Treatment to the racial problem from the teaching learning of the program "Moral Education and Citizen"

Authors

  • Diana Formido Marcillí Universidad de Oriente, Cuba
  • Julia Esther Céspedes Acuña Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

racial issues, teaching-learning process, race, racism

Abstract

Introduction: The existence of inadequacies from the Moral and Civic Education program in 8th grade regarding racial issues, conditioned the present study whose scientific problem is How to address racial issues from the teaching-learning process of the "Moral and Civic Education" program in 8th grade? For which the objective is to design a System of activities to strengthen the treatment of racial issues from the teaching-learning process of the Moral and Civic Education program in 8th grade, its application revealed the possibilities of the program revealing significant changes in students. Materials and methods: The research was developed at Espino Fernández Secondary School in the city of Santiago de Cuba as part of the results of the Student Scientific Group: Racial Identity and Cultural Practices in the School Context, associated with the Research Project: Racial Identity and Cultural Practices Approaches from Today's Cuban Society. It also responds to the National Program against Racism and Racial Discrimination, of the Council of Ministers, 2019. Results: The diagnosis carried out showed deficiencies in 8th grade students, which served as guidelines to propose activities as a solution to the problem at hand. These activities were applied in the selected sample, in students from the Espino Fernández basic secondary school in Santiago de Cuba, who showed interest and motivation towards the racial problem, which reveals relevance and possibility of generalization. Discussion: The teaching-learning process of the Moral and Citizenship Education program for 8th of the III Improvement, demands the search for alternatives for the treatment of the racial problem, starting from considering its inclusion, but in an implicit way, and not explicit as previously considered, however, there are possibilities for its treatment, hence the proposals presented. Conclusions: The socialization workshop conducted with experienced teachers revealed that, even when racial issues are eliminated as a topic, the content system serves as a foundation for addressing them. The overall design was relevant and allows for easy implementation.

References

Aguilera, J. (2022). Mitos o errores más comunes en relación al fenómeno racial: Una perspectiva teórico-crítica desde el contexto cubano actual. Revista de Investigación, Formación y Desarrollo: Generando Productividad Institucional, 10(2), 7-19.

Álvarez De Zayas, R. M. (1998). Fundamentos Didácticos y curriculares. Pedagogía y Didáctica. La Habana. Editorial Academia. 1 -17.

Arandia, G. (2017). Estudio teórico crítico del racismo. Un modelo de análisis epistemológico y político para el contexto cubano. (Tesis doctoral. Instituto de Filosofía].

Arias David, Y.; Sánchez Rojas, M. & Rivero, B. (2022). Tratamiento a la racialidad como contenido en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia de Cuba. Revista Didasc@lia: didáctica y educación, 13(4). http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia

Castellanos, D. (2005). Estrategia para promover el aprendizaje desarrollador en el contexto escolar. Pedagogía. Educación Cubana. http://mediateca.rimed.cu/media/document/5171.pdf

Chacón, N. (2018). Concepción de la disciplina Educación para la vida ciudadana. Asignaturas de Educación moral y ciudadana, Formación Ciudadana, Cultura Política. Editorial Pueblo y Educación.

Cuba. (2019). Constitución de la República de Cuba.https://www.parlamentocubano.gob.cu

Cuba. (2019). Programa Nacional contra el Racismo y la Discriminación Racial.

Fuentes, H. (2009). Pedagogía y didáctica de la Educación Superior. CEES. “Manuel F Gran”. Santiago de Cuba.

González, A. et al. (2005). El proceso de enseñanza aprendizaje: un reto para el cambio educativo. Didáctica teoría y práctica. Editorial Pueblo y Educación.

Guanche, J. (1996). Etnicidad y racialidad en la Cuba actual. Temas, (7).

Manzano, M. (2015). Enfoque filosófico de la construcción de la identidad racial en Cuba. [Tesis de doctorado, Universidad de Oriente]. https://www.repositorio.uo.edu.cu

Manzano, M. (2008). Ortíz y Urrutia dos miradas en torno a la problemática racial en Cuba. Santiago (117).

Martínez, F. (2009). La cuestión racial en Cuba y este número de Caminos. En Esther Pérez y Marcel Lueiro (Compiladores). Antología de caminos. Raza y racismo, Editorial Caminos. 2009, pp. 13-21.

Masó Hechavarría, L. (2024). El tratamiento teórico-metodológico a la temática racial en la Universidad de Oriente. [Tesis de Máster. Universidad de Oriente].

Montero Quesada, J. (2019). Racialidad, racismo y emancipación de los afrodescendientes en el oriente cubano. Una mirada desde la región Las Tunas. Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, 16(1). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=476957940011

Morales, E. (2015). La problemática racial en Cuba. Algunos de sus desafíos. Editorial José Martí.

Morales, E. (2017). Un modelo para el análisis de la problemática racial cubana contemporánea", Revista Catauro, (6).

Quiala Fonseca, W. (2023). Tratamiento didáctico a la discriminación racial como contenido transversal del proceso de enseñanza aprendizaje de la historia de Cuba. [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente].

Rensoli, J. (2021). Conceptualización de la etnicidad cubana. Editorial Ciencias Sociales.

Silvestre, M. (2000). Aprendizaje y enseñanza desarrolladora. Ediciones CEIDE.

Suárez Fernández, L. (2023). Superación profesional del docente de la disciplina Educación para la Vida Ciudadana sobre el tratamiento didáctico a la problemática racial en la Enseñanza Media Básica. [Tesis de Maestría. Universidad de Oriente].

Vega, L. (2019). Políticas para la equidad racial. Un reto en el contexto cubano actual. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 1(2), e 12. http://scielo.sld.cu

Zilberstein, J. (2000). Aprendizaje, enseñanza y desarrollo. En ¿Cómo hacer más eficiente el aprendizaje? Ediciones CEIDE.

Published

2025-06-25

How to Cite

Formido Marcillí, D., & Céspedes Acuña, J. E. (2025). Treatment to the racial problem from the teaching learning of the program "Moral Education and Citizen" . Maestro Y Sociedad, 22(2), 1283–1293. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6933

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)