pgrading of the Primary Teacher for the Personalized Attention of Students with Learning Difficulties

Authors

  • Ana Mirtha Carrión Menéndez Dirección General Provincial de Educación Santiago de Cuba
  • Olmides Frómeta Díaz Dirección General Provincial de Educación Santiago de Cuba
  • Rosa Ana Jaime Ojea Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

learning difficulties, improvement, personalized attention, model

Abstract

Introduction: Primary education in Cuba is immersed in the system of changes and transformations that are being carried out in the Third Educational Improvement, systematically and continuously, as required by the 2030 Agenda. For this reason, attention to students with learning difficulties has been prioritized.
Materials and methods: The diagnosis carried out through the application of empirical instruments reveals that there are deficiencies in the personalized attention that students should receive. Teachers corroborate the need for preparation to guarantee attention to diversity and the elevation of the quality of learning, taking into account the diagnosis of the needs and potential of these students.
Results and discussion: Therefore, discussion and results are oriented through socialization workshops with principals and teachers to implement new paths, pedagogical orientations based on improvement that corroborate the theoretical and methodological preparation of primary school teachers.
Conclusions: The partial conclusions confirm improved teacher attention to students through the acquisition of new knowledge and procedures for addressing them.
Keywords: learning difficulties, improvement, personalized attention, model

References

Arriata y Flecha, ( 2020).La superación profesional del profesorado: Un análisis desde la perspectiva de la formación permanente .Revista de Investigación Educativa , Vol.38 , No.2 , pp-443-462

Cánovas Hernández, A( 2019 )Gestión de la superación profesional cómo factor clave para los profesores universitarios. Revista cubana de Educación superior Volumen 38 # 3

Ferris Otaño, M( 2022) La superación profesional de docentes sobre la prevención educativa del trabajo infantil. Revista Educativa Mendive

Gil Álvarez, J( 2019) Diversidad y educación personalizada en las aulas. La esencia del quehacer de la Educación Inclusiva. Revista universidad y sociedad Vol. 11# 4 X Cienfuegos. Versión On Line ISSN 2218- 2620

García Santana, S (2023) Principales dificultades de aprendizaje en estudiantes con trastornos por déficit de atención e hiperactividad.

González González, Y. (2023). La formación de la competencia comunicativa profesional en estudiantes de carreras pedagógicas. Santiago de Cuba Universidad de Oriente. Tesis en opción al grado científico en Doctor en Ciencias de la Educación.

Lulonyan ,N (1977) La intervención psicopedagógica para niños con dificultades en el aprendizaje, relacionadas con vías para superar insuficiencias en la memoria a través de procedimientos lógicos

Leyva Fuentes, M(2023) Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociados o no a las discapacidades.

Mallea y García, (2019) La superación Profesional en Cuba .Retos y desafíos .Revista Cubana Educación superior. Vol 38 No .2 pp 1 a 12

Martínez Viel ,Y (2020) . La orientación para la construcción de estrategias de aprendizaje en la formación inicial del profesional de la educación. Santiago de Cuba Universidad de Oriente. Tesis en opción al grado científico en Doctor en Ciencias de la Educación.

Published

2025-10-19

How to Cite

Carrión Menéndez, A. M., Frómeta Díaz, O., & Jaime Ojea, R. A. (2025). pgrading of the Primary Teacher for the Personalized Attention of Students with Learning Difficulties. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2774–2780. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7192

Issue

Section

Artículos