Child nutrition in the comprehensive development of elementary school children
Keywords:
childhood malnutrition, overall development, academic performance, eating habits, basic educationAbstract
Introduction: This study analyzes the impact of nutritional status on the overall development of elementary school children at the "5 de Febrero" Educational Unit in Culebra-Chone, Manabí, where high rates of low weight and height are observed, associated with learning difficulties. The research stems from evidence indicating that inadequate nutrition, with insufficient consumption of essential nutrients, directly impacts cognitive ability, concentration, and physical development. Materials and methods: A mixed-methods (qualitative-quantitative) and cross-sectional design was used. The purposive sample included 25 children, 23 parents, 3 teachers, and 1 administrator. Data collection techniques included a survey administered to parents to assess their nutritional knowledge and practices, and a direct observation guide to evaluate children's development in motor, cognitive, and language areas. Results: The results revealed deficient eating habits: insufficient consumption of fruits, vegetables, and water, substituted by ultra-processed foods and sugary juices. Observation revealed significant delays in fine and gross motor skills, logical reasoning, and oral expression. Discussion: A direct correlation was identified between poor nutrition and developmental delays, which aligns with the literature establishing that nutrient deficiencies compromise cognitive function and psychomotor skills. Parental lack of nutritional knowledge emerges as a determining factor. Conclusions: Inadequate nutritional status negatively impacts children's overall development, limiting their physical, cognitive, and social abilities. These findings demonstrate the urgent need to implement comprehensive intervention programs that combine nutritional education for families, pediatric follow-up, and school food policies.
References
Adu-Afarwuah, S., Lartey, A., Boateng, Y., & Otoo, G. E. (2022). Home fortification with multiple micronutrient powders in children 2 to 5 years: a cluster-randomized trial in Ghana. American Journal of Clinical Nutrition, 116(3), 856-867.
Carrión, M. (2024). Nutrición y Alimentación Saludable Infantil. Centro Infantil Euroamericano. https://cdieuroamericano.ec/nutricion-y-alimentacion-saludable-en-la-infancia/
Cenpein. (2024, julio 3). Nutrición en la infancia: Guía para una alimentación saludable. CENPEIN - Centro Pediatrico Integral Naranjo. https://cenpein.com/nutricion-durante-la-infancia-que-se-necesita-para-una-alimentacion-saludable/
Díaz, J. (2021). La alimentación como herramienta pedagógica. Editorial Pedagógica.
Edel Navarro, R. (2023). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. *REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(1), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.1.001
FAO. (2021). The State of Food Security and Nutrition in the World 2021. Transforming food systems for food security, improved nutrition and affordable healthy diets for all. FAO.
Gómez-Alvarado, C. G., & Vélez, M. E.-R. (2025). Proyecto de desarrollo integral infantil y su incidencia en la educación nutricional de niños de la ciudadela San Cristóbal de Portoviejo, período 2023. MQRInvestigar, 9(1), 120-145. https://doi.org/10.56048/MQR20225.9.1.2025.e121
Gómez-Salazar, S., Parra-Sosa, J. D., & Arias-Cardona, M. A. (2023). Nutrición temprana y su impacto en el desarrollo infantil: una revisión de la literatura. Revista de Salud Pública, 25(1), e63762. https://doi.org/10.15446/rsap.v25n1.63762
Kac, G., Castro, I. R. R. de, & Lacerda, E. M. de A. (2023). Estudio Nacional de Alimentación y Nutrición Infantil: Evidencias para las políticas en alimentación y nutrición. Cadernos de Saúde Pública, 39, e00108923. https://doi.org/10.1590/0102-311XES108923
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice-Hall.
Merchán-Villafuerte, K. M., Sánchez-Pijal, K. D., & Toala-Pincay, M. G. (2024). Impacto de la desnutrición en el desarrollo infantil de América Latina: Implicaciones para la salud y el desarrollo integral. MQRInvestigar, 8(1), 3566-3586. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.3566-3586
Organización Mundial de la Salud. (2022). Informe sobre la nutrición mundial 2022. OMS. https://www.who.int/publications/i/item/9789240060659
Palma, B. L. y Ponce, K. R. (2024). La desnutrición y el bajo rendimiento escolar en niños de Educación Básica del Ecuador. Revista INVECOM "Estudios Transdisciplinarios en Comunicación y Sociedad", 4(1), 45-60. https://revistainvecom.org/index.php/invecom/article/view/3013/247
Pezo, J., Córdova, M., Tomalá, W., Medina, J. y Tenezaca, P. (2024). La desnutrición y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes de una escuela de educación básica en la zona rural del cantón Santa Elena. Estudios y Perspectivas, 4(2), 88-102. https://doi.org/10.61384/r.c.a.v4i2.123
Pincay Jiménez, J. U. (2024). Relación entre Desnutrición en los Primeros 2 Años de Vida y Cociente Intelectual y Afectivo en Niños de las Unidades de Atención CNH, Quevedo – Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(1), 7281-7294. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i1.10123
Ramírez, M., Bayas, C., Zhinin, K., y Maza, E. (2024). El bajo rendimiento académico por falta de una alimentación saludable de los alumnos del nivel medio de la Unidad Educativa Provincia De Los Ríos, en la Ciudad de Guayaquil. Polo del Conocimiento: Revista Científico-Literaria, 9(1), 409-420. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9282014.pdf
Rivera, J. (2024). La transición alimentaria y nutricional de la infancia en Ecuador: Un enfoque pluralista y pragmático. Mundos Plurales - Revista Latinoamericana de Políticas y Acción Pública, 11(1), 45-62. https://doi.org/10.17141/mundosplurales.1.2024.6123
Rivera Flores, B. C. (2024). La alimentación saludable en el desarrollo cognitivo de los estudiantes de educación inicial en el cantón La Libertad [Tesis de maestría, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio UPSE. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/11406/1/UPSE-MEI-2024-0034.pdf
Santiaguillo, L. A. U. (2021). Fundamentos teóricos que sustentan el desarrollo de un protocolo de investigación para el abordaje de la desnutrición y la repercusión en el desarrollo del conocimiento, en niños de jardín de niños. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(2). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i2.2518
UNEMI. (2023). Guía de alimentación saludable para escolares. Universidad Estatal de Milagro.
UNESCO. (2025). Nutrition in early childhood: A foundation for life. UNESCO. https://www.unesco.org/en/education/early-childhood/nutrition
UNICEF. (2023). The State of the World's Children 2023: For every child, vaccination. UNICEF. https://www.unicef.org/reports/state-worlds-children-2023
ULEAM. (s.f.). La desnutrición infantil crónica en el Ecuador. Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí. Recuperado 23 de abril de 2025, de https://www.uleam.edu.ec/la-desnutricion-infantil-cronica-en-el-ecuador/
Vásquez-Ruiz, Z., Sánchez-León, J., & Mendoza-Llanos, R. (2022). Relación entre estado nutricional y desarrollo psicomotor en niños: una revisión sistemática. Revista Cubana de Salud Pública, 48(3), e3419.
Zavaleta-García, C., Miranda-Castillo, A., & Díaz-Vásquez, J. (2022). Relación entre el estado nutricional y el neurodesarrollo en niños: revisión narrativa. Revista Cubana de Salud Pública, 48(4), e3416.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Virginia Figueroa Moreira, Linda Gabriela Barrero Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente