Guidance guide for teachers of students with possible dyslexia in Basic Education
Keywords:
dyslexia, learning difficulties, methodological guide, inclusive education, teacher trainingAbstract
Introduction: This study addresses the development of a guide for the detection of students with possible dyslexia, a specific learning disorder that affects the teaching process, aimed at teachers at the Miguel Ángel León Pontón educational unit in Riobamba, Ecuador. Materials and methods: Through a mixed approach in the evaluation phase, structured surveys were conducted with teachers and students to determine prior knowledge; in the sensitization phase, workshops on dyslexia were held and concluded with a verification stage. Results: Initial results from applying the survey show that between 50 and 65% of students have difficulties in areas such as reading, writing, spelling, attention and participation, which highlights the importance of strategies for timely intervention. Discussion: In this way, a methodological guide validated by experts is proposed, which proved to be effective in improving teachers' knowledge according to the results of the pre and post tests of the workshops with a statistically significant difference Wilcoxon p 0.049. Conclusions: Dyslexia is considered a learning disorder that significantly affects students' academic performance and emotional well-being. Teachers lack understanding of the topic; in fact, a late or erroneous diagnosis can be detrimental to the teaching-learning process.
References
Acevedo, I., Flores, I., Székely, M., & Zoido, P. (2022). ¿Qué ha sucedido con la educación en América Latina durante la pandemia? Banco Interamericano de Desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0004175
Auger, A., & Delgado, G. (01 de 03 de 2024). Intervenciones Psicopedagógicas en el Abordaje de la Dislexia. Rosario, Argentina: Universidad del Gran Rosario. https://rid.ugr.edu.ar/handle/20.500.14125/1068
Calvo, X. (215). Incidencia de la dislexia en Ecuador: relación con el CI, sexo y tipo de escuela. INFAD Revista de Psicología,, 2(1), 249-258. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349851784023
Camacho, J., & Filgueira, D. (2019). Programa de Intervención Psicopedagógica de Alumnos con Dislexia. REIDOCREA, 8, 250-266. doi:10.30827/Digibug.57766
Castro, A., & Martha, M. (2022). La dislexia en la formación escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 1740-1750. doi: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3189
De León, L. (2025). Diseño de un recurso didáctico para la intervención psicopedagógica de estudiantes con trastornosdel lenguaje escrito (dislexia-disgrafia): una revisión sistemática. ORKOPATA, 4(1), 19-34.
De los Reyes, C., Lewis, S., Mendoza, C., Neira, D., León, A., & Peña, D. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de 7 años de Barranquilla. Psicología desde el Caribe (22), 37-49. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-417X2008000200004&lng=en&tlng=es.
Echegaray, J., & Soriano, M. (2016). Conocimientos de los maestros acerca de la dislexia del desarrollo: implicaciones educativas. Aula Abierta, 44(2), 63-69. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0210277316000020
Echegaray, J., & Soriano, M. (2016). Conocimientos de los maestros acerca de la dislexia del desarrollo: implicaciones educativas. Aula Abierta, 44(2), 63-69. doi:https://doi.org/10.1016/j.aula.2016.01.001
Espíndola, P., Elias, B., Teixeira, J., & Gomes, C. (2023). Psicomotricidad aplicada a niños con dislexia. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 15(20), 10409-10423. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9117941
Gómez, J. & Cortéz, H. (2025). Dislexia y su impacto en estudiantes con necesidades educativas especiales en la básica elemental: Revisión sistemática. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(6), 4035-4050.
González, S., Anzules, J., & Sánchez, V. (2024). Uso de la herramienta virtual Alphabetics, en la mejora del rendimiento académica en niños de educación básica con dislexia. Sinergia Académica, 7(6), 402-419. https://sinergiaacademica.com/index.php/sa/article/view/317
Ipiales, B., & Agramonte, R. (2024). Atención temprana a la dislexia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(4), 2114–2125. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2399
Litardo, K., & Ávila, J. (2023). Actividades educativas basadas en la enseñanza multisensorial para fortalecer el aprendizaje significativo en estudiantes con dislexia en la básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(3), 1306–1320. doi:https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1160
Madrid con la dislexia. (2019). Guía para entender la dislexia. Madrid con la dislexia. www.madridconladislexia.org
Ministerio de Educación. (2020). Guía para la atención a estudiantes con dislexia. Ministerio de Educación de Ecuador.
Muyulema, M. (2024). Dificultades de lecto escritura en los estudiantes de tercero y cuarto años de educación básica en la unidad educativa cristiana Nazareno. Repositorio Digital UNACH. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/14188
Rosales, B., Reyna, V., & Ramírez, W. (2018). La dislexia como trastorno del aprendizaje en la educación básica. Polo del Conocimiento, 3(3), 233-245. doi:https://doi.org/10.23857/pc.v3i3.686
Santacruz, C. (2018). Dificultades en el Aprendizaje o Trastornos del Aprendizaje Escolar: Dislexia. ARJÉ. Revista de Postgrado, 12(22), 495-508.
Schulte-Körne, G. (2010). The Prevention, Diagnosis, and Treatment of Dyslexia. Deutsches Ärzteblatt international, 107(41), 718-726. doi:10.3238/arztebl.2010.0718
Serniclaes, W., & Luque, J. (2011). Avances en la investigación sobre la dislexia evolutiva: diversidad, especificidad e intervención. Escritos de Psicología, 4(2), 1-4. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1989-38092011000200001&lng=es&tlng=es
Unión Europea. (2022). Informe sobre la mediciones nacionales sobre dislexia. Erasmus+. https://dyslexiacompass.eu/wp-content/uploads/2022/04/Dyslexia-Compass-Report-Espanol-2-1.pdf
Universidad Nacional Autónoma de México. (2022). Diagnóstico y manejo de la dislexia. Publicaciones Académicas de la UNAM, 202-209.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Myriam Augusta Navarrete Veloz, Jannet del Rocío Caicedo Salcan, Nelly Hodelin Amable

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente