Psychopedagogical investigative professional skills: challenges and perspectives of today

Authors

  • Yadira Reyes Labori Universidad de Oriente, Cuba
  • Rosa Ana Jaime Ojea Universidad de Oriente, Cuba
  • Librada García Leyva Universidad de Oriente, Cuba

Keywords:

professional skills, assertive communication, communicative globalization, globalization

Abstract

Introduction: Research on the professional research skills of Pedagogy-Psychology graduates is crucial for assessing their training and identifying areas for improvement and strengths, ensuring quality education. This paper aims to theoretically substantiate the psychopedagogical professional research skills of these professionals and the behavior of their training process. Materials and methods: The study was conducted with a mixed design that combined qualitative and quantitative methods, including case studies, surveys, and interviews with graduates, to collect data on their training and application of research skills. Results: The results indicate that, although graduates possess a solid theoretical foundation, there is a need to strengthen research practice through continuing education programs and specific workshops. Discussion: This suggests that integrating research skills into the curriculum could improve these professionals' ability to address complex problems in their daily practice. Conclusions: Professional research skills in Pedagogy-Psychology graduates are fundamental for the development of their professional practice. These skills enable graduates to critically and analytically address the educational and psychological problems they face in their work.

References

Benavente, P., & Rivas, N. (2022). ¿Qué es la comunicación asertiva? España. https://itasaludmental.com

Castro Maldonado, A., et al. (2023). Habilidades y habilidades investigativas en educación: un enfoque holístico. European Public & Social Innovation Review, 9(1), 1–20. https://doi.org/10.31637/epsir-2024-877

Charumbira, T., et al. (2021). Habilidades básicas de investigación para licenciados en rehabilitación: un estudio exploratorio. Revista Internacional de Educación, 15(3), 214–227. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.022

Chirino, M. (2012). Habilidades investigativas en la formación docente: un análisis crítico. Tendencias Pedagógicas, 24, 347–360. https://doi.org/10.15366/tp2014.24.022

Cueto Marín, R. (2015). Las habilidades investigativas en la carrera pedagogía-psicología. Editorial Académica Española.

Fernández-Monge, J., et al. (2022). Revisión de la literatura sobre habilidades investigativas en educación: un análisis crítico. Didáctica y Educación, 11(4), 214–227. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1068

Gómez Sánchez, J. F., Aquino Zúñiga, S. P., & Santiago, P. R. (2019). Habilidades y habilidades investigativas en pregrado: aproximación teórica y práctica. Revista de Investigación Educativa, 9(1), 1–20.

Juárez, L., & Torres, R. (2022). La indagación como eje central en la formación pedagógica: un enfoque práctico para el desarrollo de habilidades investigativas. Revista Latinoamericana de Educación, 12(3), 305–320.

Mallidou, A., et al. (2023). Habilidades investigativas en educación formal: un enfoque integrador para la formación docente. Revista de Educación y Desarrollo, 12(4), 505–511.

Reyes-Rodríguez, A., & Concepción-Pérez, M. (2022). Desafíos contemporáneos en la formación de habilidades investigativas en educación superior: una revisión crítica. Revista Internacional de Educación, 15(3), 214–227.

Sandoval-Henríquez, J., & Sáez-Delgado, F. (2023). Revisión sistemática sobre habilidades de investigación en estudiantes de educación: un panorama actual en América del Sur. Revista Latinoamericana de Educación, 12(3), 305–320.

Torres, J., & Huamán, E. (2023). Habilidades investigativas y su impacto en la calidad educativa: un estudio empírico en contextos latinoamericanos. Revista Internacional de Educación, 15(3), 214–227.

Published

2025-06-12

How to Cite

Reyes Labori , Y., Jaime Ojea, R. A., & García Leyva, L. (2025). Psychopedagogical investigative professional skills: challenges and perspectives of today. Maestro Y Sociedad, 22(2), 1043–1051. Retrieved from https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6894

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)