Application of the "Math Playground" platform to improve critical thinking skills in mathematics classes for elementary school students
Keywords:
critical thinking, elementary education, educational technology, mathematics teaching, cognitive developmentAbstract
Introduction: The identified problem is the limited development of critical thinking in elementary school students. The main objective is to develop a teaching guide for the implementation of the "Math Playground" platform that fosters this type of thinking in fourth-grade students. Materials and methods: The methodology uses a mixed approach, with surveys of 14 teachers and a diagnostic test for 20 students, complemented by external, open, and direct descriptive scientific observation. The sample was selected by convenience, and the FRISCO instrument was used to assess critical thinking. Results: The results showed low levels of reasoning and inference, with scores of 13.5 and 8.5, reflecting mechanical responses without reflection. Discussion: Teachers identified the main difficulties as problem interpretation, the lack of strategies to address complex problems, and the disconnect between theory and practice. In response, the guide proposes seven steps: define, diagnose, create, train, implement, observe, and evaluate. Conclusions: Each phase includes specific strategies to enhance critical thinking through the use of "Math Playground," leading to a deeper and more reflective understanding of mathematical content.
References
Agustiani, N., Suryani, H., & Setiani, A. (2024). Critical thinking ability of junior high school students in game-based learning using gemas game. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 485-496. doi:https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8623
Alquichire, S., & Arrieta, J. (2017). Relación entre habilidades de pensamiento crítico y rendimiento académico. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 9(1), 28-52. doi:DOI: https://dx.doi.org/10.18175/VyS9.1.2018.03
Arancibia, S., Maréchal, M., Neira, T., & Abarca, K. (2022). Creación de un instrumento de medición del pensamiento crítico a través de la matemática: Una aplicación a estudiantes de ingeniería de primer año universitario. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 239-260. doi:http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.013
Atchanaphong, S., & Ratchanikorno, C. (2024). A study on the development of eleventh grade students’ critical thinking skills and self-efficacy using active learning pedagogy with gamification. International Journal of Education and Practice, 12(2), 447-466. doi:https://doi.org/10.18488/61.v12i2.3718
Bernal, A., Haro, E., Reyes, C., Arequipa, A., Zamora, I., Sandoval, M., & Campoverde, V. (2024). La Gamificación como Estrategia Pedagógica en la Educación Matemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 6435-6465. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.11834
Bojorque, G., & Gonzales, N. (2020). Patrones matemáticos en los niveles de Inicial y Preparatoria: Análisis del currículo. INNOVA Research Journal, 6(1), 47-60. Obtenido de http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/index
Cangalaya, L. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes universitarios a través de la investigación. Desde el Sur, 12(1), 141-153. doi:10.21142/DES-1201-2020-0009
Castillo, A., & Chillogallo, J. (2024). Gamificación en el Desarrollo de Competencias Matemáticas en Quinto Grado. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 9113-9131. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.13058
Castro, M., & Rivadeneira, F. (2022). Posibles Causas del Bajo Rendimiento en las Matemáticas: Una Revisión a la Literatura. Polo del Conocimiento, 7(2), 1089-1098. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Concha, L. (2024). El pensamiento crítico y el aprendizaje de las matematicas en estudiantes de educación básica superior. Universidad Tecnológica Indoamérica. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/6605/1/CONCHA%20HIDALGO%20LAURA%20ROCIO.pdf
Díaz, H. (2024). Concepciones de las matemáticas en la educación española desde múltiples perspectivas. Oviedo: Universidad de Oviedo. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/74083/TFM_HectorDiazDasNeves.pdf?sequence=4&isAllowed=y
El Universo. (26 de febrero de 2019). Ecuador reprobó en Matemáticas en evaluación internacional. El Universo. Obtenido de https://www.eluniverso.com/guayaquil/2019/02/26/nota/7207946/matematicas-no-se-paso-prueba/
González, J., Castillo, D., Creamer, M., & Ramos, M. (2023). Misalignments and Incoherencies within Ecuador's Education System: How Well Are Key Actors and Public Efforts Aligned towards Better Learning Outcomes? Research on Improving Systems of Education (RISE), 23(137), 1-27. doi:https://doi.org/10.35489/BSG-RISE-WP_2023/137
Hamidah, S., Nur, A., & Ana, S. (2023). Gamification of Mathematics Teaching Materials: Its Validity, Practicality, and Effectiveness. nternational Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 18(20), 4-22. doi:https://doi.org/10.3991/ijet.v18i20.36189
Hilario, G. (2021). Aprendizaje basado en proyectos mediados por Tic para desarrollar competencias matemáticas en estudiantes de secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5617-5646. doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.711
Holguin, J., Apaza, J., Cruz, J., Ruiz, J., & Huaita, D. (2022). Gamificación mixta con videojuegos y plataformas educativas: un estudio sobre la demanda cognitiva matemática. Digital Education Review(42), 136-153. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9020122
Ilbay, E., & Espinosa, P. (2024). La importancia del pensamiento crítico y la resolución de problemas en la educación contemporánea. Revista Científica Kosmos, 3(1), 4-18. doi:https://doi.org/10.62943/rck.v3n1.2024.50
Ledesma, C., & Sevairos, J. (2023). Uso de herramientas digitales para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES, 7(27). doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.533
Math Playground. (2024). Math Playground Give your brain a workout. https://www.mathplayground.com/about.html
Mena, A. (2020). Una taxonomía de medios educativos para el desarrollo del pensamiento crítico: Dominios de acción y tipologías textuales. Estudios Pedagógicos, XLVI(1), 203-222. doi:DOI: 10.4067/S0718-07052020000100203
Muhammad, R., & Nurul, I. (2024). Benefits of Digital Tools in Learning Evaluation. Jurnal Pelita Nusantara:KajianIlmu SosialMultidisiplin, 2(1), 91-96. doi:https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v2i1.348
Natthanon, M., Mingkhuan, P., & Ratchanikorn, C. (2022). Developing Students’ Mathematical Critical Thinking Skills UsingOpen-Ended Questions and Activities Based on StudentLearning Preferences. Education Research International, 2022(1), 1-11. doi:https://doi.org/10.1155/2022/3300363
Nur, A., Hamidah, S. L., & Ana, S. (2024). Critical thinking ability of junior high school students in game - based learning using GEMAS GAME. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 13(2), 485-496. doi:https://doi.org/10.24127/ajpm.v13i2.8623
Nurjanah, R. (2022). Development of Math Set Game to Improve Critical Thinking Skills Student of Class. AlphaMath Journal of Mathematics Education, 8(1), 29-38. https://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/alphamath/article/view/13042/4811
Olatunbosun, J., Obianuju, O., & Kazeem, S. (2024). Digital transformation in education: Strategies for effective implementation. World Journal of Advanced Research and Reviews, 23(2), 2785–2799. doi:https://doi.org/10.30574/wjarr.2024.23.2.2668
Pérez, Ó., & Pico, C. (2020). Formación de pensamiento crítico reflexiones y métodos de enseñanza en economía. Politécnico Grancolombiano. https://alejandria.poligran.edu.co/bitstream/handle/10823/2704/FormacionPensamiento.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Putri, W., Nanang, P., & Jarnawi, A. (2024). Enhancing Mathematical Critical Thinking Skills using Lectora Inspire Interactive Learning Media in the Discovery Learning. International Journal of Religion, 5(11), 4113–4122. doi:https://doi.org/10.61707/qwytqk16
Ramos, A., & Pastor, R. (2024). Uso de entornos virtuales en la enseñanza de las matemáticas en el nivel primaria. Lima: Innova Teaching School. https://repositorio.its.edu.pe/bitstream/handle/20.500.14360/46/USO%20DE%20ENTORNOS%20VIRTUALES%20EN%20LA%20ENSE%c3%91ANZA%20DE%20LAS%20MATEMATICAS....pdf?sequence=3&isAllowed=y
Rengifo, S. (2021). Pensamiento Crítico: Una mirada hacia los niños de América Latina y el Caribe. Sinergias educativas(E1), 1-13. doi:https://doi.org/10.37954/se.vi.228
Rosales, E., Ruiz, L., & Santivañez, M. (2023). Trabajo colaborativo para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de Educación Básica Alternativa. Huánuco: Universidad Nacional Hermilio Valdizán. https://repositorio.unheval.edu.pe/bitstream/handle/20.500.13080/9953/T023_31670506_S.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Semanate, D., & Robayo, D. (2021). Estrategia didáctica basada en TIC para mejorar el desempeño académico en el área de Matemática. EPISTEME KOINONIA Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, IV(8), 379-403. doi:http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v4i8.1384
Suárez, E., & González, L. (2021). Puntos de encuentro entre pensamiento crítico y metacognición para repensar la enseñanza de ética. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación(30), 181-202. doi:https://doi.org/10.17163/soph.n30.2021.06
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Teresa Obando, Yelitza Arteaga, Graciela Abad Peña

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente