Gamification in virtual environments as an alternative to promote student learning

Authors

  • María Valentina Morán Solís Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Luis Alberto Guerrero Amaiquema Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Kenia Laurencio Rodríguez Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador
  • Hendy Maier Pérez Barrera Universidad Bolivariana del Ecuador, Ecuador

Keywords:

virtual environments, gamification, Information and Communication Technologies (ICT), motivation, learning

Abstract

Introduction: In the educational context of Ecuador, the use of virtual environments has grown significantly, especially after the COVID-19 pandemic, which boosted the adoption of distance education. However, gamification as a strategy to improve learning, particularly in Language and Literature, presents deficiencies in its implementation. A diagnosis at the Diez de Agosto Educational Unit revealed obstacles to its effective use. This study aimed to design gamified activities in Moodle to increase motivation and learning in first-year high school students. Materials and methods: Theoretical methods (analysis-synthesis, inductive-deductive, systemic-structural), empirical methods (observation, interviews, surveys, documentary analysis, pedagogical testing), and statistical methods (percentage calculation, descriptive statistics) were used. Results: The results showed that Moodle is an effective tool for developing language skills and reading comprehension, optimizing teaching time and allowing feedback, continuous assessment, and monitoring of student progress through virtual resources. Discussion: The Moodle platform, as a virtual learning environment, supports teaching with academic rigor, enabling communication of subject knowledge and learning outside of the classroom. Conclusions: It is concluded that gamification in Moodle improves learning and motivation, although its implementation needs to be strengthened to overcome the identified weaknesses.

References

Arce Ramírez, A. A., Vera Sesme, C. D., & Gonzalez Soledispa, E. E. (2023). La influencia de la gamificación en los entornos virtuales de aprendizaje en la universidad agraria del Ecuador. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(1). DOI:10.37811/cl_rcm.v7i1.4852

Ardila-Muñoz, J. (2019). Gamificación en la educación: Una revisión de la literatura. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 15(2), 45-62. https://doi.org/10.17151/rlee.2019.15.2.4

Barén Vinces, J. A., Zambrano Acosta, J. M., & de la Peña Consuegra, G. (2023). Plataforma virtual Moodle en el proceso de aprendizaje en la educación de posgrado, Universidad Técnica de Manabí. Revista Cubana de Educación Superior, 42(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000100015

Boillos García, F. (2024. La gamificación y el aprendizaje lúdico como recurso didáctico: práctica comparada y análisis de una metodología en centros de España y Costa Rica. [Tesis de doctorado. Universidad de La Rioja]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=325324

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4899-2271-7

Guzmán, M. A., Escudero-Nahón, A., & Canchola-Magdaleno, S. L. (2020) “Gamificación” de la enseñanza para ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas: cartografía conceptual. Sinéctica, 54, 1–20. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2020000100120

Lanuza Gámez, F. I., Rizo Rodríguez, M., & Saavedra Torres, L. E. (2018). Uso y aplicación de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Científica de FAREM-Estelí, (25), 16-30. https://portal.amelica.org/ameli/journal/337/3371600003/3371600003.pdf

Marín Díaz, V. (2015). La Gamificación educativa. Una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Review, (27). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2020000100120

Palma Rivera, D. P., Machuca Vivar, S. A., Jalon Arias, E. J., & Sampedro Guaman, C. R. (2022). Gamificación en entornos virtuales de aprendizaje para la unidad educativa distrito metropolitano. Conrado, 18(85), 212-217. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000200212&lng=es&nrm=iso

Rivero Padrón, Y., Pastora Alejo, B., & Albuja Mariño, P. A. (2020). La plataforma Moodle como recurso tecnológico de complemento para la función docente universitaria. Conrado, 16(73). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000200237

Sailer, M., & Homner, L. (2020). The gamification of learning: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 32(1), 77-112. https://doi.org/10.1007/s10648-019-09498-w

Tapia, C. (2022). Moodle: Un entorno virtual de aprendizaje que promueve el trabajo autónomo y el pensamiento crítico. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26). https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.488

Velásquez Lecca, S. (2023). Gamificación para la enseñanza en entornos virtuales de aprendizaje. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 23(2), 395-418. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9265267

Verdín Torres, Y. (2022). La influencia de la gamificación en los entornos virtuales de aprendizaje. Formación Estratégica, 6(2). https://www.formacionestrategica.com/index.php/foes/article/view/66

Vivas Escalante, A. D., & Doria Velarde, A. (2024) Plataforma Moodle y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes de educación. Aula Virtual, 5(11). https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-03982024000100227

Zichermann, G., & Cunningham, C. (2018). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. O'Reilly Media. https://books.google.com.cu/books/about/Gamification_by_Design.html?hl=es&id=Hw9X1miVMMwC&redir_esc=y

Published

2025-08-22

How to Cite

Morán Solís, M. V., Guerrero Amaiquema, L. A., Laurencio Rodríguez, K., & Pérez Barrera, H. M. (2025). Gamification in virtual environments as an alternative to promote student learning. Maestro Y Sociedad, 22(3), 2186–2196. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/7113

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)