Multisensory techniques to strengthen mathematics learning in second-grade children
Keywords:
Multisensory techniques, mathematics learning, primary education, sensory stimuli, Ecuador, innovative methodologyAbstract
Introduction: The objective of this study is to analyze the impact of multisensory techniques on mathematics learning in second-grade children in the Ecuadorian context, with the aim of improving the understanding and application of basic concepts. The scope of the study includes the design, implementation, and evaluation of strategies that integrate visual, tactile, auditory, and kinesthetic stimuli in the classroom. Materials and methods: The methodology used is a mixed-method approach, combining qualitative observations and quantitative measurements of academic performance. The intervention consisted of didactic sessions that used manipulative materials, practical activities, and interactive exercises to reinforce concepts such as addition, subtraction, and spatial relations. Data were collected through initial diagnostic tests, post-assessments, and satisfaction surveys for teachers and students. Results: The results indicate that the use of multisensory techniques significantly increased students' motivation and participation, in addition to improving their performance on mathematical tasks. The children demonstrated greater conceptual retention and improved problem-solving skills. Discussion: Multisensory strategies represent an effective tool for strengthening mathematics learning at elementary school levels. Conclusions: These techniques not only optimize cognitive development but also promote inclusive and meaningful learning, adapting to students' individual needs.
References
Aranda Rivera, A., Chavez Centeno, E., Moreno Gomez, N., Ramos Espinoza, M., & Ventura Vásquez, A. (2022). Análisis del método multisensorial de Gardner en el pensamiento matemático en el entorno educativo de niños preescolares. Revista Diálogos Abiertos, 1(1), enero-junio. https://doi.org/10.32654/DialogosAbiertos.1-1.7
Buñay Tipan, R. O., & Cazorla Basantes, A. L. (2023). Estrategias de aprendizaje multisensorial en la lecto-escritura del segundo año de educación básica. Polo del Conocimiento. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Cantón, D. W. (2024). Más allá de los números: Estrategias didácticas para la enseñanza de las Matemáticas: Beyond Numbers: Didactic Strategies for Teaching Mathematics. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(1), 441 – 452. https://doi.org/10.56712/latam.v5i1.1599
Capera, M., Menjura, M., & Sarmiento-Rivera, D. (2022). Enseñanza de las matemáticas en básica primaria: Revisión sistemática. Revista Espacios, 43(07), Artículo 4. https://www.revistaespacios.com/a22v43n07/22430704.html
Cárdenas, H. y Sánchez, V. (2022). El método multisensorial en el desarrollo de las relaciones lógico matemáticas en los niños [Maestría en Educación, Universidad de Otavalo]. http://repositorio.uotavalo.edu.ec/handle/52009/882
Fundación Querer. (n.d.). La enseñanza multisensorial. https://www.fundacionquerer.org/ensenanza-multisensorial/
García, M. (2020). La enseñanza de las matemáticas en educación primaria desde el enfoque de la resolución de problemas. Avances en Supervisión Educativa, (33). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/5800
García, Y., & Pinto, J. (2022). Dificultades y retos en enseñar matemáticas a estudiantes con necesidades educativas especiales en tiempos de pandemia. Antrópica. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 8(15), 235-260.
Gómez, E. (2022). Estrategias didácticas en la enseñanza de los productos notables y la factorización en la telesecundaria. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 1-24. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1143
Gómez, G. (2021). Modelo de estrategia didáctica para fortalecer el aprendizaje de matemática en estudiantes de segundo bachillerato, Unidad Educativa Vicente Rocafuerte, Ecuador-2020 [Tesis de Doctorado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/69281/G%c3%b3mez_SGM-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Guerrero, J. (2020). 7 consejos y estrategias efectivas para enseñar matemáticas. Educrea. https://educrea.cl/7-consejos-y-estrategias-efectivas-para-ensenar-matematicas/
Guía Didáctica para la Enseñanza de la Matemática: Primer Grado. UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/dominicanrepublic/informes/gu%C3%ADa-did%C3%A1ctica-para-la-ense%C3%B1anza-de-la-matem%C3%A1tica-primer-grado
Innovamat. (2024). Libro Blanco: El aprendizaje de las matemáticas. Fundamentos teóricos de la propuesta de Innovamat. Innovamat. https://www.innovamat.com/wp-content/uploads/2024/07/Libro-blanco-Innovamat.pdf
Litardo Santos, K. M., & Avila Zambrano, J. L. (2023). Actividades educativas basadas en la enseñanza multisensorial para fortalecer el aprendizaje significativo en estudiantes con dislexia en la básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, IV(3), 1306. https://doi.org/10.56712/latam.v4i3.1160
Merino Barona, A. C. (2024). Relacionado de las Matemáticas en la Educación Preescolar y Educación Primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 6947-6964. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9212
Narváez Rivera, G. A., & Luna Guillén, A. P. (2022). Análisis e importancia del uso de estrategias de enseñanza multisensorial en el desempeño docente en preescolar. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 7(EE3), 59–78. https://doi.org/10.33936/cognosis.v7iEE(3).5244
Negro Retamero, M. (2022). La resolución de problemas en Educación Infantil a través de actividades multisensoriales. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social, Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales y Experimentales. de https://uvadoc.uva.es/handle/10324/56573
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2021). Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019): Reporte Nacional de Resultados; Ecuador. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382861
Pi Fuster, A. (2017). Las matemáticas a través del uso de materiales manipulables en Educación Infantil (Trabajo de fin de grado, Universidad Internacional de La Rioja, Facultad de Educación). Línea de investigación: Las matemáticas manipulativas en Educación Infantil.
Red Iberoamericana de Innovación y Desarrollo Educativo (REDILAT). (2024). Estrategias de enseñanza-aprendizaje multisensoriales en contextos rurales: Un estudio de caso en estudiantes con discalculia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 2914-2932. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/2914/4796
Reinoso Moreno, J. L., Córdova Cedeño, J. J., Chillan Cusi, M. E., Méndez Erazo, C. V., & Bernal Verdugo, J. P. (2024). Impacto del uso de recursos didácticos manipulativos en el aprendizaje de conceptos matemáticos básicos en estudiantes de básica elemental. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades 5 (4), 2237 – 2248. https://doi.org/10.56712/latam.v5i4.2409
Sánchez Viñan, L. A. (2023). Técnicas multisensoriales en el aprendizaje de las sucesiones del cuarto grado, en la Unidad Educativa Adolfo Valarezo, 2022-2023 (Trabajo de Integración Curricular, Universidad Nacional de Loja, Facultad de la Educación, el Arte y la Comunicación, Carrera de Educación Básica). https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/26635
Sánchez Viñan, L. A., & Cazorla Basantes, A. L. (2023). Estrategias de aprendizaje multisensorial en la lecto-escritura del segundo año de educación básica. Polo del Conocimiento. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es
Understood. (s.f.). 10 técnicas multisensoriales para enseñar matemáticas. Understood. Recuperado de https://www.understood.org/es-mx/articles/10-multisensory-techniques-for-teaching-math
Valdez Márquez, S. J., Pitisaca Díaz, T. C., Gamboa Correa, J. W., Aguirre Chimborazo, H. G., & Caiza Yanez, W. G. (2024). Estrategias metodológicas para la enseñanza de la matemática para estudiantes con discalculia del nivel Bachillerato. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(5), 5213–5238. https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2967
Zambrano Castillo, A. M. (2024). Técnicas multisensoriales y relaciones lógico-matemáticas en niños de preparatoria de la Escuela de Educación Básica Dra. Matilde Hidalgo de Procel de la ciudad de Loja, periodo 2023-2024. Universidad Nacional de Loja. https://dspace.unl.edu.ec/jspui/handle/123456789/29602
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jhoselyn Micaela Tandazo Azuero, Regina Venet Muñoz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente