Postgraduate overcoming strategy for the primary teacher from the work of Eloína Miyares Bermúdez
Keywords:
formación lingüística, maestro primario, estrategiaAbstract
Introduction: This study addresses the problem of deficiencies in the linguistic training of primary school teachers graduating in Cuba, which limits their ability to serve as models of communicative competence in the classroom. The research aims to develop a postgraduate professional development strategy based on the pedagogical-linguistic work of Eloína Miyares Bermúdez, whose specialized texts—such as the School Dictionaries, the "VAL-Cuba Vaccine" methodology, and the "Reverse Vocabulary and Anagrams"—represent essential contributions to orthographic and lexical work, although they are scarcely known and used by teachers. Materials and Methods: The research, with a dialectical-materialist approach, employed theoretical methods such as hermeneutic-dialectics and analysis-synthesis, along with empirical methods that included document analysis, surveys, and interviews applied to a purposive sample of 60 teachers who graduated from four primary schools in Santiago de Cuba. Results: The diagnostic assessment revealed that over 95% of teachers have very limited knowledge of Miyares's work, are unaware of the usefulness of his texts, and lack access to this bibliography, resulting in insufficient use for their own professional development and teaching practice. Discussion: To address this problem, a flexible and collaborative professional development strategy was designed and partially implemented in three stages, including a postgraduate course, workshops, and conferences. The implementation demonstrated high teacher participation, noticeable improvements in spelling and vocabulary, and greater integration of Miyares's texts into their pedagogical practice, validating the relevance and feasibility of the proposal. Conclusions: It is concluded that the professional development strategy based on the systematization of Eloína Miyares Bermúdez's work constitutes an effective solution to the identified deficiencies, contextualizes her linguistic and didactic legacy, and stands as a valuable resource for the ongoing professional development of primary school teachers, in accordance with the current demands of the Cuban education system.
References
Castillo Acevedo, A. & Núñez Rodríguez, H. (2020). La enseñanza del español como lengua materna. Presupuestos teórico metodológicos. Revista Uisrael, 7(3). https://doi.org/10.35290/rcui.v7n3.2020.315
Domínguez Marrero, E. M. & Deler Ferrera, G. (2022). Investigaciones de educadores destacados del siglo XX en La Habana desde tesis doctorales. Horizonte Pedagógico, 11(3), 34-41. http://www.horizontepedagogico.rimed.cu/index.php/hop/article/view/260
Fontich Vicens, X., Casas-Deseures, M., Costa, A. L. & Troncoso, M. (2024). La formación lingüística en los Grados de Maestro: las nociones de 'competencia comunicativa', 'razonamiento crítico' y 'género discursivo'. Tejuelo, 39, 165-196. https://doi.org/10.17398/1988-8430.39.165
Jara, O. (1994). El aporte de la sistematización a la renovación teórico-práctica de los movimientos sociales. Alforja. http://www.alforja.or.cr/sistematica/
Mahugo Cárdenes, M. C. (2023). Estrategias de aprendizaje en universitarios europeos de español como segunda lengua: estudio de caso en Alemania [Tesis doctoral, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria].
Miyares Bermúdez, E. et al. (2013). Diccionario Escolar Ilustrado (2a ed.). Centro de Lingüística Aplicada.
Miyares Bermúdez, E. et al. (2014). Diccionario Básico Escolar (4a ed.). Editorial Oriente.
Moya Muñoz, P. (2019). La lingüística en la educación superior: percepciones de los directores de la carrera de Pedagogía en Lenguaje en Chile. Revista Espacios, 40(36).
Oliva Crespo, O., Senú González, I. & Santiesteban Labañino, M. (2022). La obra educativa de figuras relevantes del siglo XX cubano: metodología para su estudio histórico-pedagógico. EduSol, 22(80), 12-27. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300012&lng=es&tlng=es
Puñales Ávila, L. & Colomé Medina, J. A. (2015). Antecedentes de la enseñanza de la Lengua Española en Cuba para la formación de maestros. Atenas, 4(32), 87-99. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047208007
Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 23(2), 286-304.
Rodríguez Cosme, M. L. (2017). La interdisciplinariedad comunicativa: una vía para el desarrollo de la lengua materna y la profesionalidad en los estudiantes universitarios. En Innovación, formación y desarrollo, generando productividad institucional. Guayaquil, Ecuador.
Roméu Escobar, A. (2014). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural de la lengua y la literatura en Cuba (2a ed.). Editorial Pueblo y Educación.
Senú González, I. (2016). Contribución de la obra pedagógica de la maestra cubana Lidia Esther Turner Martí a la formación de los profesionales de la educación [Tesis doctoral, Universidad de Oriente].
Smith Salazar, S. L., Rodríguez Cosme, M. L. & Castillo Regueiferos, C. (2022). El contexto sociocultural: alternativa para el conocimiento de personalidades de la pedagogía santiaguera. Eloína Miyares. Maestro y Sociedad, 19(2), 515-522. http://maestroysociedad.uo.edu.cu
Vidal Ferrera, G., Senú González, I. & Bravo Rodríguez, A. (2022). La formación inicial del maestro primario en Santiago de Cuba (1959-2019). Santiago, 157. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5420
Zaldívar, Y., Fuente, H. C. & García, M. E. (2020). La vida profesional de figuras relevantes de las ciencias médicas como incentivo en la formación de los estudiantes de Medicina. MEDISAN, 24(4), 744-755. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1029-30192020000400744
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Silvia Liset Smith Salazar, María Luz Rodríguez Cosme, Idalberto Senú González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente