Didactic pedagogical strategies in the development of learning in upper basic education students
Keywords:
pedagogical strategies, didactics, learning, studentsAbstract
Introduction: This study analyzes the pedagogical and didactic strategies used to develop the learning of upper basic education students at the "Aurora Delgado" Educational Unit (Ecuador), addressing the problem of low participation and motivation linked to traditional methods that do not cater to the diversity of learning styles or cognitive and socio-emotional needs. Materials and methods: The research employed a mixed-methods approach (quantitative and qualitative) of a descriptive-explanatory nature. Surveys were administered to 48 students and interviews were conducted with 4 teachers, using a Likert-scale questionnaire to collect and analyze data on the pedagogical strategies used and their effectiveness. Results: The results indicate that, although teachers report using active methodologies and ICT, only 25% of students perceive a high degree of adaptation of the strategies to their needs. 52% consider that the strategies moderately facilitate comprehension, and 59% report only a moderate development of practical skills. Teachers highlight active learning and collaborative work. Discussion: A gap is evident between theoretical knowledge of innovative strategies and their effective, contextualized application. There is a superficial approach to methodology and limited use of ICTs to foster critical thinking, as well as an omission in the assessment of socio-emotional skills. Conclusions: It is concluded that teacher training in contextualized strategies, a deeper integration of ICTs for problem-solving and creation, and the balanced development of critical thinking and socio-emotional skills are necessary.
References
Abarca Zaquinaula, A. (2023). Metodologías activas en Ecuador: una aproximación a la revisión de literatura de aprendizaje basado en proyectos, aprendizaje basado en problemas y aula invertida. MLS-Educational Research, 9(1), 175-192. https://doi.org/https://www.mlsjournals.com/Educational-Research-Journal/article/view/2429/3147
Agudelo Gómez, L., Pulgarín Posada, L. A., y Tabares Gil, C. (2021). La estimulación sensorial en el desarrollo cognitivo de la primera infancia /Sensory stimulation in cognitive development of early childhood. Revista Fuentes, 19(1), 73-83. https://doi.org/https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/3011
Banco Mundial. (23 de 01 de 2025). La IA debe amplificar las capacidades educativas, no sustituirlas: Banco Mundial. https://elpais.com/america/termometro-social/2025-01-23/la-ia-debe-amplificar-las-capacidades-educativas-no-sustituirlas-banco-mundial.html?utm_source=chatgpt.com
Bermúdez Mendieta, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el pensamiento crítico: revisión sistemática. INNOVA Resesarch Journl, 6(2), 77-89. https://doi.org/https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1681
Cárdenas, N., Castro, A., y Cadme, F. (2020). Estrategias pedagógicas innovadoras en el proceso de enseñanza aprendizaje. Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuadro (CICPE). Guayaquil, Ecudor: Instituto Superior Universitario Bolivariano de Tecnología. https://doi.org/https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/Comision_2/estrategias_pedagogicas_innovadoras.pdf
CASEL. (2020). ¿Qué es el marco CASEL? Un marco crea una base para aplicar estrategias SEL basadas en evidencia a su comunidad. https://casel.org/fundamentals-of-sel/what-is-the-casel-framework/
Compte, M., y Sánchez, M. (2019). Aprendizaje colaborativo en el sistema de educación superior ecuatoriano. Revista de Ciencias Sociales, 25(2), 131-140. https://doi.org/https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/27342
Fonseca Factos, A., y Simbaña Gallardo, V. (2022). Enfoque STEM y aprendizaje basado en proyectos para la enseñanza de la física en educación secundaria . Novasinergia, 5(2), 91-105. https://doi.org/http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rns/v5n2/2631-2654-rns-5-02-00090.pdf
González, N., García, R., y Ramírez, A. (2018). Aprendizaje cooperativo y tutoría entre iguales en entornos virtuales universitarios. Estudios Pedagógicos, 41(1), 111-124. https://doi.org/https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052015000100007
Guaita Oña, J. E. (2024). Las metodologías activas en el desarrollo del aprendizaje de los estudiatnes. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Área de Educación. Maestría en Investigación en Educación. https://doi.org/https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/9912/1/T4351-MIE-Guaita-Las%20metodolog%C3%ADas.pdf
Guamán Gómez, V. J., y Espinoza Freire, E. E. (2022). Aprendizaje basado en problemas para el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 124-131. https://doi.org/http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v14n2/2218-3620-rus-14-02-124.pdf
Hernández, I., Lay, N., Herrera, H., y Rodruíguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista Ciencias Sociales, 27(2), 242-255. https://doi.org/https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/html/
Martínez Garcés, J., y Garcés Fuenmayor, J. (2020). Competencias digitales docentes y el reto de la educación virtual derivado de la covid-19. Educación y Humanismo, 22(39), 1-16. https://doi.org/https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4114
Miramontes Arteaga, M. A., Castillo Villapudua, K. Y., y Macías Rodríguez, H. J. (2020). Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. Revista de Investigación.
Moncayo Bermúdez, H., y Prieto López, Y. (2022). El uso de metodologías de aprendizaje activo para fomentar el desarrollo del pensamiento visible en los estudiantes de bachillerato de U. E. F. Víctor Naranjo. Fiallo Digital Publisher, 7(1-1), 43-57. https://doi.org/https://doi.org/10.33386/593dp.2022.1-1.980
Niebles, W., Martínez Bustos, P., y Niebles Núñez, L. (2020). Competencias matemáticas como factor de éxito en la prueba pro en universidades de Barranquilal, Colombia. Educación y Humanismo, 22(38), 1-16. https://doi.org/ https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3590
Ponce Mieles, J., y Alarcón Barcia, L. A. (2024). Estrategias pedagógicas con apoyo en la tecnología para el desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de básica superior. Revista Científica Sinapsis, 24(1). https://doi.org/https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/article/view/980
Rockwell, E. (2018). Temporalidad y cotidianeidad en las culturas escolares. Cuadernos de Antropología Social, 47, 21-32. https://doi.org/https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6440229.pdf
Schmelkes, S. (20 de 01 de 2020). Reconocer y superar la desigualdad en la educación. https://www.un.org/es/cr%C3%B3nica-onu/reconocer-y-superar-la-desigualdad-en-la-educaci%C3%B3n
Tubay Moreira, M. f., Peñafiel Arteaga, M. E., Pincay Suárez, Y. V., y Román Cuji, C. E. (2023). Estrategias didácticas y su rol en el avance del rendimiento escolar en estudiantes de Básica Superior. Revista Pertinencia Académica, 7(4), 58-79. https://doi.org/https://revistas.utb.edu.ec/index.php/rpa/article/view/2992
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 César Monserrate Ramírez Domínguez, Orley Benedicto Reyes Meza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente