Formation of values from the university context in function of the local development

Authors

  • Yunia Zamora Cuñat Universidad de Oriente, Centro Universitario Municipal Palma Soriano, Cuba
  • Yasmina Guilbeaux Milhet Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Medicina No. 2 de Santiago de Cuba, Cuba
  • Yelena Fernández Díaz Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Medicina No. 2 de Santiago de Cuba, Cuba
  • Alma María Díaz Berenguer Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Medicina No. 2 de Santiago de Cuba, Cuba
  • Dalila Rosa Pérez Guzmán Universidad de Ciencias Médicas, Facultad de Medicina No. 2 de Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

local development, education, university, students, formation of values, teachers

Abstract

Introduction: Education is man's most powerful weapon in terms of achieving local development and the University plays an important role, since the teacher is the protagonist of the transformations of society with his actions and management of the processes based on this development. . Objective: Development of a system of activities to enhance the formation of values in students of the Meeting Course of the Accounting career that favors adequate ethical and professional performance. Materials and methods: The research was carried out at the Palma Soriano Municipal University Center, a sample of 25 students and 5 teachers was selected, theoretical methods based on the materialist dialectical method, as well as empirical ones, were used. Results: They are evident in the transformations achieved in the students' modes of action and their positive impact on the locality. Discussion: The topic of values constitutes one of the directives of the Ministry of Higher Education (MES). Regarding Science, Technology and Innovation (CTI) in the period 2016 - 2021, it is proposed that the interaction of the university with the municipality should promote concrete benefits related to: “The best preparation of students and graduates with values, skills and competencies relevant to local development” (MES, 2016a, p. 24). Conclusions: The proposed system of activities constitutes a valuable instrument that enhances the training of professionals with adequate scientific knowledge and ethical-professional values that lead society towards high levels of development.

References

Bauzá Vázquez, E., Marañón Rodríguez, EJ (2020). La formación y desarrollo de los valores en la Educación Superior Cubana y su proceso de socialización. Didáctica y Educación. ISSN 2224-2643, 3(3), 71–94. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/100.

Cantú, P. (2018). Profesorado universitario. Emisor de valores éticos y morales en México. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v4il.23479.

Ferrada-Sullivan, J. (2017). Reflexiones preliminares para pensar la formación de formadores en la universidad moderna: Nuevas miradas y nuevos diálogos desde la complejidad. Revista Electrónica Educare, 21 (2), 1-17. Recuperado en 03 de diciembre de 2023, de http://dx.doi.org/10.15359/ree.21-2.21

Fis De la Rosa Y., Arzola de la Rosa L., y González Pérez de Corcho O. (2018). Educación para el desarrollo local en la provincia de Ciego de Ávila. Revista Universidad & Ciencia. ISSN: 2227-2690 RNPS: 2450, 7(2), abril-julio. Recuperado en 10 de diciembre de 2023, de http://revistas.unica.cu/uciencia.

López Felipe, Y., Moreno Hernández, M., & Martínez Clemente, E. (2021). Educación para el desarrollo local, investigación educativa y proyectos de mejoramiento educativo en la escuela. Revista Varela, 21(58), 60–68. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/108.

Ministerio de Economía y Planificación (2020). Política para impulsar el desarrollo territorial. Recuperado en 10 de diciembre de 2023, de https://www.mep.gob.cu/es/noticia/politica-para-impulsar-el-desarrollo-territorial.

Ministerio de Justicia. Gaceta oficial de la República de Cuba No. 26 ordinaria del 5 de abril de 2019.

Núñez, J. (2018). Prólogo. En M. C. Zabala y G. Fundora (Comps.), Desarrollo local y equidad en Cuba (Vol. I), pp. 5-10. Editorial de Ciencias Sociales.

Objetivos de la Planificación Estratégica 2017-2021 del Ministerio de Educación Superior (2017).

Partido Comunista de Cuba- PCC (2017). Documentos del 7mo Congreso del Partido Comunista de Cuba aprobados por el III Pleno del Comité Central el 18 de mayo de 2017 y respaldados por la Asamblea Nacional del Poder Popular el 1 de junio de 2017. http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/%C3%BAltimo%20PDF%2032.pdf.

Saborido, J.R. (2019). Intervención en la Mesa Redonda la formación de los educandos en Cuba (6 de marzo de 2019). http://mesaredonda.cubadebate.cu/mesa-redonda/2019/03/07/resultados-y-perspectivas-del-sistema-de-educacion-en-cuba/

Tejuca Martínez, M. (2021). Formación de universitarios y desarrollo local en Cuba. Novedades en Población, 17(34). http://www.novpob.uh.cu.

UNESCO (2019). Recuperado en 03 de diciembre de 2023, de https://es.unesco.org/themes/educacion-superior/ods.

Published

2025-06-23

How to Cite

Zamora Cuñat, Y., Guilbeaux Milhet, Y., Fernández Díaz, Y., Díaz Berenguer, A. M., & Pérez Guzmán, D. R. (2025). Formation of values from the university context in function of the local development. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1203–1211. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6919

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)