Interdisciplinary Projects and Their Influence on the Development of Creativity in the Tenth Year of Upper Basic Education
Keywords:
creativity, interdisciplinary projects, pedagogical proposal, basic education, educational innovationAbstract
Introduction: This article analyzes the influence of interdisciplinary projects on the development of creativity in tenth-year upper elementary students, within the framework of an applied pedagogical approach. Materials and methods: The mixed-method research included teacher interviews, student surveys, and the review of three school projects, in addition to the design and implementation of an interdisciplinary project focused on creativity. Results: The results following the implementation of the proposal were highly favorable: an increase in active student participation, the generation of original ideas, and the use of innovative resources was observed. Discussion: 61% of students expressed enthusiasm for working on creative projects, and 64% indicated that they felt motivated by their teachers to develop their creativity. Conclusions: It is concluded that well-structured projects focused on real-life problems significantly enhance students' creative abilities. It is recommended to continue implementing these types of strategies, integrating active methodologies such as project-based learning.
References
Barrón, B., & Darling-Hammond, L. (2021). Powerful learning: What we know about teaching for understanding. Jossey-Bass.
Báster, W., Silva, F., & Silva, M. (2007). La estimulación de la creatividad mediante el método de proyecto en los estudiantes de la. secundaria básica cubana, 1-13. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165887006.pdf
Chacón, M., Chacón, C., & Alcedo, Y. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. RMIE, 877-902. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n54/v17n54a9.pdf
Comas, Z., & Zapata, C. (2006). Navegando por los diferentes enfoques sobre la creatividad. Prospectiva, 19-26. https://www.redalyc.org/pdf/4962/496251107004.pdf
Cóndor, J., Chimba, A., Cóndor, M., Romero, M., & Posso, R. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista educare, 306-321. https://www.revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1527/1450
Crespo, H., & Chumaña, J. (2021). Propuesta pedagógica de proyectos interdisciplinarios para incrementar el desarrollo cognitivo. MENDIVE REVISTA DE EDUCACIÓN, 1203- 1215. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8200471.pdf
Díaz-Barriga, F. (2020). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.
Espriú, R. M. (2005). El niño y la creatividad. Editorial Trillas. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/05/DOC1-desarrollo-creatividad.pdf
Esquivias Serrano, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1–17. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf
Fleith, D. S. (2011). Creativity in Brazilian culture. Readings in Psychology and Culture, 4, 3–20. https://10.9707/2307-0919.1037.
Fragoso, D. (2016). Proyectos integradores interdisciplinarios centrados en el desarrollo de capacidades y valores. Editorial Revista Virtual Redipe, 11-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7528163.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2019). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Klimenko, O. (2009). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación Y Educadores, 11(2). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740
Medina Sánchez, N., Velázquez Tejeda, M. E., Alhuay Quispe, J. & Aguirre Chávez, F. (2017). La creatividad en los niños de preescolar, un reto de la educación contemporánea. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.008
Ministerio de Educación. (2021). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf
Morín, E. (2019). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.
Moura, T., Souza, D., & Silva, L. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 164-187. https://www.redalyc.org/journal/1341/134175018009/134175018009.pdf
Prado, A. (2005, agosto). Desarrollo de la creatividad. Monografías.com. https://www.monografias.com/trabajos-pdf2/desarrollo-creatividad/desarrollo-creatividad9.pdf
Salas Acuña, E. O. (2021). Desarrollo de la creatividad en la educación. Maestro y Sociedad, (Número Especial), 320–329. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5466
Tobón, S. (2018). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe Ediciones.
Zabalza, M. (2017). Innovación educativa y desarrollo profesional docente. Narcea Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Rodrigo Reino Huaraca, Jandry Josue Sánchez Rivera, Roger Martínez Isaac

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente