Implementation of neuroeducational strategies to enhance logical thinking in elementary school students
Keywords:
Neuroeducational strategies, Logical thinking, Elementary education, Cognitive development, Learning processesAbstract
Introduction: Logical thinking is a fundamental cognitive skill in elementary education, and neuroeducation is emerging as an innovative approach that links brain function with effective pedagogical strategies. This study analyzes the implementation of neuroeducational strategies to enhance logical thinking in students at the "28 de Mayo" Educational Unit. Materials and Methods: The research followed a quantitative approach, applying structured surveys to a sample of 4 teachers and 28 students, with the aim of diagnosing teaching practices and student perceptions. Results: The findings revealed consistent application of neuroeducational strategies by the teachers, with 75% always using manipulatives and 100% employing play-based activities such as puzzles and reasoning games. The students reported high participation and motivation, confirming the presence of these activities (100% in block and sorting games). Strengths were identified in emotional reinforcement (100%) and collaborative work (82%), although areas for improvement were observed in sustained attention (71% "yes") and in the use of visual strategies such as mind maps (68% "yes"). Discussion: The results align with neuroeducational literature, highlighting the effectiveness of multisensory, playful, and emotional learning. The consistency between teaching practice and student perception validates the approach, although further exploration of logical narratives and visual resources is suggested for a more comprehensive education. Conclusions: It is concluded that the implementation of neuroeducational strategies is effective in developing logical thinking, showing a positive impact on motivation and cognitive skills. Strengthening working memory, sustained attention, and the integration of visual resources is recommended, as well as promoting ongoing teacher training in neurodidactics to optimize teaching and learning processes.
References
Acosta Ramos, M. E., & Quevedo Arnaiz, N. V. (2021). Estrategia neuroeducativa para optimizar el aprendizaje matemático de los estudiantes de educación básica elemental.
Arboleda Aparicio, J. C. (2013). Hacia un nuevo concepto de pensamiento y comprensión. Boletín Redipe, 824, 6-14.
Barrios Tao, H., & Gutiérrez de Piñeres Botero, C. (2020). Neurociencias, emociones y educación superior: una revisión descriptiva. Investigaciones. Estudios Pedagógicos, 46(1), 363-382. https://doi.org/10.4067/S0718-07052020000100363
Blanco-San Martín, E., Sáez-Delgado, F., & Lepe-Martínez, N. (2023). El rol predictivo de la red neuronal por defecto sobre la atención sostenida en edades escolares: una revisión sistemática. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 61(1), 87-97. https://doi.org/10.4067/S0717-92272023000100087
Carmona, C. E. (2022). Diseño universal para el aprendizaje y neuroeducación. Journal of Neuroeducation, 3(1). https://doi.org/10.1344/joned.v3i1.39714
Chacha Ordoñez, X. A. (2020). El juego como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento lógico matemático en los niños de la escuela de educación básica Carlos Antonio mata coronel de la ciudad de azogues [Tesis de grado, Universidad Politécnica Salesiana]. Repositorio Institucional UPS. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/22670/1/UPS-CT009813.pdf
Condori-Palomino, J. A. (2023). Inteligencia emocional y motivación académica en estudiantes universitarios de formación en educación primaria.
Echeverría, B., López-Larrosa, S., & Mendiri, P. (2020). Aplicación de un programa de educación socio-emocional para alumnado de Educación Primaria. Revista de Investigación en Psicología y Educación, 7(2), 174-183. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.7101
Förster, J., & López, I. (2022). Neurodesarrollo humano: un proceso de cambio continuo de un sistema abierto y sensible al contexto. Revista Médica Clínica Las Condes, 33(4), 338-346. https://doi.org/10.1016/j.rmclc.2022.06.001
González Cabrera, S. Y., & Pinto Rodríguez, N. A. (2023). Estrategias neuroeducativas: camino para mejorar la actitud y metacognición en estudiantes universitarios. Estudios, 47, 143-158. https://doi.org/10.15517/re.v0i47.58044
Introzzi, I., Aydmune, Y., Zamora, E. V., Vernucci, S., & Ledesma, R. (2019). Mecanismos de desarrollo de la atención selectiva en población infantil. CES Psicología, 12(3), 105-118. https://doi.org/10.21615/cesp.12.3.8
Joya Diaz, J. A. (2025). Fomentando el pensamiento lógico matemático a través de la gamificación en la educación inicial [Tesis de maestría]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/68778
Ludeña Carrillo, J. E., & Zambrano Acosta, J. M. (2022). Guía de actividades lúdicas para el desarrollo del pensamiento lógico-matemático en niños de Educación Inicial.
Martínez Sánchez, A. de las M., Vaz Fernandes, L., Pizarro Elizo, S., & Rabelo Procopio, M. V. (2023). I Congreso Internacional de Neuropedagogía De la Neuroeducación a la Neurodidáctica: Metodologías docentes inclusivas y tecnologías emergentes.
Melnyk, O., Petryk, O., Lysohor, L., Pavlyk, O., Boiaryn, L., & Tykhonova, S. (2022). Current Approaches to Organizing the Educational Process in Primary School: a Neuroscientific Approach. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1Sup1), 01-21. https://doi.org/10.18662/brain/13.1Sup1/299
Mero Mejillón, J. A., & Sánchez Borbor, R. J. (2024). La neuroplasticidad en el proceso de aprendizaje en niños de 4 a 5 años. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 9(1).
Ordóñez Suárez, D. L., Bonilla Márquez, D. D., Macías España, V. E., & Vásquez Méndez, A. S. (2023, diciembre 29). Plasticidad cerebral: Como el cerebro se adapta y cambia en respuestas a diferentes estímulos.
Pachón Alonso, L. A., Parada Sánchez, R. A., & Chaparro Cardozo, A. Z. (2016). El razonamiento como eje transversal en la construcción del pensamiento lógico. Praxis & Saber, 7(14), 219-243.
Pérez Amaya, L. M. (2023). La atención y comprensión lectora en el aula virtual con estudiantes de educación básica.
Quimis Pincay, L. A., & Venet Muñoz, R. (2021). Orientación neuroeducativa para el manejo de TDAH en los estudiantes de 9no Año de Educación General Básica.
Rojo-Ramos, J., González-Becerra, M. J., Gómez-Paniagua, S., Carlos-Vivas, J., Acevedo-Duque, Á., & Adsuar, J. C. (2022). Psychomotor Skills Activities in the Classroom from an Early Childhood Education Teachers' Perspective. Children, 9(8), 1214. https://doi.org/10.3390/children9081214
Silva Cortés, C. V. (2019). La neuroeducación en preescolar para la enseñanza de las matemáticas. Mendive. Revista de Educación, 17(3), 432-448. https://doi.org/10.5281/zenodo.3385487
Ugas, V. (2023). Neuroplasticidad en los procesos del aprendizaje en infantes. PSIQUIS UBA, 4(2). https://revistasuba.com/index.php/PSIQUISUBA/article/view/772
Zambrano, J. K. C., & Zambrano, V. J. (2023). Competencias académicas del docente en el desarrollo del pensamiento lógico matemático. Polo del Conocimiento, 8(5), 1687-1699.
Zhang, J. (2019). Cognitive Functions of the Brain: Perception, Attention and Memory. arXiv. https://arxiv.org/abs/1907.02863
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luis Miguel Cevallos Rivas, Victor Reinaldo Jama Zambrano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente