Educational coaching and its influence on the development of soft skills in tenth grade
Keywords:
Soft Skills; Tenth Grade Students; Comprehensive Development; Effective Communication; ResilienceAbstract
Introduction: Educational coaching is presented as a key tool for addressing soft skills deficiencies in tenth grade. The purpose of this research is to analyze its influence on the development of skills such as communication, empathy, and resilience. Materials and methods: A mixed-method approach was used, combining surveys with 71 students and interviews with the principal and teachers. Results: The results indicate that, although there is a positive perception of coaching, its effectiveness is inconsistent. Discussion: Promoting soft skills such as effective communication, metacognition, empathy, resilience, and harmonious coexistence is essential for improving students' academic performance. Focusing on these areas contributes to creating a more authentic and respectful school environment, which in turn promotes students' emotional well-being and willingness to learn, increasing their motivation and engagement in the educational process. Conclusions: It is concluded that a more structured approach and adequate teacher training are needed to maximize its impact.
References
Alomá, M., Crespo, L., González, K., & Estevez, N. (2022). Fundamentos cognitivos y pedagógicos del aprendizaje activo. Mendive. Revista de Educación, 20(4).
Arias, L., García, D., Castro, A., & Erazo, J. (2023). Aprendizaje colaborativo y lectoescritura: un análisis con estudiantes de educación general básica. Revista Electrónica de Ciencias de la Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, 3(6). http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i6.824
Ayala, C., Álvarez, E., Villanueva, M., & Carpio, J. (2024). Impacto de las habilidades blandas en la educación básica. Revista Tribunal, 4(8). https://doi.org/10.59659/revistatribunal.v4i8.57
Azorín, C. (2024). El método de aprendizaje cooperativo y su aplicación en las aulas. Perfiles educativos, 40(161). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982018000300181
Baena, G. (2022). Metodología de la Investigación. Grupo Editorial Patria. https://doi.org/9786077440031, 6077440035
Bernal, C. (2021). Metodología de la investigación Administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Pearson Educación de Colombia S.A.S.
Bustamante, G. (2024). El aprendizaje basado en proyectos (ABP) como estrategia metodológica en la asignatura de emprendimiento en la Institución Educativa Simón Bolívar en el municipio de Guacarí. Revista Redipe, 13(3). https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v13i3.2101
Collazos, C., & Mendoza, J. (2023). Cómo aprovechar el "aprendizaje colaborativo" en el aula. Educación y Educadores, vol. 9(núm. 2), pp. 61-76. https://www.redalyc.org/pdf/834/83490204.pdf
Da Costa, C., & Goicochea, J. (2023). El aprendizaje basado en proyectos: Una Modalidad Facilitadora. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1-27. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5606
Dután, M., Pinos, P., Quito, I., & Vizueta, J. (2024). Aprendizaje colaborativo como estrategia didáctica en problemas de dislexia de estudiantes de básica elemental. Polo del Conocimiento, 9(8), pp. 3523-3556. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.23857/pc.v9i8.7897
Fernández, C., Baptista, P., & Hernández, R. (2021). Metodología de la investigación. MacGraw-Hill/Interamericana. https://doi.org/9701057538, 9789701057537
García, F. (2022). Habilidades blandas en la escuela. El equilibrio entre lo racional y lo emocional. Instituto de Formación Docente de Minas. https://repositorio.cfe.edu.uy/bitstream/handle/123456789/2256/Garc%C3%ADa%2C%20F.%2C%20Habilidades.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Gómez, G., Cohen, N., Grinszpun, M., Riveiro, M., & Seid, G. (2020). Metodología de la investigación, ¿para qué?: la producción de los datos y los diseños. Teseo. https://doi.org/9877224585, 9789877224580
Hernández, A., & Olmos, S. (2021). Metodologías de aprendizaje colaborativo a través de las tecnologías. Ediciones Universidad de Salamanca. https://doi.org/ISBN:9788490120439, 8490120439
Julca, M., & Duran, K. (2022). El método Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el proceso enseñanza –aprendizaje. Ciencias de la Educación, 7(6), pp. 2310-2321. https://doi.org/10.23857/pc.v7i6.4195
Luy, C. (2019). El Aprendizaje Basado en Problemas (ABP) en el desarrollo de la inteligencia emocional de estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7(2). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.288
Machado, M., & Rivera, L. (2023). Importancia de las habilidades blandas en el proyecto de vida de los estudiantes de educación básica media. Redalyc . DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.21.13
Mendoza, C., & Hernández, R. (2023). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Education, 2023. https://doi.org/6071520312, 9786071520319
Muñoz, A., & Avilés, T. (2023). Uso de la tecnología educativa para el proceso de aprendizaje en línea dirigido a estudiantes de Bachillerato. Cofin Habana, 17(1). https://doi.org/ISSN 2073-6061
Ortega, C. (2023). El desarrollo de habilidades blandas desde edades tempranas . Universidad ECOTEC. https://www.ecotec.edu.ec/content/uploads/investigacion/libros/desarrollo-habilidades.pdf
Pucuna, M., & Silva, G. (2023). Aprendizaje Colaborativo en las aulas multigrados de Básica Media de la U.E. San Guisel Alto en el período 2021-2022. Revista Científica TESLA, 2(1). https://doi.org/10.55204/trc.v3i1.e107
Reza, R., & Zamudio, A. (2022). El Desarrollo de Habilidades Blandas a Través de la Técnica Mindfulness y las Expresiones Artísticas en el Ámbito Escolar. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Ciudad de México, México, 6(6). https://doi.org/ISN 2707-2207/ISSN 2707-2215
Vera, P., & Tenezaca, J. (2022). El trabajo en equipo familia- docente y el desarrollo del aprendizaje en lectoescritura de niños con necesidades educativas especiales en Educación Básica Elemental de la Unidad Educativa “María Auxiliadora” del Cantón Chunchi, año lectivo 2021-2022. Repositorio Digital UNACH Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías Carrera Educación Básica Tesis -Educación Básica. http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/10077
Villón, Y., Montalván, C., García, N., & Ortiz, W. (2024). La comprensión lectora de los estudiantes de básica elemental a partir del aprendizaje colaborativo. Revista digital de Ciencia, Tecnología e Innovación, 11(3), 334-346. https://www.redalyc.org/journal/5646/564678430004/html/
Waldegg, G. (2022). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Joel Leónidas Guzmán Morán, Regina Venet Muñoz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content, based on the principle that offering the public free access to research helps a greater global exchange of knowledge. Each author is responsible for the content of each of their articles.






















Universidad de Oriente