Formative assessment in the learning outcomes of upper basic education students
Keywords:
Formative assessment, outcomes, learning, students, basic educationAbstract
Introduction: This study analyzes the impact of formative assessment (FA) on the learning outcomes of upper elementary (8th-10th grade) students at the "Cinco de Mayo" Educational Unit (Ecuador), given the need to improve teaching and learning processes. Although the Ecuadorian curriculum promotes FA, its implementation is limited by the predominance of summative assessments, a lack of teacher training, curriculum overload, and resistance to change. Materials and methods: A mixed-methods approach (qualitative-quantitative) with a descriptive and analytical design was used. Data collection included surveys of 98 students and semi-structured interviews with 8 teachers of core subjects, using purposive non-probability sampling. Results: The findings reveal that FA, through strategies such as feedback, rubrics, teamwork, and gamification, has a positive impact on learning, reflected in a high level of conceptual mastery (97.6% in science) and socio-emotional skills. However, its application is fragmented. Discussion: The effectiveness of formative assessment is confirmed, aligning with the literature, but barriers are identified, such as large class sizes, insufficient time for personalized feedback, a lack of technological resources, and an institutional culture focused on grades. Formative assessment is more impactful when it is integrated systemically. Conclusions: Formative assessment transforms learning when it is adopted as a comprehensive educational philosophy and not as an isolated practice. Continuous teacher training, curricular integration of formative assessment, reduced student-teacher ratios, and policies that prioritize feedback over grades are recommended.
References
Becerra, L., Malca, J., Maygualema, B., & Ramos, S. (2022). Calidad de la evaluación formativa para el aprendizaje de matemática en virtualidad, institución José Antonio Lizarzaburu. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (1), 1–14. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.03.001
Beriche, M., & Medina, P. (2021). La evaluación formativa: su implementación y principales desafíos en el contexto de la escuela y la educación superior. Revista Unifé, 27(2). https://revistas.unife.edu.pe/index.php/educacion/article/view/2433
Berraza, M. (2018). La investigación documental. Editorial Brujas.
Black, P., & Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 5(1), 7-74.
Bustinza Zevallos, F. (2021). Evaluación formativa en el aprendizaje autónomo de estudiantes de primaria de una institución educativa pública, Puerto Maldonado [Tesis de maestría]. Repositorio de la Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68339
Casanova, M. (2024). La evaluación formativa, factor clave para la inclusión. Voces de la Educación, 9(17). https://doi.org/10.22370/ieya.2019.5.2.1737
Castillo, A. (2025). La evaluación formativa en el desempeño docente de la educación básica. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de Educación, 9(2). https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1904
Corrales, A., & Barboza, O. (2021). Evaluación formativa en la práctica pedagógica. Revista Scielo, 17(78). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442021000100134
Cruzado, J. (2022). La evaluación formativa en educación. Revista Scielo, 13(2), 149-160. http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v13n2/2219-7168-comunica-13-02-149.pdf
Flórez, R., Henao, J. I., & Londoño, O. (2017). Evaluación educativa y promoción escolar: Tensiones y desafíos. Editorial Magisterio.
Freire, P. (2022). La Horizontalidad como desafío de la educación liberadora. Universidad Autónoma Metropolitana (UAM). https://doi.org/10.24275/uam/izt/dcsh/alter/2017v9n18/Freire
Giler, P. (2023). Pensamiento crítico y aprendizaje multidisciplinar en Emprendimiento y Gestión en la educación secundaria. Revista Uniandes Episteme, 10(3). https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/3026
Giler, T., Delgado, J., & Martínez, R. (2023). El desarrollo de competencias comunicacionales a partir del aprendizaje basado en proyectos en los estudiantes de básica superior. Revista Científica, 6(Especial), 101-122. http://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/108
Gómez, N., & Gómez-Vega, D. M. (2023). Evaluación formativa en la gestión del aprendizaje en docentes de secundaria. Revista Científica Multidisciplinaria Ogma, 8(1), 1–15. https://doi.org/10.69516/678z9x93
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
Henao, J. I., & Londoño, O. (2017). Evaluación escolar: Entre la teoría y la práctica. Editorial Magisterio.
Kennedy, D. (2022). Redactar y utilizar resultados de aprendizaje: Un manual práctico. Universidad de Chile. https://umd.userena.cl/wp-content/uploads/2022/11/Kennedy-D_2007_Redactar-y-utilizar-RA_Un-manual-practico.pdf
Largo, W., & Henao-Díaz, D. (2022). Evaluación formativa: Impulsando el aprendizaje contextualizado y la mejora de la práctica docente. Revista de Investigaciones UCM, 22(39), 1–14. https://doi.org/10.22383/ri.v22i39.190
Luque, T. (2024). Todo lo que debes saber sobre la evaluación formativa. iSpring. https://www.ispring.es/blog/evaluacion-formativa
Menzala, R., & Menzala, C. (2024). Evaluación formativa innovadora: Implementación de rúbricas en la educación superior pedagógica de Abancay, 2023. Qantu Yachay, 4(2), 41–58. https://doi.org/10.54942/qantuyachay.v4i2.79
Ministerio de Educación del Perú. (2021). Evaluación formativa. https://www.mineduperu.pe/2021/12/evaluacion-formativa-minedu-2021.html
Moreira, F. (2024). Evaluación formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Ciencia y Educación. Revista Científica, 5(11). https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/zenodo.14207292
Moreno, T. (2019). La evaluación formativa en el contexto educativo mexicano. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 45-62.
Ortiz, A. (2020). La evaluación educativa en Colombia: Retos y perspectivas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 16(2), 89-104. https://www.redalyc.org/journal/4498/449872026006/html/
Pantoja de la Rosa, L., & Oseda, D. (2021). La evaluación formativa en el proceso educativo. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 5(4). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/681
Pasquel, F., Manguinuri, P., & Solis, B. (2024). La evaluación formativa en el estudiante del nivel secundaria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 406–416. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.732
Rivas, A., Chiri, P., Alvarado, G., & Ramírez, E. (2022). El funcionamiento familiar y el logro de aprendizaje en estudiantes un colegio público peruano. Revista Latinoamerica de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 175–183. https://doi.org/10.56712/latam
Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18(2), 119-144.
Sánchez, C. (2025). Resultados de aprendizaje. iSpring. https://www.iseazy.com/es/glosario/resultados-de-aprendizaje/
Sandoval, M. (2022). Evaluación formativa y aprendizaje. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar, 7(1), 12–26. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4375/6707
Santiago, M., & Villafuerte, C. (2024). Evaluación formativa en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(31), 1–14. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i31.731
Silva, F. (2023). Evaluación formativa en educación básica: Revisión descriptiva. 593 Digital Publisher CEIT, 8(1), 13–23. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.1.998
Tamayo, M., & Tamayo, T. (2012). El proceso de la investigación científica. Limusa.
Torres, C. (2022). Evaluación formativa y aprendizaje autónomo en estudiantes del VI ciclo en una institución educativa pública del distrito Ate, 2022 [Tesis de maestría]. Repositorio Institucional de la Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/97770
Torres, J. (2021). Evaluación formativa: una mirada desde sus diversas estrategias en educación básica regular. Revista Innova Educación, 3(2). https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/210
UNESCO. (2021). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075
Valdez, L., Sánchez, J., & Lescano, G. (2023). Evaluación formativa: retroalimentación, estrategias e instrumentos. Educación, 47(2). https://www.redalyc.org/journal/440/44074795037/movil/
Zambrano, G., & De la Peña Consuegra, G. (2022). Apuntes sobre la herramienta Quizziz en el proceso de evaluación formativa de los estudiantes de básica superior en la escuela Dr. Aquiles Valencia. Revista Científica Multidisciplinar Arbitrada Yachasun, 6(10). https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/215
Zambrano, J., & Mendoza, C. (2021). La evaluación formativa: Una oportunidad de mejora en los aprendizajes. Tecnohumanismo, 1(3), 1–15. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.03.001
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Daniel Gómez Muguerza, Orley Benedicto Reyes Meza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente