pgrading of the Primary Teacher for the Personalized Attention of Students with Learning Difficulties
Keywords:
learning difficulties, improvement, personalized attention, modelAbstract
Introduction: Primary education in Cuba is immersed in the system of changes and transformations that are being carried out in the Third Educational Improvement, systematically and continuously, as required by the 2030 Agenda. For this reason, attention to students with learning difficulties has been prioritized.
Materials and methods: The diagnosis carried out through the application of empirical instruments reveals that there are deficiencies in the personalized attention that students should receive. Teachers corroborate the need for preparation to guarantee attention to diversity and the elevation of the quality of learning, taking into account the diagnosis of the needs and potential of these students.
Results and discussion: Therefore, discussion and results are oriented through socialization workshops with principals and teachers to implement new paths, pedagogical orientations based on improvement that corroborate the theoretical and methodological preparation of primary school teachers.
Conclusions: The partial conclusions confirm improved teacher attention to students through the acquisition of new knowledge and procedures for addressing them.
Keywords: learning difficulties, improvement, personalized attention, model
References
Arriata y Flecha, ( 2020).La superación profesional del profesorado: Un análisis desde la perspectiva de la formación permanente .Revista de Investigación Educativa , Vol.38 , No.2 , pp-443-462
Cánovas Hernández, A( 2019 )Gestión de la superación profesional cómo factor clave para los profesores universitarios. Revista cubana de Educación superior Volumen 38 # 3
Ferris Otaño, M( 2022) La superación profesional de docentes sobre la prevención educativa del trabajo infantil. Revista Educativa Mendive
Gil Álvarez, J( 2019) Diversidad y educación personalizada en las aulas. La esencia del quehacer de la Educación Inclusiva. Revista universidad y sociedad Vol. 11# 4 X Cienfuegos. Versión On Line ISSN 2218- 2620
García Santana, S (2023) Principales dificultades de aprendizaje en estudiantes con trastornos por déficit de atención e hiperactividad.
González González, Y. (2023). La formación de la competencia comunicativa profesional en estudiantes de carreras pedagógicas. Santiago de Cuba Universidad de Oriente. Tesis en opción al grado científico en Doctor en Ciencias de la Educación.
Lulonyan ,N (1977) La intervención psicopedagógica para niños con dificultades en el aprendizaje, relacionadas con vías para superar insuficiencias en la memoria a través de procedimientos lógicos
Leyva Fuentes, M(2023) Precisiones para la atención educativa a escolares primarios con necesidades educativas especiales asociados o no a las discapacidades.
Mallea y García, (2019) La superación Profesional en Cuba .Retos y desafíos .Revista Cubana Educación superior. Vol 38 No .2 pp 1 a 12
Martínez Viel ,Y (2020) . La orientación para la construcción de estrategias de aprendizaje en la formación inicial del profesional de la educación. Santiago de Cuba Universidad de Oriente. Tesis en opción al grado científico en Doctor en Ciencias de la Educación.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Mirtha Carrión Menéndez, Olmides Frómeta Díaz, Rosa Ana Jaime Ojea

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente