Interdisciplinary Projects and Their Influence on the Development of Creativity in the Tenth Year of Upper Basic Education

Authors

  • Luis Rodrigo Reino Huaraca Escuela de Educación Básica América y España, Ecuador
  • Jandry Josue Sánchez Rivera Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Roger Martínez Isaac Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

creativity, interdisciplinary projects, pedagogical proposal, basic education, educational innovation

Abstract

Introduction: This article analyzes the influence of interdisciplinary projects on the development of creativity in tenth-year upper elementary students, within the framework of an applied pedagogical approach. Materials and methods: The mixed-method research included teacher interviews, student surveys, and the review of three school projects, in addition to the design and implementation of an interdisciplinary project focused on creativity. Results: The results following the implementation of the proposal were highly favorable: an increase in active student participation, the generation of original ideas, and the use of innovative resources was observed. Discussion: 61% of students expressed enthusiasm for working on creative projects, and 64% indicated that they felt motivated by their teachers to develop their creativity. Conclusions: It is concluded that well-structured projects focused on real-life problems significantly enhance students' creative abilities. It is recommended to continue implementing these types of strategies, integrating active methodologies such as project-based learning.

References

Barrón, B., & Darling-Hammond, L. (2021). Powerful learning: What we know about teaching for understanding. Jossey-Bass.

Báster, W., Silva, F., & Silva, M. (2007). La estimulación de la creatividad mediante el método de proyecto en los estudiantes de la. secundaria básica cubana, 1-13. https://www.redalyc.org/pdf/5891/589165887006.pdf

Chacón, M., Chacón, C., & Alcedo, Y. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. RMIE, 877-902. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v17n54/v17n54a9.pdf

Comas, Z., & Zapata, C. (2006). Navegando por los diferentes enfoques sobre la creatividad. Prospectiva, 19-26. https://www.redalyc.org/pdf/4962/496251107004.pdf

Cóndor, J., Chimba, A., Cóndor, M., Romero, M., & Posso, R. (2021). Desarrollo de proyectos interdisciplinarios en la educación remota ecuatoriana. Revista educare, 306-321. https://www.revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1527/1450

Crespo, H., & Chumaña, J. (2021). Propuesta pedagógica de proyectos interdisciplinarios para incrementar el desarrollo cognitivo. MENDIVE REVISTA DE EDUCACIÓN, 1203- 1215. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8200471.pdf

Díaz-Barriga, F. (2020). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Espriú, R. M. (2005). El niño y la creatividad. Editorial Trillas. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2017/05/DOC1-desarrollo-creatividad.pdf

Esquivias Serrano, M. T. (2004). Creatividad: definiciones, antecedentes y aportaciones. Revista Digital Universitaria, 5(1), 1–17. http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/ene_art4.pdf

Fleith, D. S. (2011). Creativity in Brazilian culture. Readings in Psychology and Culture, 4, 3–20. https://10.9707/2307-0919.1037.

Fragoso, D. (2016). Proyectos integradores interdisciplinarios centrados en el desarrollo de capacidades y valores. Editorial Revista Virtual Redipe, 11-23. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7528163.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2019). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Klimenko, O. (2009). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación Y Educadores, 11(2). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740

Medina Sánchez, N., Velázquez Tejeda, M. E., Alhuay Quispe, J. & Aguirre Chávez, F. (2017). La creatividad en los niños de preescolar, un reto de la educación contemporánea. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2). https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.008

Ministerio de Educación. (2021). Instructivo para la elaboración de proyectos interdisciplinares. Quito: Ministerio de Educación. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/09/Instructivo-planificacion-y-elaboracion-de-proyectos-interdisciplinares.pdf

Morín, E. (2019). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Moura, T., Souza, D., & Silva, L. (2021). Desarrollo del pensamiento creativo en el ámbito educativo. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 164-187. https://www.redalyc.org/journal/1341/134175018009/134175018009.pdf

Prado, A. (2005, agosto). Desarrollo de la creatividad. Monografías.com. https://www.monografias.com/trabajos-pdf2/desarrollo-creatividad/desarrollo-creatividad9.pdf

Salas Acuña, E. O. (2021). Desarrollo de la creatividad en la educación. Maestro y Sociedad, (Número Especial), 320–329. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5466

Tobón, S. (2018). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Ecoe Ediciones.

Zabalza, M. (2017). Innovación educativa y desarrollo profesional docente. Narcea Ediciones.

Published

2025-08-13

How to Cite

Reino Huaraca, L. R., Sánchez Rivera, J. J., & Martínez Isaac, R. (2025). Interdisciplinary Projects and Their Influence on the Development of Creativity in the Tenth Year of Upper Basic Education. Maestro Y Sociedad, 22(3), 1997–2011. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7079

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)