through semi-structured interviews and focus groups, evaluating accessibility, ease of use, and effectiveness in communication. Results and Discussion: The results show a positive reception of the virtual interpreter, highlighting its potential for the active participation of students with hearing impairments. However, challenges were identified in teacher training and technological adaptation. Conclusions: The study concludes that the adoption of the virtual interpreter at UTM is a promising solution, provided that it is complemented by institutional training and awareness strategies.
References
Bernaschina, D. (2021). Interacción pedagógica en las TIC: mediación inclusiva en el aula virtual. Etic Net Revista Científica Electrónica De Educación Y Comunicación en La Sociedad Del Conocimiento, 21(1), 171-192. https://doi.org/10.30827/eticanet.v21i1.15978
Carhuamaca, I. (2018). La Relación de la Investigación Científica con la Motivación de Logro Académico en los Estudiantes de Postgrado de la Universidad Alas Peruanas. Revista Científica Ciencia y Desarrollo, 21(1), 91-97. https://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/CYD/article/view/1726/1675
Clavijo, R. & Bautista, M. (2019). La educación inclusiva. análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Alteridad, 15(1), pp. 113-124. https://doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09
Cusme, L. & Espinosa, P. (2024). Las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los niños y adolescentes con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad en ecuador. Revista Científica Kosmos, 3(1), 71–88. https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.78
Cvetkovic, A, Maguiña, J., Soto, A, Lama, J. & López, L. (2021). Estudios transversales. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 21(1), 179-185. https://doi.org/10.25176/rfmh.v21i1.3069
De Oliveira, A. & Mulling, T. (2023) Diseño y Evaluación de una Experiencia Conversacional con un Asistente Virtual para Usuarios Sordos, Interacción Revista digital de AIPO, 4(2), 42-50. https://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/97/95
Famularo, R. (2022). La evolución de la interpretación en lengua de señas: un camino a la accesibilidad y al derecho a la diversidad lingüística. ReCIT, 5(1), 1-10. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ReCIT/article/view/37124/38984
Gallent, C., Zapata, A. & Ortego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en la educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE, 29(2), 1-22. http://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
Palacios, J., Cadenillas, V., Chávez, P., Flores, R. & Abad, K. (2020). Estrategias didácticas para desarrollar prácticas inclusivas en docentes de educación básica. Eleuthera, 22(2), 51–70. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.4
Giesecke, M. (2020). Elaboración y pertinencia de la matriz de consistencia cualitativa para las investigaciones en ciencias sociales. Desde el Sur, 12(2), 397-417. https://doi.org/10.21142/des-1202-2020-0023
González, F., Martín, E. & Castro, R. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. un estudio desde la percepción del profesorado. Profesorado Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
González, P. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista Educación Las Américas, 8(1), 101-117. https://doi.org/10.35811/rea.v8i0.7
Guillén, F. (2024). Inclusión educativa: descripción de barreras por diversidad lingüística y cultural. Ride Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 14(28). https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1898
Gutiérrez, M., Bahadi, S. y Pedreño, M. (2023). La situación del alumnado gitano. Percepciones del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 12(2), 155-169. https://doi.org/10.15366/riejs2023.12.2.009
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª ed.). McGraw-Hill Education.
Jiménez, A. & Merchán, D. (2024). La innovación educativa en el proceso de enseñanza de los docentes [Universidad Estatal. Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/11444
Méndez, J. & Padrón, A. (2023). Hacia la educación universitaria del futuro: Contribuciones de la pedagogía decolonial transdisciplinaria a los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030. Perspectivas, 11(22), 61–76. https://doi.org/10.5281/zenodo.10086241
Merengo, A. (2020). La cultura Sorda en Venezuela desde la mirada socio-antropológica. Dissertare: Revista De Investigación En Ciencias Sociales, 5(1), 1-22. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2468
Montalván, C., Mogrovejo, J., Rodríguez, A. & Andrade, A. (2024). Adopción y Efectividad de Tecnologías Emergentes en la Educación desde una Perspectiva Administrativa y Gerencial. Journal of Economic and Social Science Research, 4(1), 160–172. https://doi.org/10.55813/gaea/jessr/v4/n1/92
Morales, E. (2019). Los retos de las innovaciones educativas hoy: los docentes, las escuelas y los centros de innovación. Revista Educación Y Ciudad, 2(37), 91-101. https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2150
Narváez, V. & Lara, F. (2020). Discapacidad auditiva. Diagnóstico de competencias inclusivas en los Institutos Públicos de Santo Domingo año 2019. Revista De Investigación Científica TSE’DE, 3(1), 1-25. https://www.tsachila.edu.ec/ojs/index.php/TSEDE/article/view/30
Otzen, T. & Manterola C. Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol., 35(1), 227-232. https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf
Rojas, V., Véliz, G., Varas, A. & Contreras, E. (2023). Estrategias metacognitivas para la inclusión educativa de estudiantes universitarios con discapacidad auditiva y/o visual en Milagro. Revista Universidad y Sociedad, 15(4), 154-165. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000400154&lng=es&tlng=es
Carrillo, H., Pardo, T., Lara, F. & Andino, R. (2022). Pedagogical training in inclusive education for high school teachers: Formación pedagógica en educación inclusiva para docentes de bachillerato. Papeles, 14(27). https://doi.org/10.54104/papeles.v14n28.1266
Salinas, M., Lissi, M., Medrano, D., Zuzulich, M. & Hojas, A. (2013). La inclusión en la educación superior: desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista Iberoamericana De Educación, 63(1), 77–98. https://doi.org/10.35362/rie630502
Torres, J. & Masapanta C. (2024). Las TIC´S en el proceso de enseñanza - aprendizaje de biología para los estudiantes con discapacidad auditiva de la Unidad Educativa “Primero de Abril”. [Tesis de posgrado. Universidad Nacional de Chimborazo]. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/14381
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Juliana del Rocío Loor Cheve, Iliana María Fernández Fernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente